Szak: Munka- és szervezetpszichológia szakirány
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy célja a szervezetpszichológia és vezetéspszichológia modern elméleti és gyakorlati ismereteinek az átadása. A kurzus során feldolgozzuk ennek a két területnek a legfontosabb témáit, az elméleti részeket mindig gyakorlati példákkal, feldolgozással megtámogatva. A kurzus fő célja, hogy a hallgatók olyan ismeretekhez jussanak, amelyek segítségével hatékonyan tudnak majd szervezetekkel és vezetőkkel dolgozni.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. A hallgató megismeri a klasszikus szervezetpszichológia történeti gyökereit, fejlődését és a 21. században jellemző alkalmazási területeit.
- 2. A hallgató átfogó ismeretet szerez a legújabb, szervezet- és vezetéspszichológiai érintettségű munkahelyi témákról, mint a modern vezetői vonáselméletek, a legújabb szervezeti diagnózis modellek, a változás- és tudásmenedzsment, a csoportdinamika.
- 3. A hallgató tudással rendelkezik a pszichológiai jellegű kérdések (pl. igazságosság, bizalom, szervezeti kontroll, diszfunkcionális vezetés), problémák elméleti és gyakorlati megközelítéséről.
- 4. A hallgató ismeri a szervezet- és vezetéspszichológia, valamint a társszakmák (pl. HR, tréning és coaching szakemberek munkájának) kapcsolódási területeit.
- 5. A hallgató megismeri azokat a munkavégzéssel kapcsolatos, releváns szakmai területeket, ahol szervezet-pszichológiai tudását és kompetenciáit alkalmazni tudja (pl. vezetői tréningek, szervezetfejlesztés).
Képesség
- A hallgató képes új szakmai ismeretei és kompetenciái gyakorlati alkalmazására.
- A hallgató képes a szervezetekben felmerülő, szakmai kérdések értelmezésére és megoldására.
- A hallgató képes eredeti módon gondolkodni és megoldási terveket készíteni egy adott szervezettel és vezetéssel kapcsolatos témában.
- A hallgató képes az interdiszciplináris területeken a saját szakmai kompetenciát alkalmazni.
- A hallgató képes a társszakmák (pl. trénerek, szervezeti tanácsadók, coachok) képviselőivel közös, szak-mai programban együtt gondolkodni és dolgozni.
Attitűd
- Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő szervezet- és vezetéspszichológiai ismeretek iránt.
- Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
- Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
- Hatékonyságra orientált az általa végzett munkával összefüggésben.
- Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
- Értéknövelt szemléletet képvisel a szakmájában.
- Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
- Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
- Önállóan dolgoz ki szervezetpszichológiai és vezetéspszichológiai témájú programokat és terveket.
- Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
- Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.
Oktatásmódszertan
Előadás, interaktív órai feladatok, esettanulmányok, csoportmunka, prezentáció, tréning.
Tanulástámogató anyagok
- Haslam, S.A., Reicher, S.D., & Platow, M.J. (2010). The new psychology of leadership. Identity, influence and power. Routledge.
- Schein, E.H. (2016). Organizational culture and leadership 5th edition. Wiley.
- De Vries, M.K. (2009). The leader on the couch. A clinical approach to changing people and organizations. Wiley.
- Edmondson, A.C. (2018). The fearless organization. Wiley.
- Fowler, S. (2014). What Maslow’s hierarchy won’t tell you about motivation. Harvard Business Review, 92(11).
- Gagné, M., & Deci, E. L. (2005). Self‐determination theory and work motivation. Journal of Organizational behavi-or, 26(4), 331-362.
- Hertwig, R., & Grüne-Yanoff, T. (2017). Nudging and boosting: Steering or empowering good decisi-ons. Perspectives on Psychological Science, 12(6), 973-986.
- Sunstein, C. R. (2014). Nudging: a very short guide. Journal of Consumer Policy, 37(4), 583-588.
- Wood, W., & Rünger, D. (2016). Psychology of habit. Annual review of psychology, 67.
- Juhász Márta (2017). Vezető a szervezetben. BME Oktatási segédlet.
- Amabile, T. M., & Kramer, S. J. (2011). The power of small wins. Harvard Business Review, 89(5), 70-80.
- Courtney, H., Lovallo, D., & Clarke, C. (2013). Deciding how to decide. Harvard Business Review, 91(11), 62-70.
- Drucker, P. F. (2004). What makes an effective executive. Harvard business review, 82(6).
- Drucker, P. F. (2005). Managing oneself. Harvard Business Review, 83(1), 100-109.
- Miller, A. P. (2018). Want less-biased decisions? Use algorithms. Harvard business review, 26.
- Snowden, D. J., & Boone, M. E. (2007). A leader's framework for decision making. Harvard business review, 85(11), 68.
- Szaszi, B., Palinkas, A., Palfi, B., Szollosi, A., & Aczel, B. (2018). A systematic scoping review of the choice architecture movement: Toward understanding when and why nudges work. Journal of Behavioral Decision Ma-king, 31(3), 355-366.
- De Vries, M.K. (2003). Leaders, fools and impostors. Essays on the psychology of leadership. iUniverse.
- Schein, E., & Schein, P. (2018). Humble leadership. The power of relationships, openness, and trust. Berrett-Koehler Publishers.
- Pearce, C.L. (2004). The future of leadership. Combining vertical and shared leadership to transform knowledge work. Academy of Management Executive, 18(1), 769-783.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése zárthelyi dolgozatok, kiscsoportos projektmunka és szóbeli vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés: 4-6 fős kiscsoportokban projektmunka elvégzése a szorgalmi időszak során, amely specifikus szervezet- és vezetéspszichológiai kérdésekhez kapcsolódik. A projektmunkákat az egyes csoportok a kurzus utolsó két alkalmán be is mutatják. 2. Összegző teljesítmény értékelés: két zárthelyi dolgozat – a félév során tárgyalt témakörök ismereteinek számonkérése, a tudás tesztelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (2 zh): 50
- projekt munka bemutatása: 30
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli vizsga: 20
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Órák 75%-án való részvétel.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | >90 |
Jó | 80–89 |
Közepes | 70–79 |
Elégséges | 50–69 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A hallgató a zárthelyi dolgozatokat pótolhatja vagy javíthatja a pótlási héten. Amennyiben javítva valamelyik zárthelyi dolgozatot, a számára előnyösebb pontszám kerül figyelembevételre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel az előadásokon | 56 |
részvétel a gyakorlati foglalkozáson | 56 |
projekt munka elkészítése | 104 |
ZH-ra való felkészülés | 18 |
ZH való felkészülés | 36 |
összesen | 270 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 03.04-én. Érvényes 2024. 03.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A szervezet és vezetéspszichológia története - a kezdetektől a 21. századig. |
2. | Gondolkodásmód a szervezetekkel, munkával kapcsolatban. Szervezeti felépítés, stratégia, küldetés, misszió, vízió. Szervezeti diagnózis modellek. |
3. | Nemzeti és szervezeti kulturális hatások. Kultúra modellek, a kultúra hatása a mindennapi szervezeti folyamatokra. |
4. | Szervezeti igazságosság és bizalom témaköre. A szervezeti kontroll formái és kapcsolódása a szervezeti kultúrához. |
5. | Vezető a szervezetben: vezetői stílusok. A helyzetfüggő- és szituációs vezetésmodellek feldolgozása, vonáselméletek modern megjelenése (karizmatikus, etikus, transzformáló, autentikus vezetők). |
6. | Diszfunkcionális vezetési stílusok és szervezeti kultúrák. |
7. | Pozitív pszichológia és neuro leadership. |
8. | Csoportmunka, csoporthatékonyság, hálózatok. Agilis szervezetek. Csoportszerepek. |
9. | Visszajelzés, vezetői viselkedés. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Gerákné dr. Krasz Katalin | adjunktus | krasz.kata@gtk.bme.hu |
Salamon János | tanársegéd | salamon.janos@gtk.bme.hu |
dr. Kun Ágota | adjunktus | kun.agota@gtk.bme.hu |
Balogh Péter | mester oktató | balogh.peter.zoltan@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.