Szak: Mentorpedagógus 2013/14/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy célja: a képzésben résztvevők felkészítése a tanárjelöltek egyéni összefüggő gyakorlatának irányításá-ra, a pályakezdő pedagógusok munkahelyi beilleszkedésének támogatására, megismertetése a tanárképzés napjainkban létező rendszerével, a hazai és az uniós tanári kompetencia elvárásokkal, valamint a mentori tevékenységgel szembeni elvárásokkal, feladatokkal.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- értelmezni tudja a tanári kompetencia elvárások teljesítésében a partner iskola szerepvállalását
Képesség
- képes megtervezni a tanárjelölt/pályakezdő pedagógus fogadásának előkészítését
Attitűd
Önállóság és felelősség
Oktatásmódszertan
A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- http://wvw.nefmi.eov.hu/felsooktatas/kepzesi-rendszer/tangyak-ajanlas-090930
- Javaslatok a tanári mesterképzés utolsó, gyakorlati félévével kapcsolatos szakmai és gyakorlati kérdésekről
- http://www.nefmi.eov.hu/feIsooktatas/kepzesi-rendszer/munkacsoport-javaslatai
- Falus Iván - Kimmel Magdolna: A pedagógussá válás folyamata http:/wvw.edu-online.eu/hu/letoltes.php?fid=tartalomsor/961
- Szivák Judit: A kezdő pedagógus Iskolakultúra 1999/4. 3-14.p http://eoa.oszk.hu/00000/00011/00026/ndf/l 999-4.pdf
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív rész-vétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20%
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 95-100 |
Jeles | 90-95 |
Jó | 85-90 |
Közepes | 80-85 |
Elégséges | 50-80 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti
A félévben sorra vett témák
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A tanári mesterképzések jellemzői, szakirányai, a tanári kompetenciaelvárások |
2. | A mentor feladatai a gyakornok és tanárjelölt mentorálása során |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Molnár György | egyetemi docens | molnar.gorgy@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A tanári mesterképzések jellemzői, szakirányai, a tanári kompetenciaelvárások A mentor feladatai a gyakornok és tanárjelölt mentorálása során