I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetstratégia
Azonosító
BMEGT42A018
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bartus Gábor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
bartus.gabor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A tárgy célkitűzése megismertetni a hallgatókkal a környezetpolitika és stratégiai tervezés hazai és nemzetközi gyakorlatát.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a környezetpolitikához, környezetstratégiákhoz kapcsolódó főbb fogalmakat;
  2. ismeri a környezetvédelemben alkalmazott stratégiák és a fenntarthatósági dimenziók közötti fontosabb kapcsolódási pontokat;
  3. ismeri a stratégiai tervezési eszközöket, és a környezeti stratégiaalkotás menetét, főbb lépéseit;
  4. ismeri a hazai és uniós környezetpolitika főbb elveit.
Képesség
  1. A hallgató képes önálló véleményt alkotni környezetpolitikai és stratégiai kérdésekben;
  2. képes alkalmazni a bemutatott helyzetelemzési, és -értékelési eszközöket a megismert kontextusban.
Attitűd
  1. A hallgató együttműködik az oktatóval és hallgatótársaival;
  2. törekszik komplex rendszerek megértésére;
  3. törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató a rá bízott elemzői részfeladatok önállóan megoldja, azok minőségi megvalósításáért és az eredmények helyességéért felelősséget vállal.
  2. A hallgató felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.

Oktatásmódszertan

Szakpolitikai alapdokumentumokat és erőforrásokat bemutató előadások, a stratégiaalkotási módszerek megismertetése, valamint szemléletet és tudást bővítő gyakorlatok. A tananyag elmélyülését órai közös feladatok segítik. A hallgatók csoportjai önállóan otthoni csoportmunkát készítenek, munkájukat az oktatónak bemutatják.

Tanulástámogató anyagok

  • Előadás diasorok
  • Magyarország környezeti állapota:
  • Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia Előrehaladási Jelentése
  • Környezeti helyzetkép (KSH)
  • Az uniós környezetvédelmi politikák végrehajtásának felülvizsgálata Országjelentés – MAGYARORSZÁG
  • DPSIR keretrendszer: Tesfaldet & Ndeh, 2022: Assessing face masks in the environment by means of the DPSIR framework
  • Adatok:
  • KSH Tájékoztatási adatbázis, STADAT összefoglaló táblák
  • Eurostat adatbázis
  • https://legszennyezettseg.met.hu/
  • EU környezetvédelmi politikája:
  • Orbán Annamária (2007): Az Európai Unió környezetvédelmi politikája
  • 8. környezetvédelmi akcióprogram
  • 7. környezetvédelmi akcióprogram felülvizsgálati jelentése: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=SWD:2019:181:FIN
  • Hazai környezeti stratégiák (Nemzeti Környezetvédelmi Program, Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia, Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelésének két pillére: 1. az elemzési készségeket bemutató félévközi részteljesítményértékelés (1 gyakorlati feladat); 2. valamint a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló összegző tanulmányi teljesítményértékelés (vizsgadolgozat leadása) jelenti.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: Részteljesítményértékelés (gyakorlati feladat): A tantárgy attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemeinek felmérésére szolgáló csoportos gyakorlati feladat, melyet az oktató által kijelölt tartalommal és szempontok szerint kell elvégezni. A feladat során az csoport tagjai számára önálló részfeladatok is kiosztásra kerülnek. A feladatok a megismert módszerek elsajátítására fókuszálnak, különös tekintettel a kritikus gondolkodásra és az összefüggések felismerésére. B. A vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése vizsgadolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított alapismeretek felmérésére, valamint a meghatározó összefüggések ismeretének feltárására összpontosít.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítményértékelés (gyakorlati feladat): 40
  • Összesen: 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga: 60
  • Összesen: 60

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele a részteljesítmény értékelés (gyakorlati feladat) elvégzése, valamint a vizsgadolgozat témájának egyeztetése az oktatóval és annak oktató általi elfogadása. Az aláírás a TVSz-ben meghatározottak szerinti érvényességgel rendelkezik.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–89
70–84
Közepes 55–69
Elégséges 40–54
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések esetében időben történt leadás esetén a szorgalmi időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 2) A részteljesítmény értékelés jellegéből fakadóan nem pótolható. 3) A vizsga javítására és pótlására a TVSZ 121. és 123. paragrafusa szerint van lehetőség.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés órákra 14
Részteljesítményértékelésre való felkészülés 16
írásbeli vizsgadolgozat elkészítése 32
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés (tematika, környezetvédelem, körforgásos gazdaság, fenntarthatóság)
2. Magyarország környezeti állapota
3. Európai Uniós ismeretek
4. Az Európai Unió környezetpolitikája
5. Hazai környezetvédelem stratégiai keretei
6. Stratégiaalkotás, tervezési lánc
7. Környezeti indikátorok
8. Helyzetelemzés alapjai
9. Helyzetértékelési módszerek
10. Legfontosabb hazai környezetvédelmi stratégiák
11. Éghajlatvédelem, nemzetközi egyezmények

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Csizovszky Anna PhD hallgató / PhD student csizovszky.anna@edu.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.