Valtozasok

ALAPADATOK

A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE

Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK A SZAKKÉPZÉSBEN
Azonosító
BMEGT51M518
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
4
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
évközi jegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Séllei Beatrix
Beosztása
adjunktus
Email címe
sellei.beatrix@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - nem tanár végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - tanár végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 2 féléves) - nem tanári végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 2 féléves) - tanári végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 2 féléves) - nem tanári végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 2 féléves) - tanári végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - nem tanár végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (kereskedelem-marketing, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (kereskedelem-marketing, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (pénzügy-számvitel, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (pénzügy-számvitel, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (bio-vegyipar, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (bio-vegyipar, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (elektrotechnika-elektronika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (elektrotechnika-elektronika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (építő-építészet, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (építő-építészet, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (gépészet-mechatronika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (gépészet-mechatronika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (informatika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (informatika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (könnyűipar, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (könnyűipar, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (környezetvédelem-vízgazdálkodás, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (környezetvédelem-vízgazdálkodás, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (közlekedés, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (közlekedés, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.065/2017 számú határozatával, érvényes 2017.09.01 -től.

Célkitűzések

A tantárgya célja, hogy a hallgatók megismerjék a kiemelt figyelmet igénylő tanulók körét és érzékenyebbé váljanak az igényeikre, a rájuk vonatkozó jogszabályi környezetet, valamint a számukra megfelelő differenciált oktatási módszereket.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a kiemelt figyelmet igénylő tanulók körét.
  2. Ismeri a kiemelt figyelmet igénylő tanulók főbb gyógypedagógiai jellemzőit. Alapvető ismereteket szerez a gyógypedagógiai pszichológia köréből.
  3. Ismeri a kiemelt figyelmet igénylő tanulókra vonatkozó jogszabályi környezetet. Megismeri továbbá a jogesetek megoldásának alapvető módjait, a vonatkozó rendelkezések körét, mely a változó jogszabályi környezetben segítséget nyújt a későbbi adekvát kereséshez.
  4. Ismeri a kiemelt figyelmet igénylő tanulók számára megfelelő differenciálási és adaptálási oktatásmód-szertani alapelveket. Ehhez tudást szerez a pedagógiai, az oktatásmódszertan és a pszichológia kapcsolódó részterületeiről.
Képesség
  1. Képes a tanulók között felismerni a kiemelt figyelmet igénylő tanulókat.
  2. Képes megfelelni a kiemelt figyelmet igénylő tanulók által támasztott emberi és módszertani kihívásoknak.
  3. Képes a kiemelt figyelmet igénylő tanulók differenciálására.
  4. Képes a saját oktatási területén a módszerek, eszközök és számonkérési követelmények adaptálására.
  5. Képes a tanórai tanulási-tanítási folyamat differenciált tervezésére.
  6. Képes kiválasztani a megfelelő tan- és segédanyagokat.
  7. Képes felismerni saját kompetenciahatárát.
  8. Képes a tanulóközösségbe integrálni a kiemelt figyelmet igénylő tanulókat.
  9. Képes saját önálló tanulásának, továbbképzésének megtervezésére és megszervezésére. 1
  10. Képes eligazodni a folyamatosan változó jogszabályi környezetben a kiemelt figyelmet igénylő tanulók esetében. 1
  11. Képes a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, a hátrányos helyzetű, halmo-zottan hátrányos helyzetű, valamint a különleges bánásmódot igénylő tanulókat felismerni, hatékonyan nevelni, oktatni, számukra differenciált bánásmódot nyújtani. 1
  12. Képes a személyiségfejlesztési lehetőségek kihasználására, a tanulók önálló ismeretszerzésének támogatására, a pályairányításban való segítségnyújtásra. 1
  13. Képes a konfliktusok hatékony kezelésére. 1
  14. Képes értelmezni és a tanulók érdekében felhasználni azokat a társadalmi-kulturális jelenségeket, amelyek befolyásolják a tanulók pályaorientációját, elhelyezkedési esélyeit. 1
  15. Képes a megértési nehézségek felismerésére és kezelésére. 1
  16. Képes a tanulókkal a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére, az együttműködési elvek és formák közös kialakítására, elfogadtatására. 1
  17. Képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához. 1
  18. Pedagógiai helyzetekben képes együttműködésre, kölcsönösségre, asszertivitásra, segítő kommunikáció-ra.
Attitűd
  1. Nyitottan áll a kiemelt figyelmet igénylő tanulókhoz és segíti a többségi osztályközösség nyitottabbá válását is.
  2. Törekszik arra, hogy minden tanuló számára egyenlő esélyeket biztosítson.
  3. Megérti, elfogadja és segíti a nehézségekkel küzdő tanulókat.
  4. Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
  5. Törekszik az életkori, egyéni és csoport sajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási, tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására.
  6. Nyitott arra, hogy kompetenciája határán szakértő segítséget kérjen.
  7. Szociális érzékenység és a segítőkészség jellemzi. Előítéletektől mentesen végzi munkáját, igyekszik az inklúzió szemléletét magáévá tenni.
Önállóság és felelősség
  1. A jogszabályi keretek és saját kompetenciája körében végzi a kiemelt figyelmet igénylő tanulók oktatását-nevelését.
  2. Felelősséget vállal az esélyegyenlőség megteremtésért saját hatáskörében.
  3. Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más (elsődlegesen a pedagógiai) szakterület képzett szakembereivel is.
  4. A kiemelt figyelmet igénylő tanulók szakképzésének nézőpontjából figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.
  5. Hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
  6. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
  7. Elkötelezett a tanulók tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt.
  8. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
  9. Felelősséggel vállalja a kezdeményező szerepét a szakmai együttműködés kialakítására. 1
  10. Egyenrangú partner a szakmai kooperációban, végiggondolja és képviseli az adott szakterület etikai kérdése-it.

Oktatásmódszertan

Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Marton Eszter, Papp Gabriella, Schiffer Csilla, Őszi Tamásné, Stefanik Krisztina, Perlusz Andrea, Vargáné Mező Lilla, Fehérné Kovács Zsuzsanna, Fótiné Hoffmann Éva, Lénárt Zoltán, Mlinkó Renáta, Szekeres Ágota, Takács Ist-ván: Sajátos nevelési igényű tanulók, fiatalok a szakképzésben. Ajánlások szakképzők számára
  • http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_sajatos_nevelesi_igenyu_tanulok_fiatalok_a_szakkepzesben_ajanlasok_szakkapzok_szamara/SNI/ssnjb83g.htm
  • Dr. Papp Gabriella. (szerk.): Középiskolás fokon?! Sajátos nevelési igényű fiatalok együttnevelése a középiskolában. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2011.
  • Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan Középiskolásoknak, Lexika Kiadó, 2007
  • Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan. Tanári kézikönyv- Általános Iskola Felső tagozat, Metódus-tan Betéti Társaság, 2015.
  • Vargáné Mező Lilla: Sajátos nevelési igényű tanulók együttneveléséről pedagógusoknak, intézményvezetőknek
  • http://ofi.hu/tudastar/sajatos-nevelesi-igenyu/sajatos-nevelesi-igenyu-090617-2

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése aktív tanórai részvétellel történik, vala-mint egy záró írásbeli munka leadásával.

Teljesítményértékelési módszerek

- Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg. - Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelős-ség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlat folyamatában, felkérésre vezetett példamegoldás a hallgatók előtt; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50%
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles >90-100
Jeles 85-90
72,5–85
Közepes 65–72,5
Elégséges 50–65
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A házi feladat - szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utol-só napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. - Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
félévközi készülés a gyakorlatokra
házi feladat elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2017. június 27-én, érvényes 2019. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt tanszék vezetője hagyja jóvá.