I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Knowledge of training in the transport subsector
ID (subject code)
BMEGT51S614
Type of subject
part - time training in distance learning – contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
30
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam
Number of credits
15
Subject Coordinator
Name
 dr. Tóth Péter 
Position
university professor
Contact details
toth.peter@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Course organiser postgraduate specialist training programme with public road/air/waterway/railway specialisation

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 3

Direct prerequisites
Strong
a) Az alábbi alapképzési szakok (korábban főiskolai szintű képzések) valamelyikén szerzett végzettség: óvodapedagógus alapképzési szak, tanító alapképzési szak, gyógypedagógia alapképzési szak, szociálpedagógia alapképzési szak, konduktor alapképzési szak, szakoktató alapképzési szak, csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak, andragógia alapképzési szak, közösségszervezés alapképzési szak, egyházi/felekezeti közösségszervező alapképzési szak és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy b)    egyéb alapképzési szakon (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség esetében további jelentkezési feltétel tanári mesterképzési szakon, gyógypedagógia mesterképzési szakon, szociálpedagógia mesterképzési szakon vagy andragógia mesterképzési szakon szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy c)    tanári osztatlan képzésben szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy d)    bármely képzési területen legalább alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 2 éves gyakorlat.
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description

Objectives

The objective of the course is to familiarise students with the overall system of railway training. It is important that the course provides students with an insight into the training and educational needs of the railway professional services and the framework conditions for their implementation. Students will study the current challenges facing vocational training in the railway sector and the theoretical and practical options for addressing them. Within the framework of the course, they will gain a detailed insight into the conceptual framework of vocational training in the railways and recognise its links with vocational training and adult education. The students will study in depth the learning situations of railway workers and the specific methodological applications related to them. Within the framework of the study of the subject, a comprehensive knowledge of the legislation and an overview of the context of the railway vocational training and adult education regulations are of particular importance.

Academic results

Knowledge
  1. 1. You will be familiar with the legal system of the training system of railway companies, the main company regulations.
  2. 2. Have a basic knowledge of the system of the various basic and further training courses, periodic training courses and their organisation in railway companies.
Skills
  1. 1. Be able to use basic railway terminology.
  2. 2. Be able to interpret the training needs of railway companies and to deliver and document training accordingly.
  3. 3. Be able to comply with the regulatory requirements when organising training courses for railways.
Attitude
  1. 1. Cooperate with training experts from railway companies.
  2. 2. To ensure that railway safety is taken into account as much as possible in the organisation of training courses and to promote these principles to the participants.
  3. 3. Considers it important to ensure the effective implementation of continuous training for those working in the rail sub-sector and to raise awareness of this among those taking part in training.
Independence and responsibility
  1. 1. Can independently think through tasks and problems and independently propose solutions in the field of railway training.
  2. 2. Uses his/her theoretical and practical knowledge and skills in railway training in a teamwork autonomously and in cooperation with the other members of the team in order to achieve the objective.
  3. 3. In his/her activities, he/she represents both the professional and pedagogical principles of railway training and their interrelationships.

Teaching methodology

Presentations, written and oral communication, use of IT tools and techniques. Individual and group tasks.

Materials supporting learning

  • 2005. évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
  • 203/2009. (IX. 18.) Korm. rendelet a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkaköröket betöltő munkavállalókkal szemben támasztott egészségügyi követelményekről és az egészségügyi vizsgálat rendjéről
  • 246/2019. (XII. 27.) Korm. rendelete a vasúti vizsgaközpont kijelöléséről
  • 295/2020. (VI.22.) Korm. rendelete a vasúti képzési módszertani központ kijelöléséről
  • 22/2010. (XII. 20.) NFM rendelete a vasúti járművezetői engedélyről és a vasúti járművezetői tanúsítványról
  • 19/2011. (V.10.) NFM rendelete a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő munkavállalók szakmai képzésének és vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti járművezetői gyakorlat szabályairól
  • KAV nKft. Vasúti Vizsgaközpont Vizsgaszabályzat és eljárási rendje
  • KTI nKft. Vasúti Képzési Módszertani Központ Eljárási rendje
  • BGOK Tanulmányi és Vizsgaszabályzat

General Rules

A tanulmányi eredmények értékelése vizsga keretében történik.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: A foglalkozás során hallgatói aktivitás az elvárt. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményérté-kelés részletes leírása: vizsga

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

Percentage of exam elements within the rating

  • -: 100

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

-

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 88-94
Good 75-87
Satisfactory 62-74
Pass 50-61
Fail 0-50

Retake and late completion

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel kontaktórán 30
felkészülés a kontaktórára 100
felkészülés a vizsgára 300
egyéb felkészülés 20
Összesen 450

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. 1. Legal regulation of rail training
2. 2. Railway Authorities Department
3. 3. Act CLXXXIII of 2005 on rail transport
4. 4. 19/2011 (10.5.2011) NFM Decree
5. 5. Training profile of BGOK
6. 6. Railway training documents
7. 7. Study and examination regulations
8. 8. Training programmes, training topics
9. 9. Basic training courses
10. 10. Further training
11. 11. Advanced courses for officers
12. 12. Periodic training
13. 13. Training of railway drivers
14. 14. Training courses which can be organised with an adult education licence
15. 15. liaising with participants, instructors, clients, authorities, sites
16. 16. full organisation and administration of training courses leading to official and non-official examinations, data provision

Additional lecturers

Name Position Contact details
A tantárgy előadóján túl oktatóként/ konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: • az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben, felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. toth.peter@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements