Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja megismertetni a tanár szakos hallgatókat a pedagógia területén végzett kutatások szakszerű megtervezésével és azok lefolytatásával. Ez a tudás hasznos támogatást jelent elsőként a szakdolgozatuk megírásánál, majd a későbbi oktatói gyakorlatukban felmerülő kérdések, problémák vizsgálata során. A tantárgy segíteni kívánja a hallgatókat abban, hogy a saját oktatómunkájuk során elért eredményeket, a tudományos követelményeket figyelembe legyenek képesek értékelni, értelmezni és közreadni. A tantárgy lehetőséget kínál az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésére a szakirodalom elemzése és a kutatási eredmények bemutatása révén.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a pedagógiai kutatások fő jellemzőit, típusait, kutatási stratégiáit és módszereit.
- Ismeri a pedagógiai kutatás lépéseit, a jó kutatás kérdés ismérveit és a kutatási hipotézis jellemzőit.
- Ismeri a szakirodalom feltárásának és feldolgozásának módszereit.
- Ismeri a kérdőívszerkesztés alapelveit és a leíró statisztika alapfogalmait.
- Ismeri az interjúkészítés alapelveit és a kvalitatív elemzés alapfogalmait.
- Ismeri a kutatásetikai alapelveket.
Képesség
- Képes egy kutatási folyamat megtervezésére és megvalósítására.
- Képes kutatási kérdések és hipotézisek megfogalmazására.
- Képes kiválasztani egy adott kutatási kérdésnek megfelelő adatgyűjtési és adatelemzési módszereket.
- Képes egy adott kutatási problémához és kérdésekhez megfelelő szakirodalmat gyűjteni és azt feldolgozni.
- Képes egy kérdőívet megszerkeszteni és a kvantitatív adatokat leíró statisztikai módszerekkel elemezni és értelmezni.
- Képes egy interjút megtervezni és elemezni.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
- Belátja a kutatásetikai alapelvek betartásának fontosságát.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Felelősen gyűjti és dolgozza fel a kutatómunkája során gyűjtött adatokat, a kutatásetikai alapelveket követve.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban,páros és csoportmunka, egyéni otthoni felkészülés és feladatmegoldás.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező:
- • Csíkos, Cs. (2020). A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. ELTE Eötvös Kiadó. ISBN 978-963-489-248-9
- Ajánlott:
- ● Babbie, E. (2008): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest, Balassi Kiadó.
- ● Szokolszky Ágnes (2020): A pszichológiai kutatás módszertana. Budapest, Osiris Kiadó.
- ● Sántha, K. (2022). Kvalitatív tartalomelemzés. ELTE Eötvös Kiadó. ISBN 978 963 9955 95 0
- ● STATHELP - Soltész-Várhelyi Klára videói és ppt-éi
- ● Kontra, J. (2011). A pedagógiai kutatások módszertana. Egyetemi jegyzet. Kaposvár, Kaposvári Egyetem. ISBN 978-963-9659-08-7 https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
- ● Sólyom Barbara (2021): A kutatásmódszertan alapjai. Egyetemi jegyzet.
- ● Andy Field SPSS könyve és angol nyelvű videói
- ● Mitev, A., Sajtos, L. (?). SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Alinea Kiadó. ISBN 978-963-9659-08-7
- ● Nahalka, I. (2015). Tanulói teljesítménymérések alkalmazhatósága a neveléstudományban. In: Széll, K (szerk.) Mit mér a műszer? A tanulói teljesítménymérések alkalmazhatóságáról. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI), pp. 23-36.
- ● Cohen, L.; Manion, L., Morrison, K. (2011): Research Methods in Education. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203720967
- ● Denzin, N. K.; Lincoln, Y. S.; Giardina, M., Cannella, G. S. (2011, szerk.) The SAGE Handbook of Qualitative Research. London: SAGE Publications. ISBN: 978-1-0719-2874-5
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során elkészített három házi feladat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság típusú kompetenciaelemeinek értékelése a három házi feladatok készítése alapján: (1) 15 tételes irodalomjegyzék szabadon választott kutatási témához és annotáció készítése (33%) (2) kutatási terv készítése (33%), (3) leíró statisztikai elemzés készítése megadott Excel adatbázis alapján (34%). Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság típusú kompetenciaelemeinek értékelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 33
- részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 33
- részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 34
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 87–95 |
Jó | 75–86 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
házi feladat elkészítés | 38 |
egyéb felkészülés | 10 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre (Ezek hossza alapesetben 3 óra (egy alkalom), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat.)
Előadások témái | |
---|---|
1. | A tudományos megismerés jellemzői, a pedagógiai kutatás célja, tartalma, környezete, kutatásetika. |
2. | A problémaválasztás problematikája, kutatási kérdések és hipotézisek. |
3. | Kutatási stratégiák és mintaválasztás. |
4. | A kutatás folyamatának lépései, a kutatási terv. |
5. | A szakirodalom feltárása és feldolgozása. |
6. | Adatgyűjtési módszerek I.: kérdőívek, tesztek. |
7. | A matematikai statisztika alapfogalmai, adatfeldolgozás. |
8. | Leíró statisztikai elemzések. |
9. | Adatvizualizáció. |
10. | Összefüggésvizsgálatok, a következtető statisztika alapfogalmai. |
11. | Adatgyűjtési módszerek I.: interjú, megfigyelés. |
12. | Kvantitatív adatelemzési módszerek. |
13. | Tartalomelemzés. |
14. | A szakdolgozat mint publikációs műfaj, szakirodalmi hivatkozások. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Berzsenyi Emese | egyetemi adjunktus | berzsenyi.emese@gtk.bme.hu |
Dr. Tóth Péter | egyetemi tanár | toth.peter@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.