I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Institutional system and legal regulation of vocational and adult training
ID (subject code)
BMEGT51S603
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
10
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Tóth Péter 
Position
professor
Contact details
toth.peter@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Course organiser postgraduate specialist training programme with public road/air/waterway/railway specialisation

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580515/8/2024 registration number. Valid from: 26.06.2024.

Objectives

Students should be familiar with the current Hungarian and European Union legislation on adult learning. Be able to find and interpret the relevant legislation and use legal terminology in a professional manner. Understand the system of national and European legal standards. Be familiar with European Union directives supporting lifelong learning. The aim is to familiarise students with the wide range of adult learning institutions. Understand the difference between formal and non-formal adult learning opportunities. A further aim is to familiarise students with the functioning of adult education providers and the adult education tasks and opportunities offered by vocational training schools and centres. To be familiar with the institutional system of the examination system. Be familiar with the content and form of the adult education contract. An important objective is to become familiar with the interface and functioning of digital databases and registers of adult education.

Academic results

Knowledge
  1. will be familiar with the Hungarian and EU legislation and directives in force in the field of adult learning.
  2. be familiar with the role and responsibilities of the institutions of the vocational and adult education system.
  3. be familiar with the opportunities for adult learning.
  4. understand the difference between formal and non-formal adult learning opportunities
  5. will understand the content and form of the adult learning contract.
Skills
  1. Be able to review the complex functioning of the adult education system.
  2. Be able to identify the role and place of their own institution in adult learning.
  3. Be able to find and interpret the relevant legislation and apply it professionally.
  4. Be able to identify and solve problems in the adult education institutional system.
Attitude
  1. Be receptive to the organisational change of adult education institutions.
  2. Will be open to changes in the adult education system.
  3. Be open to cooperation with adult education institutions and partner institutions.
Independence and responsibility
  1. Can independently and responsibly carry out adult learning tasks in their institution.
  2. Can make decisions independently on adult education tasks.

Teaching methodology

Lectures, use of IT tools and techniques.

Materials supporting learning

  • Kalas Vivien (2020): Az európai oktatáspolitika új irányvonalai. In: STRAT 2020. Ludovika Kiadó. 113-117. oldal
  • Oktatási és képzési figyelő 2020. https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2020/countries/hungary_hu.html
  • Szegedi Eszter (szerk.) (2016): Az európai oktatási szakpolitika prioritásai az Oktatás és képzés 2020 szakértői munkacsoportok tevékenységének tükrében. Tempus Közalapítvány.
  • https://oktataskepzes.tka.hu/content/documents/7_Lifelong_learning/1_Oktatas_es_kepzes_strategia/EU_tematkikus_mcs/2016majus10_konferencia/Kiadvany_vegso_jun_16_nyomdai.pdf
  • Stratégia: 1168/2019.(III.28.) Korm. határozat a Szakképzés 4.0- A szakképzés és a felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A19H1168.KOR&txtreferer=00000001
  • Szakképzés 4.0- A szakképzés és felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája, a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira. ITM https://www.fvsz.hu/szakkepzes-4-0-strategia/
  • Magyarország: Felnőttoktatás és felnőttképzés. Eurydice. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/hu/national-education-systems/hungary/magyarorszag-felnottoktatas-es-felnottkepzes
  • A szakképzést és felnőttképzést támogató fejlesztések értékelése. Értékelési jelentés. https://www.palyazat.gov.hu/szakkpzs-rtkels
  • Henczi, Lajos (2021): A szakképzés és felnőttképzés átalakulásának főbb jellemzői – alulnézetből is. Avagy: ne bonyolítsd, ami egyszerű, s egyszerűsítsd, ami bonyolult. Új Pedagógiai Szemle. 71. évfolyam 5-6. szám. 82-105. oldal https://upszonline.hu/resources/volumes/71/issues/05-06/upsz_71(05-06)_2021.pdf
  • Jogszabályok:
  • Magyarország Alaptörvénye
  • 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
  • 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
  • 12/2020. (II.7.)Korm. rendelet a szakképzési törvény végrehajtásáról
  • 11/2020.(II.7.)Korm. rendelet a felnőttképzésről szóló törvény végrehajtásáról

General Rules

A tanulmányi eredmények értékelése vizsga keretében történik.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: A foglalkozás során a hallgatói aktivitás elvárt. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: vizsga

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

Percentage of exam elements within the rating

  • vizsga: 100

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

-

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 88-94
Good 75-87
Satisfactory 62-74
Pass 50-61
Fail 0-49

Retake and late completion

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel kontaktórán 10
felkészülés a kontaktórára 40
felkészülés a vizsgára 80
egyéb felkészülés 20
Összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.

Topics covered during the term

In order to achieve the learning outcomes set out in 2.2, the subject consists of the following thematic blocks. These thematic elements are scheduled in the course syllabuses of the courses announced each semester according to the calendar and other constraints.

Lecture topics
1. The EU's main education policy ambitions
2. The future of education in Europe
3. The education provisions of the Fundamental Law
4. Sectoral governance in vocational and adult education
5. Types of adult learning and legal regulation
6. The role of adult educators, vocational training schools, vocational training centres in vocational and adult education
7. Content of adult education
8. Institutional arrangements and content requirements for adult education
9. Establishment, validity and termination of adult education contracts, legal consequences of breach of contract
10. Databases and records in adult education
11. The examination system
12. The process of organising training (4 stages: preparation, launch, delivery, closure, evaluation)

Additional lecturers

Name Position Contact details
A tantárgy előadóján túl oktatóként/ konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus és vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen.

Approval and validity of subject requirements