I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Gyermekjogok az oktatásban
Azonosító
BMEGT51M595
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
14
Gyakorlat
28
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szandi-Varga Péter
Beosztása
adjunktus
Email címe
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar -HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgató rálátást szerezen a gyermekekkel való foglalkozás és a mindennapi pedagógiai munka során felmerülő gyermekeket érintő jogi kérdésekre. Felkészítse a hallgatót, tanár-diák-szülő kapcsolatrendszerben fennálló jogok és kötelezettségekben való eligazodásra, a pedagógiai munka során esetlegesen felmerülő ilyen jellegű problémák megoldására

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a jogforrásokat, a jogforrási hierarchiát.
  2. Ismeri a Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezményt.
  3. Ismeri a jelen pillanatban hatályos, pedagógusi munkát meghatározó alapvető jogszabályokat, kivált azok tanulókra vonatkozó rendelkezéseit. (pl.: 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről, 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről, 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról, stb.)
  4. Ismeri a Házirend, a Szervezeti és Működési Szabályzat, a Pedagógiai Program diákokat érintő részeit.
  5. Ismeri a gyermekekkel kapcsolatos adatok, képek, információk kezelésének helyes módjait, az ezzel foglalkozó jogi szabályozókat.
  6. Ismeri a fegyelmi tárgyalás lefolytatásának gyermekjogi szempontokból helyes mentét.
Képesség
  1. Képes a gyermeket érintő döntésekben a gyermek legfőbb érdekét megtalálni, azt, a döntési folyamat során érvényesíteni.
  2. Képes az oktatásban, a gyermekeket érintő jogi szabályozókban való eligazodásra.
  3. Képes saját érdekeit a gyermek érdekeinek függvényében felülbírálni, erre késztetni másokaz is.
  4. Képes kompetenciáit meghaladó esetben a megfelelő segítség kérésére.
Attitűd
  1. Vállalja a pedagógus, társadalomban betöltött példa szerepét.
  2. Vallja és vállalja a gyermeket érintő döntésekben a gyermek legfőbb érdekének védelmét és érvényesítését.
Önállóság és felelősség
  1. Ismeri, érti és belátja, hogy hivatásából következően egy jelző rendszer része, melyből kifolyólag jelzési köztelezettség terheli.
  2. Hitelesen képviseli szakmája gyermekközpontú világszemléletét és társadalmi szerepét.
  3. Vallja az önfejlesztés fontosságát.

Oktatásmódszertan

önálló feladatvégzés, csoportmunka, kollaboratív technikák

Tanulástámogató anyagok

  • 1. https://www.oktbiztos.hu/ugyek/jelentes2000/kozoktat.html
  • 2. https://www.ijsz.hu/UserFiles/altalanos_gyerekjog_v03.pdf
  • 3. https://njt.hu/jogszabaly/2011-190-00-00
  • 4. https://njt.hu/jogszabaly/2019-80-K0-00

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése,.eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

Órai aktív részvétel és minimum 2, maximum 5 oldalas terjedelemben egy, a gyermekjogok valamely aspektusának az oktatásban való megjelenésének esettanulmányban való feldolgozása, annak az óra keretein belül egy prezentációval egybekötött bemutatása.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50
  • 2. részteljesítmény értékelés (esettanulmány): 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95
76-87
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 42
házi feladatra felkészülés 24
egyéb felkészülés 24
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Jogi alapfogalmak, alapismeretek
2. Ki a gyermek, miért fontos kiemelt védelmük, a gyermek sajátos pszichológiai jellemzői
3. Gyermekjogi Egyezményt (UN Convention on the Rights of the Child – UN CRC
4. Hatályos, a pedagógus munkát meghatározó alapvető jogszabályok
5. Esetpéldák ismertetése
6. Hozott példák feldolgozása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.