Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT20ML03
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Pataki Béla
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
pataki.bela@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Marketing MSc

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 4

Szak: Master of Business Administration MSc

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

Bemutatni a változásmenedzsment legfontosabb elméleteit, amelyek elősegítik a mélyreható változtatások természetének mélyebb megértését; Megismertetni olyan módszereket, amelyek megkönnyítik a mélyreható változtatások véghezvitelét.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a változásmenedzsment alapfogalmait, alapkoncepcióit.
  2. Ismeri a változtatások tipikus szereplőit és szerepproblémáit.
  3. Ismeri a változtatások tipikus szakaszait, azok különböző modelljeit.
  4. Ismeri a lehetséges változtatási stratégiákat.
  5. Ismeri a különböző változtatási stratégiák által jellemzően kiváltott konfliktusok típusait és kezelési módszereit.
  6. Ismeri a változtatások fogadtatásának típusait és azok időbeli hullámzásait leíró modelleket.
  7. Ismeri a változásmenedzsment legfontosabb siker- és kudarctényezőit.
  8. Ismeri a reziliens, mozgékony szervezetek jellemzőit, változtatási kapacitásuk összetevőit.
Képesség
  1. Képes megfelelő változtatási szereposztást kialakítani, szerepproblémákat felismerni és kezelni.
  2. A változtatások egyes szakaszaiban azok eltérő jellemzőihez, követelményeihez igazodva képes részt venni.
  3. Képes a változtatás beveKépes a kívánt változás elérésére az adott körülmények között legalkalmasabb változtatási stratégia kialakítására.
  4. Képes felismerni a keletkező konfliktusok típusát, és alkalmas kezelési módot választani.
  5. Képes helyesen diagnosztizálni, kezelni, hatásosan befolyásolni a változtatások fogadtatását, annak időbeli hullámzását.
  6. Képes alkalmazni a változásmenedzsment legfontosabb sikertényezőit, és elkerülni a kudarctényezőit.
  7. Képes részt venni reziliens, mozgékony szervezet kialakításában, a változtatási kapacitás fejlesztésében.
Attitűd
  1. Törekszik megfelelő változtatási szereposztást kialakítani, szerepproblémákat felismerni és kezelni.
  2. A változtatások egyes szakaszaiban azok eltérő jellemzőihez, követelményeihez igazodva törekszik részt venni.
  3. Törekszik az adott körülmények között legalkalmasabb változtatási stratégia kialakítására a kívánt változás elérésére.
  4. Igyekszik felismerni a keletkező konfliktusok típusát, és alkalmas kezelési módot választani.
  5. Igyekszik időben diagnosztizálni, kezelni, hatásosan befolyásolni a változtatások fogadtatását, annak időbeli hullámzását.
  6. Törekszik a változásmenedzsment legfontosabb sikertényezőinek alkalmazására, kudarctényezőinek elkerülésére.
  7. Szükség esetén javasolja reziliensebb, mozgékonyabb szervezet kialakítását, a változtatási kapacitás fejlesztését.
  8. Önállóan keresi a változtatási sikertényezők alkalmazásának és kudarctényezőt elkerülésének lehetőségeit.
  9. Önállón végez egyes feladatokat reziliensebb, mozgékonyabb szervezet kialakításában, a változtatási kapacitás fejlesztésében.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan kezdeményez változtatást,
  2. Felelősséggel dönt a változtatás bevezetésének módjáról,
  3. Önállóan menedzseli a változtatás bevezetését.

Oktatásmódszertan

Előadások, esettanulmányok feldolgozásával illusztrálva.

Tanulástámogató anyagok

  • Pataki B.: Változásmenedzsment (MBA oktatási segédlet, BME GTK MVT, 2020)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy írásbeli vizsgával zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: − B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat) 50 perces, 100 pontos írásbeli vizsga A vizsga elemei: Változatos feladatok − rövid esszékérdések, feleletválasztós kérdések stb. − a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 100
  • összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 89–94
76–88
Közepes 63–75
Elégséges 50–62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
folyamatos tanulás 14
vizsgára készülés 62
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A változásmenedzsment alapfogalmai és alapelvei
2. A változtatás szereplői, azok kapcsolatai és szerepproblémái
3. A változtatás erőtere és szakaszai
4. Változtatási stratégiák és konfliktustípusok, konfliktusmenedzsment
5. A változtatás fogadtatása: spektruma, okai, befolyásolása, időbeli módosulása
6. A szervezeti kultúra megváltoztatása.
7. A változásra képes szervezet.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.