Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókat a marketing alapismereteire épülve a térbeli és a természeti környezethez való alkalmazkodás kritériumaival, kiemelve a település- és városmarketing fő irányelveit, dimenzióit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a térbeli és a természeti környezethez való alkalmazkodás kritériumait
- Ismeri a település- és városmarketing fő irányelveit, dimenzióit
- Ismeri a település- és városmarketing felelőseit, érintettjeit
- Tisztában van a régió- és városmarketing „megkomponálásának” stratégiai lépéseivel
- továbbá a fenntartható/környezetbarát fogyasztás tématerülettel (stratégiai megközelítés, fogalmi rendszere, támogató eszközrendszere (pl. öko-címkézés, idegenforgalmi szálláshelyek környezetbarát minősítési szempontjai, stb.)
- valamint az öko-marketing helyével, szerepével, funkcióival és jellemzőivel a szervezeti menedzsmentben
Képesség
- A hallgató képes egy település régió- és városmarketing szempontú makrokörnyezetének elemzésére (politikai, gazdasági, társadalmi, technológiai tényezők);
- a régió- és városmarketing eszköztárának (marketing-mix) alkalmazására;
- az érintettek és elsősorban a fogyasztók működésével kapcsolatos pszichológiai ismeretek alkalmazására;
- szervezeti/vállalati öko-marketing-koncepció megalkotására;
- a környezetorientált marketingből levezethető lehetséges előnyfaktorok és vélelmezett kockázati tényezők beazonosítására, kiaknázására;
- a zöld marketing területén fellépő zöldremosás jelenség felismerésére, fajtáinak beazonosítására, megelőzésére, illetve a szükséges lépések megtételére;
- valamint képes a fentiek közérthető mind szakmabeli mind nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
- A hallgató együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival;
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását;
- törekszik komplex rendszerek megértésére;
- törekszik a zöldremosási gyakorlat megelőzésére, felismerésére, megszűntetésére
- törekszik a társadalmi jóllét és a környezetvédelem minőségét maximalizáló döntések előtérbe helyezésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a regionális gazdaságtanhoz kapcsolódó problémák megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata
Tanulástámogató anyagok
- Piskóti – Dankó – Schupler (2002): Régió- és településmarketing. KJK-Kerszöv. Budapest.
- Kósi Kálmán-ValkóLászló (2006): Környezetmenedzsment. BME GTK Tankönyv. Typotex Kiadó. Bu-dapest.
- G. J. Ashworth-H. Voogd: A város értékesítése (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1997)
- Kozma Gábor: A városmarketing egyes elemeinek alkalmazása Debrecenben (szakdolgozat, ELTE Szociálpolitikai és Szociológiai szak, 2002)
- Előadásanyagok diasorai. /Lecture slides
- Braun, E. (2008). City Marketing: Towards an Integrated Approach (No. EPS-2008-142-ORG). ERIM Ph.D. Series Research in Management. Erasmus Research Institute of Management. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/13694
- Piskóti I, Nagy, Sz (2008) Identity and Image in the City Marketing. In: VII. International Congress on Public and Nonprofit Marketing. Szegedi Egyetemi Kiadó, Szeged, pp. 1-22. ISBN 978-963-482-873-0
- Avraham E., Ketter E. (2016) Tourism Marketing for Destinations with Negative Images, Tourism Marketing for Developing Countries
- Lamb, C.; Hair, J.; McDaniel, C. (2016). Principles of Marketing. Boston, MA: Cengage Learning. ISBN 978-1-285-86014-5.
- Mende-Siedlecki, P; Cai Y; Todorov A. (2013) The neural dynamics of updating person impressions, SCAN(2013)8, pp. 623-631
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az alábbiak szerint történik: 1. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése), 2. a tananyag elsajátítását segítő, csoportosan elkészítendő páros/ csoportos feladatok.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítményértékelés: a tananyag elsajátítását szolgáló, a csoport nagyságától és összetételétől függő párban, esetleg csoportosan elkészítendő négy részteljesítményértékelés (csoportos feladat) a tananyag elsajátításának ellenőrzésére. A kötelező részteljesítményértékelések témái: ökomarketing koncepció (1.), települési fenntartható fogyasztás (2.), marketing pszichológia és zöldre festés (3.), egy helyi termék városmarketing koncepciójának kidolgozása (4.).
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítményértékelés: 25
- 2. részteljesítményértékelés: 25
- 3. részteljesítményértékelés: 25
- 4. részteljesítményértékelés: 25
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–89 |
Jó | 73–84 |
Közepes | 65–72 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések esetében időben történt leadás esetén a pótlási időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 2) A részteljesítményértékelések szabályzatban meghatározott különeljárási díj megfizetése mellett – késedelmesen beadható. A késedelmes beadás legkésőbbi időpontja a pótlási időszak utolsó napja.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 14 |
felkészülés a részteljesítményértékelésre | 60 |
kiadott tananyag önálló elsajátítása | 48 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Tájékoztató a kurzus céljáról, követelményrendszeréről, tematikájáról. |
2. | Bevezetés, marketing alapok. A marketing integrált, stratégiai és termékközpontú értelmezése. A marketing, mint a településfejlesztés egyik eszköze-módszere. Marketing a környezetpolitikában, marketing etika, greenwashing. |
3. | A környezetmarketing helye, szerepe egy szervezet szabályozási környezetében. A szervezeti marketing kialakításának lépései, öko-marketing koncepció. |
4. | Termékek, szolgáltatások, turisztikai létesítmények környezeti minősítése, öko-címkézés. |
5. | Városmarketing. A régió- és városmarketing sajátosságai (a „2K-koncepció”). A település, mint „termék”. Marketing-menedzsment. Belső és külső marketing. Részterületek, célok, célcsoportok, partnerek. A marketing-kutatás módszerei (primer és szekunder kutatás). A régió- és városmarketing „megkomponálásának” stratégiai lépései. Makrokörnyezeti elemzés (politikai, gazdasági, társadalmi, technológiai tényezők). A régió- és városmarketing eszköztára (marketing-mix). Lehetséges „megtérülési pontok”. |
6. | Marketingpszichológia. Marketingkommunikáció, reklámpszichológia. A marketing pszichológia alapjai (pszichológiai iskolák, szociálpszichológia a marketingben, neuromarketing). |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Ijjas Flóra | egyetemi adjunktus / senior lecturer | ijjas.flora@gtk.bme.hu |
Dr. Valkó László | címzetes egyetemi tanár / honorary professor | valko.laszlo@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.