Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Napjaink minőségmenedzsment kihívásai
Azonosító
BMEGT20MN60
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Benedek Petra
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
benedek.petra@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
specializációra besorolás/enrolled to specialisation
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy a minőségmenedzsment terület ismereteire épít. Célja annak bemutatása, hogy a szervezetek milyen kihívásokkal szembesülnek a hagyományos minőségmenedzsment koncepciók és megközelítések gyakorlati megvalósítása, illetve a kapcsolódó módszerek és eszközök alkalmazása során aktuálisan. Átfogó kritikai áttekintést nyújt a hallgatóknak ezek használatáról napjaink trendjeit és számos szektor-specifikus jellemzőt figyelembe véve. A félév során áttekintjük a globalizáció, a digitalizáció, a technológiai fejlődés, a fenntarthatóság és a változó vevői elvárások valós hatását minőségmenedzsment szempontból. A tantárgy által elsajátítható, hogy a minőségmenedzsment modellek, eszközök alkalmazásával hogyan fokozható a szervezeti teljesítmény napjainkban.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismerni fogja a minőségmenedzsment néhány elterjedt modelljét és módszerét.
  2. Ismerni fogja a minőségmenedzsment szerepét a szervezetek sikeres működésében.
Képesség
  1. Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
  2. Képes lesz szakmailag megfelelő módon kommunikálni a minőségmenedzsmentről.
Attitűd
  1. Nyitott lesz a minőségmenedzsment új eredményeire.
  2. Együttműködésre fog törekedni csapatmunkában.
  3. Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
  4. Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
Önállóság és felelősség
  1. Felelősséget vállal a minőségmenedzsment tárgyú döntéseiért.

Oktatásmódszertan

Előadások, elméleti modellek értelmezése, gyakorlatok, esettanulmányok feldolgozása önállóan és csoportmunkában.

Tanulástámogató anyagok

  • Az oktatók által kiadott oktatási segédletek (https://edu.gtk.bme.hu)
  • Kiran, D.R. (2017) Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier.
  • Evans, J.R. – Lindsay, W.M. (2017) Managing for Quality and Performance Excellence, 10th ed., Cengage Learning.

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy félévközi zárthelyi dolgozattal és részteljesítmény értékeléssel történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: I. 1 db írásbeli zárthelyi dolgozat, mellyel összesen 100 pont szerezhető. II. Aktív részvétel az előadásokon és csoportban kidolgozott feladatok beadása (részteljesítmény értékelés), melyekből maximum 70 pont kerülhet beszámításra a végső eredménybe. A tantárgy zárthelyi dolgozattal és/vagy részteljesítményértékeléssel is teljesíthető, de a részteljesítményértékeléssel maximum 70%-ban (jeles érdemjegy csak részteljesítményértékeléssel nem szerezhető). A csapatok összeállítása és a csapatmunkában való részvétel önkéntes. A részteljesítmény értékelésből és a zárthelyi dolgozatból együttesen maximum 100 pont szerezhető és minimum 50% (50 pont) elérése követelménye a tárgy teljesítésének.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Zárthelyi dolgozat: 100
  • Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel és csoportfeladatok): 70
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80-89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A zárhelyi dolgozat pótolható/javítható a TVSZ-nek megfelelően. Javítás esetén a pótzárthelyin elért eredmény számít bele a végeredménybe. 2) Az aktív előadásrészvétel és a csoportmunka – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 24
felkészülés a teljesítményértékelésre 26
csoportmunka 40
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Új technológiák integrációja a minőségmenedzsment rendszerekbe.
2. Szabályozási megfelelés (compliance) és minőségmenedzsment.
3. A vevők változó elvárásai és ezek menedzsmentje.
4. A fenntarthatóság szerepe és kihívásai a minőségmenedzsmentben.
5. Esettanulmányok, jó gyakorlatok és aktuális trendek a minőségmenedzsmentben.
6. Szektoriális minőségmenedzsment rendszerek és ezek aktuális változásai.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Surman Vivien egyetemi adjunktus surman.vivien@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.