Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
Annak elérése, hogy a hallgató felismerje és alkalmazni is tudja a szervezeti kommunikációban rejlő hatékonyságnövelő tényezőket. Kapjon segítséget az intézményszervezetben előforduló kommunikációs interakciók felismeréséhez, kezeléséhez. Olyan kommunikációs stílus megtanítása, amellyel a tréningen résztvevők hatékonyan és magabiztosan képesek kifejezni gondolataikat, véleményüket anélkül, hogy megbántanának másokat vagy félreértést okoznának. A tréning célja, hogy segítségével javuljon a résztvevők hatékonysága azokban a helyzetekben, ahol érdekeiket kell érvényesíteni, illetve ahol befolyásolniuk kell beszélgetőpartnerüket.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Tudatosul a szervezeti kommunikáció fontossága, a pedagógiai klíma, a hatékonyság, a szervezeti kultúra fejlesztésében.
- 2. Ismerni fogja a szervezeti kommunikációs technikák alkalmazását, szerepét a szervezeti konfliktusok prevenciójában.
- 3. Megismeri saját befolyásolási és kommunikációs stílusát.
- 4. Megtanulja azokat a módszereket, amelyekkel az asszertivitás zónájában tarthatja saját és szervezeten belüli, vagy azon kívüli partnere viselkedését.
Képesség
- 1. Képes lesz az intézményszervezet sajátosságainak felismerésére, és a szervezeti folyamatok kommunikációs kezelésére.
- 2. Képes lesz az intézményszervezet arculattervezésére, a szervezeti kultúra, hagyományrendszer naprakész kommunikációjára.
- 3. Képes lesz az intézményszervezet pozicionálására, megjelenítésére.
Attitűd
- 1. Kialakul az együttműködésre készsége, az egyéni és szervezeti célok közelítésére való törekvés.
- 2. Érzékelni tudja a szervezeti klíma és kommunikáció állapotát, változásait, felismeri a szükséges és lehetséges beavatkozási pontokat.
- 3. Nyitottá válik a kölcsönös kommunikációra és tapasztalatcserére.
Önállóság és felelősség
- 1. Az intézményszervezet hierarchiájában elfoglalt hely, szerep, beosztása szerint hitelesen közvetíti a szervezeti kultúra dimenzióit, erősíti a „mi” tudat kialakítását, fejlesztését.
- 2. Felelősséget vállal a szervezet, az emberi erőforrás iránt.
Oktatásmódszertan
A tréningfoglalkozás keretében prezentációval szemléltetett tréneri téma exploráció, csoportfeladatok kiadása, felkészülés irányítása. A csoportok munkájából minden hallgató szereplésével plenáris prezentáció történik. Egyéni megnyilvánulások, plenáris vita, egyéni, páros, kiscsoportos gyakorlatok, teszt, kommunikációs kérdőív kitöltése, elemzése, szituációs gyakorlatok, fejlesztő tréneri visszacsatolás.
Tanulástámogató anyagok
- Oktató által készített prezentáció
- Benedek István (2020): 2. szemeszter Hallgatói Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció
- Benedek István (2020): 2. szemeszter Konzulensi Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció
- Benedek István (2019): Szervezettan BME GTK Műszaki Pedagógiai Tanszék Budapest, Jegyzet, p.105.
- Szvetelszky Zsuzsanna (2017): Rejtett szervezetek - Az informális kommunikáció hatalma. Typotex Kiadó, Budapest
- Cialdini, Robert, B. (2017): Előhatás. HVG Könyvek Kiadó, Budapest
- Értékelő- és feladatlapok
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. • teszt megoldása
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- kontaktórákon nyújtott teljesítmény: 30
- teszt: 70
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- központi teszt: 70
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88-94 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | -50 |
Javítás és pótlás
3-5 oldal terjedelmű beadandó dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
felkészülés a tréningre | 34 |
tréning kontaktóra | 5 |
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) | 30 |
teszt kitöltése | 1 |
egyéb felkészülés | 20 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a felsorolt tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | • Kommunikációs alapismeretek. |
2. | • Társadalmi kommunikáció. |
3. | • A kommunikáció mibenléte a szervezet működésében |
4. | • A kommunikáció fajtái és szintjei, irányai |
5. | • Kommunikációs törvények |
6. | • Az értő figyelem jelentése, módszere és alkalmazása, félreértések elkerülése, másik meghallgatása |
7. | • Szervezeti kultúra jellemzői. |
8. | • A szervezeten belüli (belső) kommunikáció. |
9. | • A belső kommunikáció hatékonyságát segítő eszközök |
10. | • A szervezet és környezete közötti (külső) kommunikáció |
11. | • A kommunikáció alanyai |
12. | • A hatósági kapcsolattartás formái és csatornái |
13. | • A verbális és nonverbális kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban |
14. | • Az asszertív kommunikáció hasznossága, jelentősége a munkahelyi szférában |
15. | • Az asszertivitás modelljének interaktív bemutatása |
16. | • Az emberi magatartásminták felismerése |
17. | • Agresszív, passzív, asszertív kommunikáció különbségei |
18. | • Bennragadás az agresszív-passzív kommunikációban, kilépés az asszertivitás segítségével |
19. | • Az asszertív kommunikáció működése és alkalmazása a verbális és nonverbális csatornákon keresztül, ezek eredményessége a szervezeti kultúrában |
20. | • Az asszertív közlés megfogalmazása, én-üzenetek, eszköztár |
21. | • Nyertes-nyertes kommunikációs helyzetek, patthelyzetek kezelése |
22. | • Kommunikációs gátak kezelése |
23. | • Önérvényesítés |
24. | • Mit tanultunk, mint viszünk magunkkal? A tréning értékelése |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.