Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖZGAZDASÁGTAN II
Azonosító
BMEGT30A103
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gilányi Zsolt
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
gilanyi.zsolt@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; english - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa KT 2019.05.29. számú határozatával, érvényes 2019. szeptember 1-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja a valós gazdaságban tapasztalható néhány kiemelt jelenség nemzeti számviteli keretben való leírása, különös tekintettel a pénzrendszer működésére (pénz és hitelállomány növekedésére), az államadósság kérdésére, a munkanélküliségre, a válságokra a gazdasági növekedés és ciklusok kérdésére. Az alapfogalmak és alapösszefüggések ismertetésén kívül, a nemzeti számvitel statisztikai hivatalok honlapjain közölt valós adatok „olvasásával” kötjük össze az elméletet a gyakorlattal.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. ismeri a nemzeti számvitel, a fizetési rendszerek és a makroökonómiában általánosan használt fogalom-rendszert,
  2. ismeri a különböző pénzrendszerek szabályait,
  3. részletesen ismeri a modern magánhitelpénzrendszert és a megreformálására irányuló Chicago-tervet
  4. ismeri a munkanélküliség fogalmát,
  5. ismeri a többkomponensű rendszerek leírására szolgáló input-output elemzési módszert,
  6. tisztában van az alapvető gazdaságpolitikai beavatkozásokkal,
  7. ismeri a keynes-i elmélet és az általános egyensúlyelmélet főbb jellemzőit
Képesség
  1. Képes a valós gazdaságok absztrakt modellekkel történő értelmezésére,
  2. alkalmas a gazdaságokban végbemenő folyamatok statisztikai hivatalok által közölt adatainak értelmezé-sére,
  3. képes a gazdasági folyamatok többszempontú elemzésére,
  4. képes az egyszerűbb gazdasági problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és megoldására,
  5. képes tudományos igénnyel levezetett önálló új következtetéseket megfogalmazni,
  6. képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. kulturált, etikus és tárgyilagos értelmiségi hozzáállás jellemzi a társadalmi-gazdasági-pénzügyi problé-mákhoz való viszonyulás során,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, érdeklődéssel fordul a kapcsolódó szaktudományok eredményei és megoldásai felé,
  4. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a makrogazdasági folyamatokkal kapcsolatos problémák végig gondolását és megoldását,
  2. felelősséget vállal saját munkájáért, saját szakmai fejlődéséért,
  3. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  4. gondolkozásában a tudományos megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Frontális előadások, frontálisan bemutatott számítási gyakorlatok és problémamegoldások írásban és szóban.

Tanulástámogató anyagok

  • Gilányi, Zs.(2020), Piacgazda(g)ság: oikonomia vagy khrematistiké?, Akadémia kiadó.
  • Benes J.-Kumhof M. (2012), The Chicago Plan Revisited, IMF Working Paper.
  • Cartelier J. (2018), Money, Markets and Capital, Routledge.
  • L-Randall Wray (2015), Modern Money Theory, Palgrave

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése hat kötelező és négy nem kötelező évközi írásbeli teljesítménymérés (részteljesítmény-értékelések) és a vizsgaidőszakban egy összegző írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása - Detailed description of assesments during the semester: 1. Részteljesítmény-értékelés (ellenőrző dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, valamint önállóság típusú kompe-tenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az ellenőrző dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. 1. Learning unit assessment: the precise from, content and assessment of the written test is to be determined by the lecturer. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) – assessment in exam session (exam) A vizsga elemei – elements of the exam: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga): a tantárgy tudás, képesség, attitűd valamint önállóság és felelősség tí-pusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az írásbeli vizsga, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. 2. Évközi eredmények beszámítása: az évközi eredmény a vizsgára bocsájtás (aláírás megszerzésének) feltétele, és az érdemjegy kialakításában is szerepet játszik. 1. Written assessment (exam): the precise from, content and assessment of the written test is to be determined by the lecturer. 2. During the semester assessment in final grading: prerequisite for exam admittance and also included in final grading

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény-értékelés (1. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
  • 2. részteljesítmény-értékelés (2. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
  • 3. részteljesítmény-értékelés (3. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
  • 4. részteljesítmény-értékelés (4. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
  • 5. részteljesítmény-értékelés (5. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
  • 6. részteljesítmény-értékelés (6. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 72%
  • évközi eredmények beszámítása: 28%
  • összesen: 100%+

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás feltétele a hat kötelező ellenőrző dolgozat közül legalább négy dolgozat alapján az elérhető összpontszám minimum 50%-ának teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 84–90
72,5–84
Közepes 65–72,5
Elégséges 50–65
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

Az ellenőrző dolgozatok nem pótolhatók és nem javíthatók, az aláírás meghatározásakor 6-ból a 4 legjobb számít. Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat (TVSz.) rendelkezései szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzat (TJSz.) által előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
félévközi készülés a kontakt órákra és ellenőrző dolgozatokra 14×2=28
felkészülés a vizsgára 34
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. 05. 13-n, érvényes 2019. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. ömlesztettAlapfogalmak, alapkoncepciók 1: tudományos eljárás, makroökonómia tárgya
2. Alapfogalmak, alapkoncepciók 2: Fizetési rendszer fogalma; pénzrendszer, mint speciális fizetési rendszer, és pénz, mint e rendszer eleme (Cartelier)
3. Modern magánhitelpénzrendszer működése: pénzteremtés, banki tranzakciók
4. Modern magánhitelpénzrendszer működési törvényszerűségei (Rosier)
5. Példák: pénzteremtés
6. A modern hitelpénzrendszer megreformálásának kísérlete: Chicago – terv (Kumhof)
7. Nemzeti számvitel struktúrája és főbb aggregátumok (beruházások, megtakarítások, GDP)
8. Nemzeti számvitel struktúrája: példák
9. Nemzeti számviteli keretben értelmezett jelenségek: növekedés, gazdasági ciklus, válság
10. ÁKM: nominális és reálváltozók, példák
11. Egyszerűsített keynes-i modell: multiplikátor hatás, megtakarítási paradoxon és kényszerű munkanélküliség
12. Példák: ÁKM, Egyszerűsített keynes-i modell
13. IS-LM modell
14. Összegzés, példák

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Ligeti Zsombor egyetemi docens, associate professor ligeti.zsombor@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.