I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
THE METHODOLOGY OF MENTORING I.
ID (subject code)
BMEGT51S241
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
6
Practice
6
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
7
Subject Coordinator
Name
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Position
assistant professor
Contact details
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Mentor teacher 2013/14/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 3

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description

Objectives

In the course of mentoring, to review the pedagogical knowledge of teacher candidates, to develop their skills and to form their attitudes, and to review the traditional and modern teaching and creative psychological meth-ods prevalent in teaching, and to compare their advantages and disadvantages.

Academic results

Knowledge
  1. pedagogical process planning
Skills
  1. organization and management of the learning process
Attitude
  1. analytical and strategic decision-making skills to assess the impact of teacher pedagogical activities and the methods used in mentoring on the development of pedagogy
Independence and responsibility
  1. responsible, conscious choice of methods in both one's own pedagogical work and mentoring

Teaching methodology

Written and oral communication during the exercises, use of IT tools and techniques, independent and group work.

Materials supporting learning

  • 12009. október 31. http://mek.oszk.hu/01800/01817/index.Dhtmn A gondolattérkép-módszer (mindmapping)
  • A DELPHI módszer: - rövid áttekintő http://www.szeklerland-
  • foresiaht.ro/uDloaded/doc/delDhi konfzsiamondcsilla.doc
  • A szimulációs programok alkalmazása az oktatásban
  • http://www. iskolaiszin1ulaciok.hu/szimulacios-Dro2ra1n-alkalmaZfisa-az-
  • oktatásban
  • Dudás Margit: A belépő nézetek feltárása
  • httD://nti.btk.Dte.hu/doeitamas/BHF FlLES/html/28Keri/html/hefoD06.htm

General Rules

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív rész-vétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20%
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60%
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20%
  • összesen: 100%

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent > 95-100
Very good 90-95
Good 85-90
Satisfactory 80-85
Pass 50-80
Fail

Retake and late completion

- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
12
108
90
210

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. A tanárjelölttől a pedagógiai gyakorlata megkezdésekor el-várható ismeretek, készségek, attitűdök, nézetek köre, az ezeket befolyásoló potenciális tényezők. A hagyományos oktatási mód-szerek (prezentációs stratégia) - frontális tanári előadás, tanári kérdezés, tanári szemléltetés, tanulói kiselőadás - jellemzői és kritikus elemei.
2. Az alternatív stratégiák - kooperatív tanulás, projektmódszer, számítógépes tanulás közös jellemzői, alkalmazásuk céljai és lehetőségei a saját pedagógia, illetve a mentori munkában.

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Molnár György egyetemi docens molnar.gyorgy@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements