Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Kvalitatív kutatásmódszertan
Azonosító
BMEGT20ML88
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kelemen-Erdős Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kelemen-erdos.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Marketing MSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A tantárgy célja a kvalitatív kutatási módszerek megismertetése különös tekintettel az üzleti életben, illetve a vállalatvezetői gyakorlatban is alkalmazható módszerekre. További célkitűzés olyan innovatív kutatási módszertanok bemutatása, amelyek újdonságot adhatnak az egyes kutatási témákban. A tantárgy alapvető interjúmódszerek (mélyinterjú, fókuszcsoport) és megfigyelés mellett, többek között olyan módszerekkel is foglalkozik, mint a kísért vásárlás, az álcázott vásárlás, az esettanulmány, vagy az egyre népszerűbb netnográfia. A módszerek elméleti megközelítései mellett esetttanulmányon, projektmunkán keresztül a tantárgy célja a gyakorlati adaptáció elősegítése, illetve hozzájárulást kíván nyújtani a kvalitatív kutatások elemzéséhez is. A kurzus részét képezi a kvalitatív és kvantitatív tartalomelemzés, a grounded theory módszertan alapjai, valamint a kvalitatív kutatások validálása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Megismeri a kvalitatív kutatási módszerek sajátosságait.
  2. Megérti a kvalitatív és kvantitatív kutatások és azok elemzése közötti különbséget.
  3. Rendelkezik a főbb kvalitatív kutatási módszerek (mélyinterjú, fókuszcsoport, megfigyelés) ismeretanyagával.
  4. Megérti a főbb kvalitatív módszerek alkalmazásának módját.
  5. Megismeri korábbi, szekunder jellegű vállalati és tudományos gyakorlati példákat, alkalmazási területeket.
  6. Elsajátítja a kvalitatív kutatások elemzésének főbb területeit, a modellezés alapjait.
  7. Megismeri a kvalitatív kutatások megbízhatóságának főbb értékelési lehetőségeit.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes kvalitatív jellegű információk értékelésére és elemzésére.
  2. Képes megfogalmazni, komplex módon átlátni kvalitatív kutatási problémákat.
  3. Képes önállóan és piackutató szervezettel együttműködésben kvalitatív kutatás elvégzésére, elemzésére.
  4. Képes kvalitatív kutatási eredményeket írásban és prezentáció keretében is bemutatni.
  5. Képes a kvalitatív adatok és kutatási eredmények gyakorlati adaptációjára.
Attitűd
  1. Fogékony és nyitott az újabb marketingkutatási módszerekre, folyamatosan bővíti ismereteit.
  2. Megérti a kvalitatív kutatások jelentőségét és alkalmazási területeit.
  3. Együttműködik a kvalitatív információszerzés során piackutató szervezettel és/vagy a kutatás alanyaival.
  4. Törekszik a kvalitatív kutatási problémák és kvalitatív kutatási módszerek megismerésére és alkalmazására.
Önállóság és felelősség
  1. Együttműködik a kutatás résztvevőivel, ha szükséges.
  2. Összefüggéseket tár fel, szintetizál, következtetéseket von le kvalitatív információk alapján önállóan.
  3. Döntés-előkészítő javaslatokat készít kvalitatív információk alapján.
  4. Elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, önállóan elkészítendő feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kelemen-Erdős Anikó (2024): Kvalitatív kutatásmódszertan. Oktatási segédanyag
  • Malhotra, Naresh K.; Simon Judit (2017): Marketingkutatás. Akadémiai Kiadó, Budapest, 5-7. fejezet
  • Kelemen-Erdős Anikó ; Molnár Adél (2019): Cooperation or Conflict? The Nature of the Collaboration of Marketing and Sales Organizational Units, Economics and Culture, 16(1), pp. 58-69.
  • Kelemen-Erdős Anikó; Mitev Ariel (2017): Tematikus szolgáltatásélmény art- és romkocsma környezetben, Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok 2(3), pp. 58-73.

Általános szabályok

A tanulási eredmények értékelése önként vállalt projektfeladat, illetve vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: a hallgatók órai feladatok megoldásával +10 pontot szerezhetnek (+10%): A hallgatók órai aktivitását az oktató(k) a szorgalmi időszak végéig értékeli. Az elérhető pontszám 10, mely a vizsga/projektfeladat min. 50%-os teljesülése esetén számítható be az érdemjegybe. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: A vizsga írásbeli teljesítményértékelést jelent. Az írásbeli vizsga kiváltható legfeljebb három fős csoportokban megvalósított és elemzett kvalitatív kutatás projektfeladatként történő beadásával. A hallgatónak a szorgalmi időszak végéig döntenie kell, hogy csoportos projektfeladatot ad be, vagy írásban tesz vizsgát. 1. A projektfeladat (100%): 10 oldalas kvalitatív kutatás készítése és elemzése a félév során egyeztetett témakörökben. A teljesítéssel max. 100 pont, azaz 100% vizsga-részarány szerezhető, tehát az írásbeli vizsga ezzel a feladattal kiváltható. 2. Az írásbeli vizsgán max. 100 pont érhető el. A vizsgaidőszakban leadott projektfeladat kiválthatja a vizsgatesztet a hallgató döntése alapján: amennyiben a hallgató mindkettőt teljesítette, akkor a jobb eredmény számít.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai feladatok: 100
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli teljesítményértékelés (vizsgateszt)/Projektfeladat: 100
  • Órai feladatok: 10
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Nincs aláírás megszerzési kötelezettség.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 86-94
76-85
Közepes 68-75
Elégséges 50-67
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény. 2) A határidőre be nem adott projektfeladat nem pótolható, illetve a beadott feladat nem javítható. 3) A vizsgateszt újbóli megírása, pótlása, javítása a mindenkor érvényes vizsgaszabályzat szerint történik.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Felkészülés az órákra 12
Projektfeladat elkészítése vagy kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása és vizsgafelkészülés 76
Vizsga 2
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 03.04-én. Érvényes 2024. 03.04-től.

A félévben sorra vett témák

A tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Kvalitatív kutatások sajátosságai. A kvalitatív kutatások előnyei és korlátai. Kvalitatív adatgyűjtés módszerei.
2. A kvalitatív kutatási problémát meghatározó főbb tényezők. A kutatási kérdések.
3. Kvalitatív interjú módszerek: A mélyinterjú és a fókuszcsoport, valamint további interjú típusok, a projektív technikák és a vezérfonal.
4. Kvalitatív megfigyeléses módszerek.
5. Kvalitatív adatelemzés, kvalitatív kutatások megbízhatósága.
6. Kvalitatív kutatások elemzése a gyakorlatban.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.