Programme: Teacher of Economics (4 terms) - with a business instructor qualification, from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - with a technical instructor qualification, from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
The purpose of the course is to introduce students to the role of project pedagogy in educational science and the practice of vocational training. It provides an overview of the history of project pedagogy and changes in interpretations of the teaching-learning process. It introduces the students to the main objectives, pedagogical effects and possibilities of application of project pedagogy. It presents the role of the project in the system of vocational training, strategies and legal regulations for vocational training. It describes the relationship between the projects and the TOR. By analyzing sample projects, it provides knowledge about the possibilities of practical implementation. It introduces the different evaluation methods and tools that can be used in project education.
Academic results
Knowledge
- Knows the origin, history and meaning of project pedagogy.
- Knows teaching-learning models.
- Knows the connections between different areas of knowledge.
- Knows the program curriculum issued on the basis of the training and output requirements corresponding to your major and specialization.
- Know sample projects.
Skills
- Able to develop and implement the professional program of the vocational training institution, knowing the program curriculum issued based on the training and output requirements.
- Able to apply the methods of project pedagogy when teaching the units defined in the program curriculum.
- Capable of the connection and current changes of technical and social processes monitoring, as well as incorporating it into vocational training content.
- Able to interpret international trends.
- Able to work in a group.
Attitude
- Cooperates with the instructor and fellow students.
- Determined, constructive, cooperative and initiator in the case of group tasks.
- Open and receptive to new results of educational science and learning practice.
- Strives for accurate and error-free task solutions.
Independence and responsibility
- Independently thinks through tasks and problems and solves them based on given resources.
- Openly accepts well-founded critical comments.
- In order to achieve the goal in group work, he mobilizes his theoretical and practical knowledge and skills autonomously and in cooperation with the other members of the group.
Teaching methodology
Lectures, presentations, written and oral communication, use of IT tools and techniques, individual and group tasks, project work presentation.
Materials supporting learning
- Bárány Edit (2021): A projektoktatás lehetőségei szakképző iskolákban, különös tekintettel a környezettudatosságra és a fenntarthatóságra. ACTA Universitatis, Sectio Paedagogica, Tom. XLIV 149-161. o. 10.46436/ActaUnivEszterhazyPedagogica.2021.149 http://real.mtak.hu/133952/1/149_161_B%C3%A1r%C3%A1ny.pdf [letöltés: 2024. 01. 30.]
- Digitális Témahét szakképzési mintaprojektek. Digitális Jólét Nonprofit Kft. GINOP-6.2.5-VEKOP-19-2019-00001 „Szakmai képzés digitális módszertanának egységesítése” c. projekt keretében https://digitalistemahet.hu/hir/digitalis-temahet-szakkepzesi-mintaprojektek [letöltés: 2024. 01. 30.]
- Hegedűs Gábor (2002): A projektmódszer III. OM és KFTFK Kecskeméti Főiskola, Kecskemét.
- Hegedűs Gábor (2002): Projektpedagógia. KFTFK, Kecskemét.
- Hegedűs Gábor (szerk.)(1998): A projektmódszer elmélete. I-II. kötet. KTKF, Kecskemét.
- Hortobágyi Katalin (1991): A projekt módszer. Iskolakultúra, 5. sz. 66-67.
- Hortobágyi Katalin (2002): Projekt-kézikönyv. Válogatás a hazai és a külföldi projektirodalomból. (Javított és bővített kiadvány), IF Alapítvány OKI, Budapest.
- Hunya M. (2009): Projektmódszer a 21. században I. Új Pedagógiai Szemle. 59.11. sz. 75–96.
- Jank, W. ,Meyer, H. (2006): Didaktische Modelle.9. Auflage, CornelsenVerlag, Berlin.S. 304-338.
- Kagan, S. (2001): Kooperatív tanulás. Önkonet KFT, Budapest.
- Kaibás Gábor Márk (2022): A szakképzési jogszabályok magyarázata. Kézikönyv. Második átdolgozott és hatályosított kiadás. https://api.ikk.hu/storage/uploads/files/szkt_kezikonyv20220316pdf-1651737261727.pdf [letöltés: 2024. 01. 30.]
- Kilpatrick, W. H. (1918): A projektmódszer (Fordította: Mayerné Zsadon Éva)
- M. Nádasi M. (2010): A projektoktatás elmélete és gyakorlata. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. https://tehetseg.hu/sites/default/files/06_kotet_net.pdf [letöltés: 2021. 09. 10.]
- Szakképzés 4.0 – A szakképzés és felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája, a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira. 2023-ban aktualizált beavatkozásokkal módosított verzió. Magyarország Kormánya a 1168/2019. (III. 28). Korm. határozattal elfogadott Stratégia módosításával egyetért a 1499/2023. (XI.16) Korm. határozat alapján. https://api.ikk.hu/storage/uploads/files/szakkepzes_40_strategiapdf-1701278626294.pdf [letöltés: 2024. 01. 30.]
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év végi beadandó házifeladat (írásbeli részteljesítmény-értékelés), és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): Kisebb csoportokban projekt készítése. A tervezés és kidolgozás a félév alatt folyamatosan valósul meg. A haladásról rendszeresen beszámolnak a csoportok. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): Rendszeres óralátogatás, aktív részvétel a gyakorlatokon, beszámoló a projektmunkákról. A projektfeladatok eredményét a szorgalmi időszak végén prezentálják a csoportok. A csoportmunkában való aktív szerepvállalás, kreativitás és az önálló projekt készítésének és bemutatásának minősége adja a félév végén az érdemjegyet. A tananyag feldolgozását elősegítendő, a Moodle-ben létrehoztuk a tantárgy nevével azonos virtuális kurzust. Elérhetősége: http://appi.bme.hu/moodle A regisztrációt követően a hallgatók elérhetik az elektronikus formában rendelkezésre álló tananyagokat, prezentációkat. A virtuális tanulási környezet nagyban elősegíti a tananyag önálló, kooperatív, ill. kollaboratív feldolgozását. A korszerű kommunikációs technikák (chat, fórum, blog) megkönnyítik a tanulás során felmerült kérdések, problémák megvitatását, megoldását.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50
- 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének feltétele az órák látogatása. 3 hiányzás lehetséges.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 88-95 |
Good | 76-87 |
Satisfactory | 63-75 |
Pass | 50-62 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 2) A házi feladat a a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 20 |
csoportmunkában projekt készítése | 70 |
tananyag önálló feldolgozása, gyűjtőmunka | 60 |
összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | The topics of the lectures |
2. | Preparation of the semester: discussion of requirements, presentation of literature. |
3. | The history and characteristics of the development of project pedagogy. |
4. | The role of the project in vocational training. Strategies, legal regulations. |
5. | The relationship between the project and the KKK. |
6. | Project-based collaborations in vocational training. |
7. | Analysis of sample projects. |
8. | Possibilities of using experiential pedagogy in project education. |
9. | Various assessment methods and tools can be used in project education. |
10. | The topics of the project: Local and global problems, connections. |
11. | The process of making the project. Planning, organization. |
12. | Analysis of good practices 1. |
13. | Analysis of good practices 2. |
14. | Analysis of good practices 3. |
15. | The end of the semester. |
16. | The topics of the exercises |
17. | Preparation of the semester: discussion of requirements, presentation of literature. (1.) |
18. | Making projects in group work. (2-12.) |
19. | Presentation and analysis of the projects created by the students. Reflections on joint work. (13.) |
20. | The end of the semester. (14.) |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Kattein-Pornói Rita | adjunktus | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |
Dr. Berzsenyi Emese | adjunktus | berzsenyi.emese@gtk.bme.hu |