Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - nem tanár végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - tanár végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 2 féléves) - nem tanári végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 2 féléves) - tanári végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 2 féléves) - nem tanári végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 2 féléves) - tanári végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - nem tanár végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (kereskedelem-marketing, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (kereskedelem-marketing, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (pénzügy-számvitel, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (pénzügy-számvitel, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (bio-vegyipar, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (bio-vegyipar, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (elektrotechnika-elektronika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (elektrotechnika-elektronika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (építő-építészet, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (építő-építészet, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (gépészet-mechatronika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (gépészet-mechatronika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (informatika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (informatika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (könnyűipar, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (könnyűipar, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (környezetvédelem-vízgazdálkodás, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (környezetvédelem-vízgazdálkodás, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (közlekedés, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (közlekedés, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgatók megismerjék a kiemelt figyelmet igénylő tanulók körét és érzékenyebbé váljanak az igényeikre, a rájuk vonatkozó jogszabályi környezetet, valamint a számukra megfelelő differenciált oktatási módszereket.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a kiemelt figyelmet igénylő tanulók körét.
- Ismeri a kiemelt figyelmet igénylő tanulók főbb gyógypedagógiai jellemzőit. Alapvető ismereteket szerez a gyógypedagógiai pszichológia köréből.
- Ismeri a kiemelt figyelmet igénylő tanulókra vonatkozó jogszabályi környezetet. Megismeri továbbá a jogesetek megoldásának alapvető módjait, a vonatkozó rendelkezések körét, mely a változó jogszabályi környezetben segítséget nyújt a későbbi adekvát kereséshez.
- Ismeri a kiemelt figyelmet igénylő tanulók számára megfelelő differenciálási és adaptálási oktatásmód-szertani alapelveket. Ehhez tudást szerez a pedagógiai, az oktatásmódszertan és a pszichológia kapcsolódó részterületeiről.
Képesség
- Képes a tanulók között felismerni a kiemelt figyelmet igénylő tanulókat.
- Képes megfelelni a kiemelt figyelmet igénylő tanulók által támasztott emberi és módszertani kihívásoknak.
- Képes a kiemelt figyelmet igénylő tanulók differenciálására.
- Képes a saját oktatási területén a módszerek, eszközök és számonkérési követelmények adaptálására.
- Képes a tanórai tanulási-tanítási folyamat differenciált tervezésére.
- Képes kiválasztani a megfelelő tan- és segédanyagokat.
- Képes felismerni saját kompetenciahatárát.
- Képes a tanulóközösségbe integrálni a kiemelt figyelmet igénylő tanulókat.
- Képes saját önálló tanulásának, továbbképzésének megtervezésére és megszervezésére. 1
- Képes eligazodni a folyamatosan változó jogszabályi környezetben a kiemelt figyelmet igénylő tanulók esetében. 1
- Képes a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, a hátrányos helyzetű, halmo-zottan hátrányos helyzetű, valamint a különleges bánásmódot igénylő tanulókat felismerni, hatékonyan nevelni, oktatni, számukra differenciált bánásmódot nyújtani. 1
- Képes a személyiségfejlesztési lehetőségek kihasználására, a tanulók önálló ismeretszerzésének támogatására, a pályairányításban való segítségnyújtásra. 1
- Képes a konfliktusok hatékony kezelésére. 1
- Képes értelmezni és a tanulók érdekében felhasználni azokat a társadalmi-kulturális jelenségeket, amelyek befolyásolják a tanulók pályaorientációját, elhelyezkedési esélyeit. 1
- Képes a megértési nehézségek felismerésére és kezelésére. 1
- Képes a tanulókkal a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére, az együttműködési elvek és formák közös kialakítására, elfogadtatására. 1
- Képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához. 1
- Pedagógiai helyzetekben képes együttműködésre, kölcsönösségre, asszertivitásra, segítő kommunikáció-ra.
Attitűd
- Nyitottan áll a kiemelt figyelmet igénylő tanulókhoz és segíti a többségi osztályközösség nyitottabbá válását is.
- Törekszik arra, hogy minden tanuló számára egyenlő esélyeket biztosítson.
- Megérti, elfogadja és segíti a nehézségekkel küzdő tanulókat.
- Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
- Törekszik az életkori, egyéni és csoport sajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási, tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására.
- Nyitott arra, hogy kompetenciája határán szakértő segítséget kérjen.
- Szociális érzékenység és a segítőkészség jellemzi. Előítéletektől mentesen végzi munkáját, igyekszik az inklúzió szemléletét magáévá tenni.
Önállóság és felelősség
- A jogszabályi keretek és saját kompetenciája körében végzi a kiemelt figyelmet igénylő tanulók oktatását-nevelését.
- Felelősséget vállal az esélyegyenlőség megteremtésért saját hatáskörében.
- Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más (elsődlegesen a pedagógiai) szakterület képzett szakembereivel is.
- A kiemelt figyelmet igénylő tanulók szakképzésének nézőpontjából figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.
- Hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Elkötelezett a tanulók tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
- Felelősséggel vállalja a kezdeményező szerepét a szakmai együttműködés kialakítására. 1
- Egyenrangú partner a szakmai kooperációban, végiggondolja és képviseli az adott szakterület etikai kérdése-it.
Oktatásmódszertan
Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Marton Eszter, Papp Gabriella, Schiffer Csilla, Őszi Tamásné, Stefanik Krisztina, Perlusz Andrea, Vargáné Mező Lilla, Fehérné Kovács Zsuzsanna, Fótiné Hoffmann Éva, Lénárt Zoltán, Mlinkó Renáta, Szekeres Ágota, Takács Ist-ván: Sajátos nevelési igényű tanulók, fiatalok a szakképzésben. Ajánlások szakképzők számára
- http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_sajatos_nevelesi_igenyu_tanulok_fiatalok_a_szakkepzesben_ajanlasok_szakkapzok_szamara/SNI/ssnjb83g.htm
- Dr. Papp Gabriella. (szerk.): Középiskolás fokon?! Sajátos nevelési igényű fiatalok együttnevelése a középiskolában. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2011.
- Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan Középiskolásoknak, Lexika Kiadó, 2007
- Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan. Tanári kézikönyv- Általános Iskola Felső tagozat, Metódus-tan Betéti Társaság, 2015.
- Vargáné Mező Lilla: Sajátos nevelési igényű tanulók együttneveléséről pedagógusoknak, intézményvezetőknek
- http://ofi.hu/tudastar/sajatos-nevelesi-igenyu/sajatos-nevelesi-igenyu-090617-2
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése aktív tanórai részvétellel történik, vala-mint egy záró írásbeli munka leadásával.
Teljesítményértékelési módszerek
- Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg. - Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelős-ség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlat folyamatában, felkérésre vezetett példamegoldás a hallgatók előtt; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | >90-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 72,5–85 |
Közepes | 65–72,5 |
Elégséges | 50–65 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A házi feladat - szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utol-só napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. - Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
félévközi készülés a gyakorlatokra | |
házi feladat elkészítése | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2017. június 27-én, érvényes 2019. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt tanszék vezetője hagyja jóvá.