Célkitűzések
A tantárgy sikeres elvégzésével a résztvevők: 1. Szerepjáték segítségével bepillantást nyernek a klímaváltozással kapcsolatos nemzetközi tárgyalási folyamatok logikájába, az azokat meghatározó legfontosabb tényezőkbe, a nemzetközi tárgyalási folya-matok mögött meghúzódó érdekekbe és megismerik a sikeres megállapodást elősegítő és hátráltató ál-láspontokat és legújabb fejleményeket. 2. Megismerik a klímaváltozással kapcsolatba kerülő legfontosabb érdekcsoportok – a kormányzatok, vállalatok, civil szervezetek, tudományos/innovációs szakemberek, lakosság – klímaváltozással kapcsola-tos hozzáállását, magatartását és a megoldásban rájuk háruló feladatokat. 3. Megértik a klímaváltozásnak, mint kezelendő problémának a komplexitását, a műszaki, környezeti és gazdasági területek integrálásának a szükségességét a megoldások azonosítása és megvalósítása során.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a klímaváltozás gazdasági, társadalmi, környezeti és műszaki aspektusait, azok egymásra gyakorolt hatását;
- Ismeri az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentési lehetőségeit (mitigáció);
- Ismeri a klímaváltozáshoz való adaptáció korlátait és lehetőségeit (adaptáció);
- Ismeri a vállalati szféra, a kormányzatok és a fogyasztók felelősségét és szerepét a klímaváltozással kapcsolatos problémákkal kapcsolatban;
- Ismeri a lehetséges műszaki megoldások gazdasági és társadalmi összefüggéseit;
- Ismeri egy-egy ország vagy országcsoport klímastratégiáját.
Képesség
- Képes szakszerű vitát folytatni a klímaváltozás lehetséges megoldásairól, azok feltételeiről;
- Képes megfogalmazni egy-egy ország vagy országcsoport érdekeit a klímaváltozással kapcsolatos nem-zetközi tárgyalások során;
- Képes részt venni egy bonyolult tárgyalási folyamatban és hozzájárulni a sikeres végeredményhez.
Attitűd
- Nyitott a komplex – műszaki, gazdasági és társadalmi vonatkozásokkal is rendelkező – problémákra, azok megoldására;
- Érzékeny a társadalmi és környezeti problémák iránt;
- Folyamatosan tájékozódik az újszerű megoldásokról, azokat képes kritikusan elemezni;
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
- Törekszik a környezeti és társadalmi szempontok érvényesítésére döntései során.
Önállóság és felelősség
- Érzékeli a vállalatvezetők döntéseivel járó környezeti és társadalmi felelősséget;
- Felismeri azokat a technológiai és szervezeti megoldásokat, melyek egyszerre nyújtanak gazdasági, környezeti és társadalmi előnyöket; egyúttal képes felmérni egy-egy megoldás korlátait;
- Meg tudja különböztetni az egyéni és társadalmi szempontokat és képes azok összehangolására.
Oktatásmódszertan
Interaktív előadások, meghívott előadók, szerepjáték.
Tanulástámogató anyagok
- Az IPCC legújabb, a klímaváltozással kapcsolatos összefoglaló tanulmányai - The most recent summary reports of IPCC
- A UNFCCC-vel kapcsolatban megjelent értékelések - Assessments of the UNFCCC process
- Egyes országok klímastratégiája - Climate strategies of individual countries
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy a szerepjátékra való felkészültséget ellenőrző összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat), és két részteljesítményértékelés (egy csoportos házi feladat (3 hallgató/csoport) és egy a szerepjátékról készült rövid beszámoló ’reflection paper’) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév során, a szerepjátékot megelőzően zárthelyi dolgozat formájában. 2. Részteljesítményértékelés (esszé): csoportban megoldandó feladat - a szerepjátékban a csapatokra osztott országok klímastratégiájának a bemutatása 15-20 oldalas dolgozatban a szerepjátékot megelőzően. 3. Részteljesítményértékelés (reflection paper): a szerepjátékot követően elkészített rövid beszámoló.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 40
- 1. részteljesítmény értékelés (esszé): 40
- 2. részteljesítményértékelés (beszámoló): 20
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80–89 |
Jó | 70–79 |
Közepes | 60–69 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | 0–49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések esetében időben történt leadás esetén a pótlási időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 5) A részteljesítményértékelések jellegükből fakadóan nem pótolhatók.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
kontakt tanóra: felkészítő előadások | 9 |
kontakt tanóra: szerepjáték (2 nap) | 20 |
csoportos esszé elkészítése | 25 |
felkészülés a szerepjátékra és a teljesítményértékelésre | 30 |
egyéni esszé (’reflection paper’) elkészítése | 6 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Klímaváltozás: a nemzetközi aspektusok és azok társadalmi-, gazdasági- és műszaki összefüggései |
2. | Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése; adaptáció; a klímaváltozás elleni harc nemzetközi pénzügyi vonatkozásai |
3. | A nemzetközi klímatárgyalások története, mozgatórugói |
4. | A klímaváltozással kapcsolatos nemzetközi tárgyalási folyamat jelenlegi helyzete, kihívásai |
5. | A nemzetközi egyezmények jellemzői, tárgyalási technikák |
6. | Az egyes országok és országcsoportok, érdekkörök stratégiai álláspontja, azok politikai és gazdasági hajtóerői |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Buzási Attila | egyetemi docens | buzasi.attila@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.