Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 6
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 6
Célkitűzések
A tantárgy célja a hallgatók ismeretanyagának bővítése a nemzetközi gazdaság területén, a főbb elméleti irányzatok és jelentősebb gazdasági modellek bemutatásán keresztül. A kurzus a következő négy témakörre koncentrál: - A nemzetközi kereskedelem elmélete; - Nemzetközi kereskedelempolitika; - Árfolyamok és a nyitott gazdaságok makroökonómiája; - Nemzetközi makrogazdasági politika. Végül az előbbi ismeretekre és képességekre építve egy olyan átfogó aktuális közgazdasági szemléletmód átadása a cél, amelynek segítségével a hallgatók eligazodhatnak a nemzetközi folyamatok aktuális kérdéseiben.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- a nemzetközi gazdaságtan mikro és makro szerveződési szintjeinek alapvető elméleteit és jellemzőit,
- a nemzetközi gazdaságtan alapvető, átfogó fogalmait, elméleteit, tényeit, nemzetközi összefüggéseit, a releváns gazdasági szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozóan,
- a klasszikus nemzetközi gazdaságtan modelljeit és azok korlátait,
- az alkalmazott kereskedelempolitikai eszközöket és azok jóléti hatásait,
- a nemzetközi gazdaságpolitika eszközeit és hatásait mind a fejlett, mind a fejlődő országok vonatkozásában,
- az eltérő árfolyamrendszerek típusait, jellemzőit és az alkalmazható gazdaságpolitikai eszközök hatókörét.
Képesség
- a tanult nemzetközi gazdaságtani elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket feltárni, rendszerezni és elemezni.
- elemezni a klasszikus nemzetközi gazdaságtani modellek előnyeit és hátrányait.
- értelmezni a kereskedelempolitika szerepét és hatását eltérő intézményi keretek között.
- megítélni a különböző gazdaságpolitikák hatását eltérő árfolyamrezsimek esetén.
- a külkereskedelmi folyamatok komplex következményeinek meghatározására.
- követni és értelmezni a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns, kapcsolódó szakpolitikák, jogszabályok változásait, azok hatásait.
Attitűd
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára, a regresszió- és idősorelemzési modellek módszer-tanának megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását
- nyitott a kritikai gondolkodásra
- törekszik az eltérő gazdasági szemléletmódok megismerésére és alkalmazására.
Önállóság és felelősség
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- képes önállóan gyakorlati feladatokat megoldani.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási feladatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező – Obligatory: Krugman, P. R. – Obstfeld, M.: Nemzetközi gazdaságtan. PANEM Kiadó, Budapest. 2009. 1–6., 8–9., 12–17. fejezetek.
- Kötelező – Obligatory: Major Klára – Szabó-Bakos Eszter – Szilágyi Katalin: Nemzetközi gazdaságtan feladatgyűjtemény. PANEM Kiadó, Budapest, 2004.
- Ajánlott – Recommended: Krugman, P. R. – Obstfeld, M. – Melitz, M. J. (2018): nternational Economics. Theory and Policy. (11th ed.) Addison-Wesley, Boston.
- Ajánlott – Recommended: Rodrik, D. (2014): A globalizáció paradoxona. Corvina Kiadó, Budapest.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban tett írásbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. Írásbeli teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, írásbeli vizsga formájában. Az összegző teljesítményértékelés kitér az elsajátítandó fogalom- és eszköztár ismeretének és összefüggéseinek tesztelésére.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 100%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 74–86 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
félévközi készülés az előadásokra | 14 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 50 |
vizsgafelkészülés | 30 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A nemzetközi gazdaságtan helye a közgazdaságtani elméleteken belül. A nemzetközi gazdaságtan jelentősége és főbb kérdései. (1. fejezet) |
2. | A külkereskedelem szerkezetét meghatározó tényezők eltérő megközelítései. Munkatermelékenység és komparatív előny: a ricardói modell. Súrlódásokkal bővített többszereplős ricardói modell. (2. fejezet) |
3. | Specifikus termelési tényezők és jövedelemelosztás. (3. fejezet) |
4. | Erőforrások és külkereskedelem: a Heckscher–Ohlin-modell. (4. fejezet) |
5. | A külkereskedelem alapmodellje. (5. fejezet) |
6. | Méretgazdaságosság, tökéletlen verseny és nemzetközi kereskedelem. (6. fejezet) |
7. | Kereskedelempolitika eszközei. (8. fejezet) |
8. | A Kereskedelempolitika politikai gazdaságtana. (9. fejezet) |
9. | A nemzetközi jövedelem-elszámolása és a fizetési mérleg. (12. fejezet) |
10. | Árfolyam és devizapiac. Pénz, kamatláb, valutaárfolyam. (13–14. fejezet) |
11. | Árszínvonal és valutaárfolyam hosszú távon.(15. fejezet) |
12. | Kibocsátás és devizaárfolyam rövid távon. I. (16. fejezet) |
13. | Kibocsátás és devizaárfolyam rövid távon. II. (16. fejezet) |
14. | Rögzített árfolyam és devizapiaci intervenció. (17. fejezet) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kapás Judit | egyetemi docens | kapas.judit@gtk.bme.hu |
Bánhidi Zoltán | tudományos segédmunkatárs | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.