Szak: Mentorpedagógus 2013/14/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A mentori tevékenység során a tanárjelöltek pedagógiai ismereteinek bővítése, készségeinek fejlesztése és attitűdjének formálása során alkalmazható, illetve a tanításban elterjedt hagyományos illetve korszerű tanítási és alkotáslélektani módszerek áttekintése, előnyeik és hátrányaik összevetése.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- pedagógiai folyamat tervezése,
Képesség
- a tanulási folyamat szervezése és irányítása
Attitűd
- elemző és stratégiai döntéshozó készség a saját pedagógiai tevékenység és a mentori munka során alkalmazott módszerek a tanárjelöltek pedagógia fejlődésére gyakorolt hatásának felméréséhez
Önállóság és felelősség
- felelősségteljes, tudatos módszerválasztás mind a saját pedagógiai munkában, mind a mentori munkában
Oktatásmódszertan
A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- 12009. október 31. http://mek.oszk.hu/01800/01817/index.Dhtmn A gondolattérkép-módszer (mindmapping)
- A DELPHI módszer: - rövid áttekintő http://www.szeklerland-
- foresiaht.ro/uDloaded/doc/delDhi konfzsiamondcsilla.doc
- A szimulációs programok alkalmazása az oktatásban
- http://www. iskolaiszin1ulaciok.hu/szimulacios-Dro2ra1n-alkalmaZfisa-az-
- oktatásban
- Dudás Margit: A belépő nézetek feltárása
- httD://nti.btk.Dte.hu/doeitamas/BHF FlLES/html/28Keri/html/hefoD06.htm
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív rész-vétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20%
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 95-100 |
Jeles | 90-95 |
Jó | 85-90 |
Közepes | 80-85 |
Elégséges | 50-80 |
Elégtelen |
Javítás és pótlás
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
felkészülés a teljesítményértékelésre | |
házi feladat elkészítése | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti
A félévben sorra vett témák
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A tanárjelölttől a pedagógiai gyakorlata megkezdésekor el-várható ismeretek, készségek, attitűdök, nézetek köre, az ezeket befolyásoló potenciális tényezők. A hagyományos oktatási mód-szerek (prezentációs stratégia) - frontális tanári előadás, tanári kérdezés, tanári szemléltetés, tanulói kiselőadás - jellemzői és kritikus elemei. |
2. | Az alternatív stratégiák - kooperatív tanulás, projektmódszer, számítógépes tanulás közös jellemzői, alkalmazásuk céljai és lehetőségei a saját pedagógia, illetve a mentori munkában. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Molnár György | egyetemi docens | molnar.gyorgy@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt tanszék vezetője hagyja jóvá.