Programme: Course organiser postgraduate specialist training programme with public road/air/waterway/railway specialisation
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
Students should be familiar with the current Hungarian and European Union legislation on adult learning. Be able to find and interpret the relevant legislation and use legal terminology in a professional manner. Understand the system of national and European legal standards. Be familiar with European Union directives supporting lifelong learning. The aim is to familiarise students with the wide range of adult learning institutions. Understand the difference between formal and non-formal adult learning opportunities. A further aim is to familiarise students with the functioning of adult education providers and the adult education tasks and opportunities offered by vocational training schools and centres. To be familiar with the institutional system of the examination system. Be familiar with the content and form of the adult education contract. An important objective is to become familiar with the interface and functioning of digital databases and registers of adult education.
Academic results
Knowledge
- will be familiar with the Hungarian and EU legislation and directives in force in the field of adult learning.
- be familiar with the role and responsibilities of the institutions of the vocational and adult education system.
- be familiar with the opportunities for adult learning.
- understand the difference between formal and non-formal adult learning opportunities
- will understand the content and form of the adult learning contract.
Skills
- Be able to review the complex functioning of the adult education system.
- Be able to identify the role and place of their own institution in adult learning.
- Be able to find and interpret the relevant legislation and apply it professionally.
- Be able to identify and solve problems in the adult education institutional system.
Attitude
- Be receptive to the organisational change of adult education institutions.
- Will be open to changes in the adult education system.
- Be open to cooperation with adult education institutions and partner institutions.
Independence and responsibility
- Can independently and responsibly carry out adult learning tasks in their institution.
- Can make decisions independently on adult education tasks.
Teaching methodology
Lectures, use of IT tools and techniques.
Materials supporting learning
- Kalas Vivien (2020): Az európai oktatáspolitika új irányvonalai. In: STRAT 2020. Ludovika Kiadó. 113-117. oldal
- Oktatási és képzési figyelő 2020. https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2020/countries/hungary_hu.html
- Szegedi Eszter (szerk.) (2016): Az európai oktatási szakpolitika prioritásai az Oktatás és képzés 2020 szakértői munkacsoportok tevékenységének tükrében. Tempus Közalapítvány.
- https://oktataskepzes.tka.hu/content/documents/7_Lifelong_learning/1_Oktatas_es_kepzes_strategia/EU_tematkikus_mcs/2016majus10_konferencia/Kiadvany_vegso_jun_16_nyomdai.pdf
- Stratégia: 1168/2019.(III.28.) Korm. határozat a Szakképzés 4.0- A szakképzés és a felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A19H1168.KOR&txtreferer=00000001
- Szakképzés 4.0- A szakképzés és felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája, a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira. ITM https://www.fvsz.hu/szakkepzes-4-0-strategia/
- Magyarország: Felnőttoktatás és felnőttképzés. Eurydice. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/hu/national-education-systems/hungary/magyarorszag-felnottoktatas-es-felnottkepzes
- A szakképzést és felnőttképzést támogató fejlesztések értékelése. Értékelési jelentés. https://www.palyazat.gov.hu/szakkpzs-rtkels
- Henczi, Lajos (2021): A szakképzés és felnőttképzés átalakulásának főbb jellemzői – alulnézetből is. Avagy: ne bonyolítsd, ami egyszerű, s egyszerűsítsd, ami bonyolult. Új Pedagógiai Szemle. 71. évfolyam 5-6. szám. 82-105. oldal https://upszonline.hu/resources/volumes/71/issues/05-06/upsz_71(05-06)_2021.pdf
- Jogszabályok:
- Magyarország Alaptörvénye
- 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
- 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
- 12/2020. (II.7.)Korm. rendelet a szakképzési törvény végrehajtásáról
- 11/2020.(II.7.)Korm. rendelet a felnőttképzésről szóló törvény végrehajtásáról
General Rules
A tanulmányi eredmények értékelése vizsga keretében történik.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: A foglalkozás során a hallgatói aktivitás elvárt. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: vizsga
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- vizsga: 100
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 88-94 |
Good | 75-87 |
Satisfactory | 62-74 |
Pass | 50-61 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel kontaktórán | 10 |
felkészülés a kontaktórára | 40 |
felkészülés a vizsgára | 80 |
egyéb felkészülés | 20 |
Összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
In order to achieve the learning outcomes set out in 2.2, the subject consists of the following thematic blocks. These thematic elements are scheduled in the course syllabuses of the courses announced each semester according to the calendar and other constraints.
Lecture topics | |
---|---|
1. | The EU's main education policy ambitions |
2. | The future of education in Europe |
3. | The education provisions of the Fundamental Law |
4. | Sectoral governance in vocational and adult education |
5. | Types of adult learning and legal regulation |
6. | The role of adult educators, vocational training schools, vocational training centres in vocational and adult education |
7. | Content of adult education |
8. | Institutional arrangements and content requirements for adult education |
9. | Establishment, validity and termination of adult education contracts, legal consequences of breach of contract |
10. | Databases and records in adult education |
11. | The examination system |
12. | The process of organising training (4 stages: preparation, launch, delivery, closure, evaluation) |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
A tantárgy előadóján túl oktatóként/ konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus és vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. |