Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy sikeres elvégzésével a résztvevők: 1. Szerepjáték segítségével bepillantást nyernek a klímaváltozással kapcsolatos nemzetközi tárgyalási folyamatok logikájába, az azokat meghatározó legfontosabb tényezőkbe, a nemzetközi tárgyalási folya-matok mögött meghúzódó érdekekbe és megismerik a sikeres megállapodást elősegítő és hátráltató ál-láspontokat és legújabb fejleményeket. 2. Megismerik a klímaváltozással kapcsolatba kerülő legfontosabb érdekcsoportok – a kormányzatok, vállalatok, civil szervezetek, tudományos/innovációs szakemberek, lakosság – klímaváltozással kapcsola-tos hozzáállását, magatartását és a megoldásban rájuk háruló feladatokat. 3. Megértik a klímaváltozásnak, mint kezelendő problémának a komplexitását, a műszaki, környezeti és gazdasági területek integrálásának a szükségességét a megoldások azonosítása és megvalósítása során.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a klímaváltozás gazdasági, társadalmi, környezeti és műszaki aspektusait, azok egymásra gya-korolt hatását
- Ismeri az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentési lehetőségeit (mitigáció)
- Ismeri a klímaváltozáshoz való adaptáció korlátait és lehetőségeit (adaptáció)
- Ismeri a vállalati szféra, a kormányzatok és a fogyasztók felelősségét és szerepét a klímaváltozással kap-csolatos problémákkal kapcsolatban
- Ismeri a lehetséges műszaki megoldások gazdasági és társadalmi összefüggéseit
- Ismeri egy-egy ország vagy országcsoport klímastratégiáját
Képesség
- Képes szakszerű vitát folytatni a klímaváltozás lehetséges megoldásairól, azok feltételeiről
- Képes megfogalmazni egy-egy ország vagy országcsoport érdekeit a klímaváltozással kapcsolatos nem-zetközi tárgyalások során
- Képes részt venni egy bonyolult tárgyalási folyamatban és hozzájárulni a sikeres végeredményhez
Attitűd
- Nyitott a komplex – műszaki, gazdasági és társadalmi vonatkozásokkal is rendelkező – problémákra, azok megoldására
- Érzékeny a társadalmi és környezeti problémák iránt
- Folyamatosan tájékozódik az újszerű megoldásokról, azokat képes kritikusan elemezni
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára
- Törekszik a környezeti és társadalmi szempontok érvényesítésére döntései során
Önállóság és felelősség
- Érzékeli a vállalatvezetők döntéseivel járó környezeti és társadalmi felelősséget
- Felismeri azokat a technológiai és szervezeti megoldásokat, melyek egyszerre nyújtanak gazdasági, környe-zeti és társadalmi előnyöket; egyúttal képes felmérni egy-egy megoldás korlátait
- Meg tudja különböztetni az egyéni és társadalmi szempontokat és képes azok összehangolására
Oktatásmódszertan
Interaktív előadások, meghívott előadók, szerepjáték
Tanulástámogató anyagok
- Az IPCC legújabb, a klímaváltozással kapcsolatos összefoglaló tanulmányai - The most recent summary reports of IPCC
- A UNFCCC-vel kapcsolatban megjelent értékelések - Assessments of the UNFCCC process
- Egyes országok klímastratégiája - Climate strategies of individual countries
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy a szerepjátékra való felkészültséget ellenőrző zárthelyi dolgozat (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), egy csoportos házi feladat (3 hallgató/csoport) és egy a szerepjátékról készült rövid beszámoló (’reflection paper’, részteljesítmény-értékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompeten-ciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév során a szerepjátékot megelőzően zárthelyi dolgozat formájá-ban. A dolgozatok megoldására rendelkezésre álló idő max. 45 perc 2. Részteljesítmény-értékelés (esszé): csoportban megoldandó feladat - a szerepjátékban a csapatokra osztott or-szágok klímastratégiájának a bemutatása 15-20 oldalas dolgozatban a szerepjátékot megelőzően
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 40%
- Részteljesítmény értékelés: csoportos esszé : 40%
- 1. részteljesítmény értékelés: egyéni esszé : 20%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90–100-100 |
Jeles | 80–89 |
Jó | 70–79 |
Közepes | 60–69 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | 0–49 |
Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) egyszer pótolható 2) A részteljesítmény értékelések egyszer javíthatók, de más módon nem kiválhatók vagy helyettesíthetők
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
kontakt tanóra: felkészítő előadások | 3*3=9 |
kontakt tanóra: szerepjáték (2 nap) | 2*10=20 |
csoportos esszé elkészítése | 25 |
felkészülés a szerepjátékra és a teljesítményértékelésre | 30 |
egyéni esszé (’reflection paper’) elkészítése | 6 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll
Előadások témái | |
---|---|
1. | Klímaváltozás: a nemzetközi aspektusok és azok társadalmi-, gazdasági- és műszaki összefüggései |
2. | Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése; adaptáció; a klímaváltozás elleni harc nemzetközi pénzügyi vonatkozásai |
3. | A nemzetközi klímatárgyalások története, mozgatórugói |
4. | A klímaváltozással kapcsolatos nemzetközi tárgyalási folyamat jelenlegi helyzete, kihívásai |
5. | A nemzetközi egyezmények jellemzői, tárgyalási technikák |
6. | Az egyes országok és országcsoportok, érdekkörök stratégiai álláspontja, azok politikai és gazdasági hajtóerői |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Buzási Attila | egyetemi docens | buzasi.attila@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.