Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
A tárgy célkitűzése megismertetni a hallgatókkal a környezetpolitika és stratégiai tervezés hazai és nemzetközi gyakorlatát.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a környezetpolitikához, környezetstratégiákhoz kapcsolódó főbb fogalmakat;
- ismeri a környezetvédelemben alkalmazott stratégiák és a fenntarthatósági dimenziók közötti fontosabb kapcsolódási pontokat;
- ismeri a stratégiai tervezési eszközöket, és a környezeti stratégiaalkotás menetét, főbb lépéseit;
- ismeri a hazai és uniós környezetpolitika főbb elveit.
Képesség
- A hallgató képes önálló véleményt alkotni környezetpolitikai és stratégiai kérdésekben;
- képes alkalmazni a bemutatott helyzetelemzési, és -értékelési eszközöket a megismert kontextusban.
Attitűd
- A hallgató együttműködik az oktatóval és hallgatótársaival;
- törekszik komplex rendszerek megértésére;
- törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg.
Önállóság és felelősség
- A hallgató a rá bízott elemzői részfeladatok önállóan megoldja, azok minőségi megvalósításáért és az eredmények helyességéért felelősséget vállal.
- A hallgató felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.
Oktatásmódszertan
Szakpolitikai alapdokumentumokat és erőforrásokat bemutató előadások, a stratégiaalkotási módszerek megismertetése, valamint szemléletet és tudást bővítő gyakorlatok. A tananyag elmélyülését órai közös feladatok segítik. A hallgatók csoportjai önállóan otthoni csoportmunkát készítenek, munkájukat az oktatónak bemutatják.
Tanulástámogató anyagok
- Előadás diasorok
- Magyarország környezeti állapota:
- Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia Előrehaladási Jelentése
- Környezeti helyzetkép (KSH)
- Az uniós környezetvédelmi politikák végrehajtásának felülvizsgálata Országjelentés – MAGYARORSZÁG
- DPSIR keretrendszer: Tesfaldet & Ndeh, 2022: Assessing face masks in the environment by means of the DPSIR framework
- Adatok:
- KSH Tájékoztatási adatbázis, STADAT összefoglaló táblák
- Eurostat adatbázis
- https://legszennyezettseg.met.hu/
- EU környezetvédelmi politikája:
- Orbán Annamária (2007): Az Európai Unió környezetvédelmi politikája
- 8. környezetvédelmi akcióprogram
- 7. környezetvédelmi akcióprogram felülvizsgálati jelentése: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=SWD:2019:181:FIN
- Hazai környezeti stratégiák (Nemzeti Környezetvédelmi Program, Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia, Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelésének két pillére: 1. az elemzési készségeket bemutató félévközi részteljesítményértékelés (1 gyakorlati feladat); 2. valamint a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló összegző tanulmányi teljesítményértékelés (vizsgadolgozat leadása) jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: Részteljesítményértékelés (gyakorlati feladat): A tantárgy attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemeinek felmérésére szolgáló csoportos gyakorlati feladat, melyet az oktató által kijelölt tartalommal és szempontok szerint kell elvégezni. A feladat során az csoport tagjai számára önálló részfeladatok is kiosztásra kerülnek. A feladatok a megismert módszerek elsajátítására fókuszálnak, különös tekintettel a kritikus gondolkodásra és az összefüggések felismerésére. B. A vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése vizsgadolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított alapismeretek felmérésére, valamint a meghatározó összefüggések ismeretének feltárására összpontosít.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítményértékelés (gyakorlati feladat): 40
- Összesen: 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga: 60
- Összesen: 60
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a részteljesítmény értékelés (gyakorlati feladat) elvégzése, valamint a vizsgadolgozat témájának egyeztetése az oktatóval és annak oktató általi elfogadása. Az aláírás a TVSz-ben meghatározottak szerinti érvényességgel rendelkezik.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–89 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 55–69 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések esetében időben történt leadás esetén a szorgalmi időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 2) A részteljesítmény értékelés jellegéből fakadóan nem pótolható. 3) A vizsga javítására és pótlására a TVSZ 121. és 123. paragrafusa szerint van lehetőség.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 14 |
Részteljesítményértékelésre való felkészülés | 16 |
írásbeli vizsgadolgozat elkészítése | 32 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés (tematika, környezetvédelem, körforgásos gazdaság, fenntarthatóság) |
2. | Magyarország környezeti állapota |
3. | Európai Uniós ismeretek |
4. | Az Európai Unió környezetpolitikája |
5. | Hazai környezetvédelem stratégiai keretei |
6. | Stratégiaalkotás, tervezési lánc |
7. | Környezeti indikátorok |
8. | Helyzetelemzés alapjai |
9. | Helyzetértékelési módszerek |
10. | Legfontosabb hazai környezetvédelmi stratégiák |
11. | Éghajlatvédelem, nemzetközi egyezmények |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Csizovszky Anna | PhD hallgató / PhD student | csizovszky.anna@edu.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.