Célkitűzések
A tantárgy keretében a hallgatók elsajátíthatják a nonbusiness menedzsment alapjait. Képesek lesznek megérteni e szervezetek magatartásának üzleti szférához képesti eltéréseit, valamint a tapasztalható jelenségek okait. Elsajátítják a nonbusiness szervezetek vezetéséhez szükséges alapvető ismereteket. Részletes képet kaphatnak a költségvetési szervek szervezetéről, működéséről, finanszírozási módszereiről. Megismerkedhetnek a költségvetési szervek menedzsmentjében lezajló konfliktusokkal, a jellemzői vezetői magatartásformákkal. Külön is foglalkozunk az önigazgató költségvetési szervek problémáival. E fejezetben cél, hogy a hallgatók tisztában legyenek az üzleti szervezetek és a költségvetési szervek jogszabályi definíciókból levezethető különbségeivel, legyenek birtokában annak a szükséges lexikális tudásnak, mely segítségével a költségvetési szervek menedzselési folyamatai átláthatók. A hallgatók áttekintést kapnak a hazai civil szektor jogszabályi keretrendszeréről. Ezen belül az a célkitűzés, hogy tisztában legyenek az egyesület, alapítvány, nonprofit gazdasági társaság alapításának, megszüntetésének menedzselésének, közhasznúvá nyilvánításának fő szabályaival. Külön is foglalkozunk az önkéntes foglalkoztatás kérdéseivel, valamint a civil szervezetek közhasznúsággal összefüggő kérdéseivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a nonprofit menedzsment fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, ame-lyek menedzseri munka alapját képezik.
- Áttekintéssel rendelkezik a nonprofit szervezetek, az azt vezetők és a munkatársak kölcsönhatásairól, a szervezetek működési gyakorlatáról.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a nonprofit szervezetek különböző területein, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási lehetőségeit és kombinációs lehetőségeit.
Képesség
- Képes a nonprofit szervezetek fejlődésével kialakult motivációs, vezetési és a menedzsment funkciókhoz kapcsolódó alapvető elméletek és koncepciók szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a nonprofit organizációkban szokásosan használt szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
- Elfogadja, hogy az üzleti szervezetektől gyökeresen eltérő szervezeti kultúrából fakadó szervezeti viselkedési jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
- Elfogadja a nonprofit menedzserek eszköztárának alapvetően eltérő mivoltát, és érti ezen értékek fontosságát.
- Nyitott a nonprofitokkal kapcsolatos eszköztár minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel a nonprofit menedzsment dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
- Szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
- A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom a tárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználandó az előadásokon bemutatott prezentációk.
- A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a prezentációk a tárgy neve alatt letölthetőek: http://www.mvt.bme.hu/oktatas
- Textbook written for the course, and the PPT-s presented at the lectures.
- These can be downloaded at: http://www.mvt.bme.hu/oktatas
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az alábbiak szerint történik. A tárgy folyamatos számonkérésű, az ismeretek felmérésére 3 zárthelyi dolgozat szolgál, melyek közel azonos nehézségű és súlyú témaköröket tartalmaznak.
Teljesítményértékelési módszerek
Minden ZH az adott témakör átfogóbb, alaposabb ismeretét igyekszik felmérni. Kifejtős, esszé jellegű kérdésekből áll, elsődlegesen. Az ellenőrző kérdéseket ehhez a részhez az egyes ZH-k előtt a hallgatók rendelkezésére bocsátjuk. A félév teljesítésének feltétele összesen legalább 40 pont megszerzése a ZH-k összesített eredményei alapján. A félév során külön feladatok teljesítésével extra pontok szerezhetők (melyek beszámítása automatikusan történik a minimális 40 pont felett).
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző értékelés: 30
- 2. összegző értékelés: 40
- 3. összegző értékelés: 30
- Extra pontok: 20
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 81–90 |
Jó | 71–80 |
Közepes | 61–70 |
Elégséges | 50–60 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Mindhárom zárthelyi pótlását/javítását lehetővé tesszük – a TVSZ vonatkozó pontjainak értelmében. Javítás esetén a pótZH-(ko)n elért eredmény számít a végeredménybe. (Rontani is lehet!) A félévközi jegy megszerzésére a zárthelyiken és azok megadott időpontban való pótlásán kívül más lehetőség nincs.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 62 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzus sillabuszában e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Nonprofitság jellemzőinek ismertetése, közgazdasági megközelítésű nonprofit elméletek. |
2. | Közgazdasági elméletek, valamint kormányzati nonprofitok párhuzamai. |
3. | Interdiszciplináris megközelítésű elméletek. |
4. | Nonprofit szervezetek általános jellemzői, leggyakoribb menedzselési problémák. |
5. | Önigazgatás problémái, a szemetesláda-modell. |
6. | A testületi döntések problémái. |
7. | Nonprofitok teljesítménymérési problémái. |
8. | Nonprofit szervezetek stratégiai tervezése. |
9. | Közhasznúság és önkéntesség. |
10. | Közszolgálat és üzleti szféra szervezeti kultúrájának részletes összehasonlítása (szervezeti felépítés, motivációk, szervezeti tulajdonságok stb.). |
11. | Kormányzati nonprofitok honi menedzsmentje, költségvetési szerv alapítása, fenntartó feladatai, költségvetési szerv típusai. |
12. | Közszolgáltatók jellemző tulajdonságai, önigazgató költségvetési szervek különös problémái, ezen belül kreatív szervezetek menedzselésének problémái gyenge piaci orientáció esetén. |
13. | Közszolgáltató költségvetési szervek menedzselése, az ehhez kapcsolódó konfliktusok. |
14. | Jellegzetes szervezeti és vezetői magatartásformák. |
15. | Költségvetési szervek tevékenysége, finanszírozásának elemzése hatékonysági szempontok szerint. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.