Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A hallgatók ismerjék meg a felnőttképzésre vonatkozó hatályos magyar és Európai Uniós jogforrásokat. Legyenek képesek megkeresni és értelmezni az irányadó jogszabályokat, valamint szakszerűen használni a jogi szakkifejezéseket. Lássák át a hazai és az európai jogi normák rendszerét. Ismerjék az élethosszig tartó tanulást támogató Európai Uniós irányelveket. Cél, hogy a hallgatók megismerjék a felnőttképzés széles spektrumú intézményrendszerét. Értsék a különbséget az iskolarendszerű és az iskolarendszeren kívül szervezett felnőttképzési lehetőségek között. További cél annak elérése, hogy a hallgatók ismerjék a felnőttképzők működését, valamint a szakképző iskolák, szakképzési centrumok felnőttképzési feladatait, lehetőségeit. Ismerjék a vizsgarendszer intézményrendszerét. Legyenek tisztában a felnőttképzési szerződés tartalmi és formai követelményeivel. Fontos cél, hogy megismerjék a felnőttképzés digitális adatbázisainak, nyilvántartásainak felületét és működését.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismerni fogja a felnőttképzésre vonatkozó hatályos magyar és uniós jogforrásokat, irányelveket.
- Tisztában lesz a szak- és felnőttképzési rendszer intézményeinek szerepével, feladatrendszerével.
- Ismerni fogja a felnőttképzési lehetőségeit.
- Megérti a különbséget az iskolarendszerű és az iskolarendszeren kívül szervezett felnőttképzési lehetőségek között.
- Ismerni fogja a felnőttképzési szerződés tartalmi és formai követelményeit.
Képesség
- Képes lesz a felnőttképzési intézményrendszer komplex működésének áttekintésére.
- Képes lesz saját intézményének felnőttképzési szerepét, helyét lehetőségeit felismerni.
- Képes lesz megkeresni és értelmezni az irányadó jogszabályokat, valamint szakszerűen alkalmazni azokat.
- Képes lesz a felnőtképzési intézményi rendszerrel kapcsolatos problémák felismerésre és megoldására.
Attitűd
- Fogékony lesz a felnőttképzési intézmények szervezeti változásának követésére.
- Nyitott lesz a felnőttképzési intézményrendszer változásainak követésére.
- Nyitott lesz a felnőttképzési intézmények és a partnerintézmények iránti együttműködésre.
Önállóság és felelősség
- Önállóan és felelősséggel tud felnőttképzési feladatokat ellátni intézményében.
- Önállóan döntéseket tud hozni felnőttképzési feladatok tárgyában.
Oktatásmódszertan
Előadások, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Kalas Vivien (2020): Az európai oktatáspolitika új irányvonalai. In: STRAT 2020. Ludovika Kiadó. 113-117. oldal
- Oktatási és képzési figyelő 2020. https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2020/countries/hungary_hu.html
- Szegedi Eszter (szerk.) (2016): Az európai oktatási szakpolitika prioritásai az Oktatás és képzés 2020 szakértői munkacsoportok tevékenységének tükrében. Tempus Közalapítvány.
- https://oktataskepzes.tka.hu/content/documents/7_Lifelong_learning/1_Oktatas_es_kepzes_strategia/EU_tematkikus_mcs/2016majus10_konferencia/Kiadvany_vegso_jun_16_nyomdai.pdf
- Stratégia: 1168/2019.(III.28.) Korm. határozat a Szakképzés 4.0- A szakképzés és a felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A19H1168.KOR&txtreferer=00000001
- Szakképzés 4.0- A szakképzés és felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája, a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira. ITM https://www.fvsz.hu/szakkepzes-4-0-strategia/
- Magyarország: Felnőttoktatás és felnőttképzés. Eurydice. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/hu/national-education-systems/hungary/magyarorszag-felnottoktatas-es-felnottkepzes
- A szakképzést és felnőttképzést támogató fejlesztések értékelése. Értékelési jelentés. https://www.palyazat.gov.hu/szakkpzs-rtkels
- Henczi, Lajos (2021): A szakképzés és felnőttképzés átalakulásának főbb jellemzői – alulnézetből is. Avagy: ne bonyolítsd, ami egyszerű, s egyszerűsítsd, ami bonyolult. Új Pedagógiai Szemle. 71. évfolyam 5-6. szám. 82-105. oldal https://upszonline.hu/resources/volumes/71/issues/05-06/upsz_71(05-06)_2021.pdf
- Jogszabályok:
- Magyarország Alaptörvénye
- 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
- 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
- 12/2020. (II.7.)Korm. rendelet a szakképzési törvény végrehajtásáról
- 11/2020.(II.7.)Korm. rendelet a felnőttképzésről szóló törvény végrehajtásáról
Általános szabályok
A tanulmányi eredmények értékelése vizsga keretében történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: A foglalkozás során a hallgatói aktivitás elvárt. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88-94 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontaktórán | 10 |
felkészülés a kontaktórára | 40 |
felkészülés a vizsgára | 80 |
egyéb felkészülés | 20 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az EU főbb oktatáspolitikai törekvései |
2. | Az európai oktatás jövője |
3. | Az Alaptörvény oktatásra vonatkozó rendelkezései |
4. | Ágazati irányítás a szak és- felnőttképzésben |
5. | A felnőttképzés típusai és jogi szabályozása |
6. | Felnőttképzők, szakképző iskolák, szakképzési centrumok szerepe a szak és- felnőttképzésben |
7. | A felnőttképzés tartalmi jellemzői |
8. | A felnőttképzés intézményrendszere és tartalmi követelményei |
9. | A felnőttképzési szerződés létrejötte, érvényességi kellékei, megszűnése, a szerződésszegés jogkövetkezményei |
10. | Adatbázisok, nyilvántartások a felnőttképzésben |
11. | A vizsgarendszer |
12. | Az oktatásszervezés folyamata (4 szakasz: előkészítés, indítás, lebonyolítás, zárás, értékelés) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgy előadóján túl oktatóként/ konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus és vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.