Verziók
Célkitűzések
A tantárgy a minőségmenedzsment terület ismereteire épít. Célja annak bemutatása, hogy a szervezetek milyen kihívásokkal szembesülnek a hagyományos minőségmenedzsment koncepciók és megközelítések gyakorlati megvalósítása, illetve a kapcsolódó módszerek és eszközök alkalmazása során aktuálisan. Átfogó kritikai áttekintést nyújt a hallgatóknak ezek használatáról napjaink trendjeit és számos szektor-specifikus jellemzőt figyelembe véve. A félév során áttekintjük a globalizáció, a digitalizáció, a technológiai fejlődés, a fenntarthatóság és a változó vevői elvárások valós hatását minőségmenedzsment szempontból. A tantárgy által elsajátítható, hogy a minőségmenedzsment modellek, eszközök alkalmazásával hogyan fokozható a szervezeti teljesítmény napjainkban.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismerni fogja a minőségmenedzsment néhány elterjedt modelljét és módszerét.
- Ismerni fogja a minőségmenedzsment szerepét a szervezetek sikeres működésében.
Képesség
- Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
- Képes lesz szakmailag megfelelő módon kommunikálni a minőségmenedzsmentről.
Attitűd
- Nyitott lesz a minőségmenedzsment új eredményeire.
- Együttműködésre fog törekedni csapatmunkában.
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a minőségmenedzsment tárgyú döntéseiért.
Oktatásmódszertan
Előadások, elméleti modellek értelmezése, gyakorlatok, esettanulmányok feldolgozása önállóan és csoportmunkában.
Tanulástámogató anyagok
- Az oktatók által kiadott oktatási segédletek (https://edu.gtk.bme.hu)
- Kiran, D.R. (2017) Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier.
- Evans, J.R. – Lindsay, W.M. (2017) Managing for Quality and Performance Excellence, 10th ed., Cengage Learning.
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy félévközi zárthelyi dolgozattal és részteljesítmény értékeléssel történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: I. 1 db írásbeli zárthelyi dolgozat, mellyel összesen 100 pont szerezhető. II. Aktív részvétel az előadásokon és csoportban kidolgozott feladatok beadása (részteljesítmény értékelés), melyekből maximum 70 pont kerülhet beszámításra a végső eredménybe. A tantárgy zárthelyi dolgozattal és/vagy részteljesítményértékeléssel is teljesíthető, de a részteljesítményértékeléssel maximum 70%-ban (jeles érdemjegy csak részteljesítményértékeléssel nem szerezhető). A csapatok összeállítása és a csapatmunkában való részvétel önkéntes. A részteljesítmény értékelésből és a zárthelyi dolgozatból együttesen maximum 100 pont szerezhető és minimum 50% (50 pont) elérése követelménye a tárgy teljesítésének.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Zárthelyi dolgozat: 100
- Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel és csoportfeladatok): 70
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80-89 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A zárhelyi dolgozat pótolható/javítható a TVSZ-nek megfelelően. Javítás esetén a pótzárthelyin elért eredmény számít bele a végeredménybe. 2) Az aktív előadásrészvétel és a csoportmunka – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 24 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 26 |
csoportmunka | 40 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Új technológiák integrációja a minőségmenedzsment rendszerekbe. |
2. | Szabályozási megfelelés (compliance) és minőségmenedzsment. |
3. | A vevők változó elvárásai és ezek menedzsmentje. |
4. | A fenntarthatóság szerepe és kihívásai a minőségmenedzsmentben. |
5. | Esettanulmányok, jó gyakorlatok és aktuális trendek a minőségmenedzsmentben. |
6. | Szektoriális minőségmenedzsment rendszerek és ezek aktuális változásai. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Surman Vivien | egyetemi adjunktus | surman.vivien@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.