Célkitűzések
A tantárgy célja megismertetni a tanár szakos hallgatókat a pedagógia területén végzett kutatások szakszerű megtervezésével és azok lefolytatásával. Ez a tudás hasznos támogatást jelent elsőként a szakdolgozatuk megírásánál, illetve a gyakorlatban a feltárandó problémakörök során. A tantárgy segíteni kívánja a hallgatókat abban, hogy a saját oktatómunkájuk során elért eredményeket, a tudományos követelményeket figyelembe legyenek képesek értékelni, értelmezni és közreadni.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a pedagógiai kutatások céljait, tartalmi körét környezetét.
- Ismeri a szakirodalom feltárásának és feldolgozásának módszereit.
- Ismeri a kutatási terv kérdéskörét, a pedagógiai kutatás levezetésének elvi alapjait.
- Ismeri a pedagógiai kutatás eredményeinek értelemzéséhez szükséges szempontokat.
- Ismeri a pedagógiai kutatást támogató szoftverek kezelését.
Képesség
- Képes az értékelés különböző funkcióit alkalmazni a pedagógiai folyamat szabályozására, a tanulói személyiség fejlesztésére, önértékelési képességük kialakítására.
- Képes pedagógiai céljainak megfelelő értékelési eszközök fejlesztésére.
- Képes pedagógiai kutatás folyamatának értelmezésére.
- Képes a pedagógiai kutatás megszervezésére és lefolytatására korszerű eszközökkel és módszerekkel.
- Képes a kutatási eredmények megfelelő normák szerinti közreadására.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, gyakorlatok megfelelően felszerelt laborban.
Tanulástámogató anyagok
- Mitev Ariel, Sajtos László: SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv
- Fercsik János: Pedagometria
- Falus Iván, Ollé János: Statisztikai módszerek pedagógusok számára
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során elkészített három házi feladat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 33%
- részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 33%
- részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 34%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | 87–100 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–75 |
Elégséges | 40–62 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
Házi feladat elkészítés | |
egyéb felkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020.06.30-án, érvényes 2020.09.01-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre (Ezek hossza alapesetben 3 óra (egy alkalom), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat.), míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A pedagógiai kutatás célja, tartalma, környezete. A problémaválasztás problematikája. Szakirodalom feltárása és feldolgozása. Alkalmazói program kezelése (Excel statisztikai használatban) |
2. | A kutatási terv kérdései és elkészítése. A kutatás lefolytatása megfelelően választott eszközökkel. Leíró statisztikai számítások Excelben, méréselmélet-mérési hibák, skálázás, reprezentativitás, mintavétel, pont-és intervallumbecslés, konfidencia-intervallumok. |
3. | A kutatás eredményeinek értelmezése, következtetések, újratervezés szükség szerint. A pedagógiai témájú szakdolgozatok megírásánál alkalmazható módszerek. Kereszttábla elemzések. Korrelációszámítás. Adatok vizualizációja. |
4. | Előfeltevések és hipotézisek kidolgozása. Hipotézis vizsgálatok. A pedagógiai kutatás helye a szakdolgozat elkészítésében. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kata János | mestertanár | |
Horváth Cz. János | tudományos segédmunkatárs | |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.