I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A szak-és felnőttképzés intézményrendszere, jogi szabályozása 
Azonosító
BMEGT51S603
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
10
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóth Péter 
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A hallgatók ismerjék meg a felnőttképzésre vonatkozó hatályos magyar és Európai Uniós jogforrásokat. Legyenek képesek megkeresni és értelmezni az irányadó jogszabályokat, valamint szakszerűen használni a jogi szakkifejezéseket. Lássák át a hazai és az európai jogi normák rendszerét. Ismerjék az élethosszig tartó tanulást támogató Európai Uniós irányelveket. Cél, hogy a hallgatók megismerjék a felnőttképzés széles spektrumú intézményrendszerét. Értsék a különbséget az iskolarendszerű és az iskolarendszeren kívül szervezett felnőttképzési lehetőségek között. További cél annak elérése, hogy a hallgatók ismerjék a felnőttképzők működését, valamint a szakképző iskolák, szakképzési centrumok felnőttképzési feladatait, lehetőségeit. Ismerjék a vizsgarendszer intézményrendszerét. Legyenek tisztában a felnőttképzési szerződés tartalmi és formai követelményeivel. Fontos cél, hogy megismerjék a felnőttképzés digitális adatbázisainak, nyilvántartásainak felületét és működését.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismerni fogja a felnőttképzésre vonatkozó hatályos magyar és uniós jogforrásokat, irányelveket.
  2. Tisztában lesz a szak- és felnőttképzési rendszer intézményeinek szerepével, feladatrendszerével.
  3. Ismerni fogja a felnőttképzési lehetőségeit.
  4. Megérti a különbséget az iskolarendszerű és az iskolarendszeren kívül szervezett felnőttképzési lehetőségek között.
  5. Ismerni fogja a felnőttképzési szerződés tartalmi és formai követelményeit.
Képesség
  1. Képes lesz a felnőttképzési intézményrendszer komplex működésének áttekintésére.
  2. Képes lesz saját intézményének felnőttképzési szerepét, helyét lehetőségeit felismerni.
  3. Képes lesz megkeresni és értelmezni az irányadó jogszabályokat, valamint szakszerűen alkalmazni azokat.
  4. Képes lesz a felnőtképzési intézményi rendszerrel kapcsolatos problémák felismerésre és megoldására.
Attitűd
  1. Fogékony lesz a felnőttképzési intézmények szervezeti változásának követésére.
  2. Nyitott lesz a felnőttképzési intézményrendszer változásainak követésére.
  3. Nyitott lesz a felnőttképzési intézmények és a partnerintézmények iránti együttműködésre.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan és felelősséggel tud felnőttképzési feladatokat ellátni intézményében.
  2. Önállóan döntéseket tud hozni felnőttképzési feladatok tárgyában.

Oktatásmódszertan

Előadások, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Kalas Vivien (2020): Az európai oktatáspolitika új irányvonalai. In: STRAT 2020. Ludovika Kiadó. 113-117. oldal
  • Oktatási és képzési figyelő 2020. https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2020/countries/hungary_hu.html
  • Szegedi Eszter (szerk.) (2016): Az európai oktatási szakpolitika prioritásai az Oktatás és képzés 2020 szakértői munkacsoportok tevékenységének tükrében. Tempus Közalapítvány.
  • https://oktataskepzes.tka.hu/content/documents/7_Lifelong_learning/1_Oktatas_es_kepzes_strategia/EU_tematkikus_mcs/2016majus10_konferencia/Kiadvany_vegso_jun_16_nyomdai.pdf
  • Stratégia: 1168/2019.(III.28.) Korm. határozat a Szakképzés 4.0- A szakképzés és a felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A19H1168.KOR&txtreferer=00000001
  • Szakképzés 4.0- A szakképzés és felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája, a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira. ITM https://www.fvsz.hu/szakkepzes-4-0-strategia/
  • Magyarország: Felnőttoktatás és felnőttképzés. Eurydice. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/hu/national-education-systems/hungary/magyarorszag-felnottoktatas-es-felnottkepzes
  • A szakképzést és felnőttképzést támogató fejlesztések értékelése. Értékelési jelentés. https://www.palyazat.gov.hu/szakkpzs-rtkels
  • Henczi, Lajos (2021): A szakképzés és felnőttképzés átalakulásának főbb jellemzői – alulnézetből is. Avagy: ne bonyolítsd, ami egyszerű, s egyszerűsítsd, ami bonyolult. Új Pedagógiai Szemle. 71. évfolyam 5-6. szám. 82-105. oldal https://upszonline.hu/resources/volumes/71/issues/05-06/upsz_71(05-06)_2021.pdf
  • Jogszabályok:
  • Magyarország Alaptörvénye
  • 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
  • 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
  • 12/2020. (II.7.)Korm. rendelet a szakképzési törvény végrehajtásáról
  • 11/2020.(II.7.)Korm. rendelet a felnőttképzésről szóló törvény végrehajtásáról

Általános szabályok

A tanulmányi eredmények értékelése vizsga keretében történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: A foglalkozás során a hallgatói aktivitás elvárt. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontaktórán 10
felkészülés a kontaktórára 40
felkészülés a vizsgára 80
egyéb felkészülés 20
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Az EU főbb oktatáspolitikai törekvései
2. Az európai oktatás jövője
3. Az Alaptörvény oktatásra vonatkozó rendelkezései
4. Ágazati irányítás a szak és- felnőttképzésben
5. A felnőttképzés típusai és jogi szabályozása
6. Felnőttképzők, szakképző iskolák, szakképzési centrumok szerepe a szak és- felnőttképzésben
7. A felnőttképzés tartalmi jellemzői
8. A felnőttképzés intézményrendszere és tartalmi követelményei
9. A felnőttképzési szerződés létrejötte, érvényességi kellékei, megszűnése, a szerződésszegés jogkövetkezményei
10. Adatbázisok, nyilvántartások a felnőttképzésben
11. A vizsgarendszer
12. Az oktatásszervezés folyamata (4 szakasz: előkészítés, indítás, lebonyolítás, zárás, értékelés)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
A tantárgy előadóján túl oktatóként/ konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus és vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen.

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.