Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókkal az éghajlatvédelem főbb szakpolitikai és indikátor-alapú összefüggéseit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az éghajlatváltozáshoz kapcsolódó megelőzés és alkalmazkodásfőbb fogalmait.
- Ismeri az éghajlatvédelem és az ágazati dimenziók közötti fontosabb kapcsolódási pontokat.
- Ismeri az ÜHG kibocsátás forrásait, azok környezetre, társadalomra gyakorolt hatásait.
- Ismeri a hazai, az EU és a nemzetközi klímapolitika főbb elveit.
- Ismeri az éghajlati rendszer elemeit és ezek legfontosabb egymásra hatását.
Képesség
- Képes önálló véleményt alkotni éghajlatvédelmi kérdésekben.
- Képes az éghajlatváltozással kapcsolatos legfőbb kihívások értékelésére.
- Képes a klímaváltozás által okozott kihívások helyi szintű válaszainak feltárására, megértésére.
- Képes az alacsony karbonintenzitású gazdaság mozgatórugóit felismer.
- Képes értékelni a klímapolitikai eredményeket.
- Képes a klímaváltozás által kiváltott társadalmi-gazdasági hatásokat komplexen elemezni.
Attitűd
- Együttműködik az oktatóval és hallgató társaival.
- Törekszik komplex rendszerek megértésére.
- Törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg.
Önállóság és felelősség
- A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket.
- Felelősséget érez az éghajlatvédelem megvalósításáért.
- Felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a éghajlati és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.
Oktatásmódszertan
Elóadások
Tanulástámogató anyagok
- Előadásdiák
- K-faktor: Klíma, gazdaság, társadalom
- https://repozitorium.omikk.bme.hu/handle/10890/13144
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
- 3. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–89 |
Jó | 75–84 |
Közepes | 55–74 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 24 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 36 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az üvegházhatás és az éghajlatváltozás kiváltó okainak, hatásainak tudományos háttere, az éghajlatváltozás megjelenési formái, várható tendenciái. |
2. | Az éghajlatváltozás kapcsolódása egyes globális és regionális fenntarthatósági kihívásokhoz, az éghajlatvédelem nemzetközi dimenziói. |
3. | Az üvegházhatású gázok kibocsátását okozó ágazatok, társadalmi-gazdasági tevékenységek „életciklus szemléletben”. |
4. | Az üvegházhatású gázok kibocsátásának számítási módszerei, a karbonlábnyom számítás gyakorlata, nemzetközi összehasonlítása. |
5. | Az éghajlatvédelem stratégiai megközelítése, EU-s és hazai klímapolitikák, klímastratégiák alapjai. |
6. | Az éghajlati sérülékenység alakulása, a megelőzés és a tervszerű (reziliens) felkészülés stratégiái az önkormányzatok szintjén. |
7. | Az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás ágazati dimenziói többek között a vízgazdálkodás, kritikus infrastruktúra, mezőgazdaság, turizmus, természetvédelem területén. |
8. | Low-carbon economy alapok. Az EU emissziókereskedelmi rendszerének áttekintése. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.