Programme: Course organiser postgraduate specialist training programme with public road/air/waterway/railway specialisation
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
The objective of the course is to familiarise students with the overall system of railway training. It is important that the course provides students with an insight into the training and educational needs of the railway professional services and the framework conditions for their implementation. Students will study the current challenges facing vocational training in the railway sector and the theoretical and practical options for addressing them. Within the framework of the course, they will gain a detailed insight into the conceptual framework of vocational training in the railways and recognise its links with vocational training and adult education. The students will study in depth the learning situations of railway workers and the specific methodological applications related to them. Within the framework of the study of the subject, a comprehensive knowledge of the legislation and an overview of the context of the railway vocational training and adult education regulations are of particular importance.
Academic results
Knowledge
- 1. You will be familiar with the legal system of the training system of railway companies, the main company regulations.
- 2. Have a basic knowledge of the system of the various basic and further training courses, periodic training courses and their organisation in railway companies.
Skills
- 1. Be able to use basic railway terminology.
- 2. Be able to interpret the training needs of railway companies and to deliver and document training accordingly.
- 3. Be able to comply with the regulatory requirements when organising training courses for railways.
Attitude
- 1. Cooperate with training experts from railway companies.
- 2. To ensure that railway safety is taken into account as much as possible in the organisation of training courses and to promote these principles to the participants.
- 3. Considers it important to ensure the effective implementation of continuous training for those working in the rail sub-sector and to raise awareness of this among those taking part in training.
Independence and responsibility
- 1. Can independently think through tasks and problems and independently propose solutions in the field of railway training.
- 2. Uses his/her theoretical and practical knowledge and skills in railway training in a teamwork autonomously and in cooperation with the other members of the team in order to achieve the objective.
- 3. In his/her activities, he/she represents both the professional and pedagogical principles of railway training and their interrelationships.
Teaching methodology
Presentations, written and oral communication, use of IT tools and techniques. Individual and group tasks.
Materials supporting learning
- 2005. évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
- 203/2009. (IX. 18.) Korm. rendelet a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkaköröket betöltő munkavállalókkal szemben támasztott egészségügyi követelményekről és az egészségügyi vizsgálat rendjéről
- 246/2019. (XII. 27.) Korm. rendelete a vasúti vizsgaközpont kijelöléséről
- 295/2020. (VI.22.) Korm. rendelete a vasúti képzési módszertani központ kijelöléséről
- 22/2010. (XII. 20.) NFM rendelete a vasúti járművezetői engedélyről és a vasúti járművezetői tanúsítványról
- 19/2011. (V.10.) NFM rendelete a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő munkavállalók szakmai képzésének és vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti járművezetői gyakorlat szabályairól
- KAV nKft. Vasúti Vizsgaközpont Vizsgaszabályzat és eljárási rendje
- KTI nKft. Vasúti Képzési Módszertani Központ Eljárási rendje
- BGOK Tanulmányi és Vizsgaszabályzat
General Rules
A tanulmányi eredmények értékelése vizsga keretében történik.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: A foglalkozás során hallgatói aktivitás az elvárt. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményérté-kelés részletes leírása: vizsga
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- -: 100
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 88-94 |
Good | 75-87 |
Satisfactory | 62-74 |
Pass | 50-61 |
Fail | 0-50 |
Retake and late completion
A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel kontaktórán | 30 |
felkészülés a kontaktórára | 100 |
felkészülés a vizsgára | 300 |
egyéb felkészülés | 20 |
Összesen | 450 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | 1. Legal regulation of rail training |
2. | 2. Railway Authorities Department |
3. | 3. Act CLXXXIII of 2005 on rail transport |
4. | 4. 19/2011 (10.5.2011) NFM Decree |
5. | 5. Training profile of BGOK |
6. | 6. Railway training documents |
7. | 7. Study and examination regulations |
8. | 8. Training programmes, training topics |
9. | 9. Basic training courses |
10. | 10. Further training |
11. | 11. Advanced courses for officers |
12. | 12. Periodic training |
13. | 13. Training of railway drivers |
14. | 14. Training courses which can be organised with an adult education licence |
15. | 15. liaising with participants, instructors, clients, authorities, sites |
16. | 16. full organisation and administration of training courses leading to official and non-official examinations, data provision |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
A tantárgy előadóján túl oktatóként/ konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: • az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben, felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. | toth.peter@gtk.bme.hu |