Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ
Azonosító
BMEGT51S608
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Kattein-Pornói Rita 
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
a) Az alábbi alapképzési szakok (korábban főiskolai szintű képzések) valamelyikén szerzett végzettség: óvodapedagógus alapképzési szak, tanító alapképzési szak, gyógypedagógia alapképzési szak, szociálpedagógia alapképzési szak, konduktor alapképzési szak, szakoktató alapképzési szak, csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak, andragógia alapképzési szak, közösségszervezés alapképzési szak, egyházi/felekezeti közösségszervező alapképzési szak és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy b)    egyéb alapképzési szakon (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség esetében további jelentkezési feltétel tanári mesterképzési szakon, gyógypedagógia mesterképzési szakon, szociálpedagógia mesterképzési szakon vagy andragógia mesterképzési szakon szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy c)    tanári osztatlan képzésben szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy d)    bármely képzési területen legalább alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 2 éves gyakorlat.
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

Annak elérése, hogy a hallgató felismerje és alkalmazni is tudja a szervezeti kommunikációban rejlő hatékonyságnövelő tényezőket. Kapjon segítséget az intézményszervezetben előforduló kommunikációs interakciók felismeréséhez, kezeléséhez. Olyan kommunikációs stílus megtanítása, amellyel a tréningen résztvevők hatékonyan és magabiztosan képesek kifejezni gondolataikat, véleményüket anélkül, hogy megbántanának másokat vagy félreértést okoznának. A tréning célja, hogy segítségével javuljon a résztvevők hatékonysága azokban a helyzetekben, ahol érdekeiket kell érvényesíteni, illetve ahol befolyásolniuk kell beszélgetőpartnerüket.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Tudatosul a szervezeti kommunikáció fontossága, a pedagógiai klíma, a hatékonyság, a szervezeti kultúra fejlesztésében.
  2. 2. Ismerni fogja a szervezeti kommunikációs technikák alkalmazását, szerepét a szervezeti konfliktusok prevenciójában.
  3. 3. Megismeri saját befolyásolási és kommunikációs stílusát.
  4. 4. Megtanulja azokat a módszereket, amelyekkel az asszertivitás zónájában tarthatja saját és szervezeten belüli, vagy azon kívüli partnere viselkedését.
Képesség
  1. 1. Képes lesz az intézményszervezet sajátosságainak felismerésére, és a szervezeti folyamatok kommunikációs kezelésére.
  2. 2. Képes lesz az intézményszervezet arculattervezésére, a szervezeti kultúra, hagyományrendszer naprakész kommunikációjára.
  3. 3. Képes lesz az intézményszervezet pozicionálására, megjelenítésére.
Attitűd
  1. 1. Kialakul az együttműködésre készsége, az egyéni és szervezeti célok közelítésére való törekvés.
  2. 2. Érzékelni tudja a szervezeti klíma és kommunikáció állapotát, változásait, felismeri a szükséges és lehetséges beavatkozási pontokat.
  3. 3. Nyitottá válik a kölcsönös kommunikációra és tapasztalatcserére.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Az intézményszervezet hierarchiájában elfoglalt hely, szerep, beosztása szerint hitelesen közvetíti a szervezeti kultúra dimenzióit, erősíti a „mi” tudat kialakítását, fejlesztését.
  2. 2. Felelősséget vállal a szervezet, az emberi erőforrás iránt.

Oktatásmódszertan

A tréningfoglalkozás keretében prezentációval szemléltetett tréneri téma exploráció, csoportfeladatok kiadása, felkészülés irányítása. A csoportok munkájából minden hallgató szereplésével plenáris prezentáció történik. Egyéni megnyilvánulások, plenáris vita, egyéni, páros, kiscsoportos gyakorlatok, teszt, kommunikációs kérdőív kitöltése, elemzése, szituációs gyakorlatok, fejlesztő tréneri visszacsatolás.

Tanulástámogató anyagok

  • Oktató által készített prezentáció
  • Benedek István (2020): 2. szemeszter Hallgatói Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció
  • Benedek István (2020): 2. szemeszter Konzulensi Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció
  • Benedek István (2019): Szervezettan BME GTK Műszaki Pedagógiai Tanszék Budapest, Jegyzet, p.105.
  • Szvetelszky Zsuzsanna (2017): Rejtett szervezetek - Az informális kommunikáció hatalma. Typotex Kiadó, Budapest
  • Cialdini, Robert, B. (2017): Előhatás. HVG Könyvek Kiadó, Budapest
  • Értékelő- és feladatlapok

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. • teszt megoldása

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • kontaktórákon nyújtott teljesítmény: 30
  • teszt: 70

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • központi teszt: 70

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen -50

Javítás és pótlás

3-5 oldal terjedelmű beadandó dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a tréningre 34
tréning kontaktóra 5
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) 30
teszt kitöltése 1
egyéb felkészülés 20
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a felsorolt tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. • Kommunikációs alapismeretek.
2. • Társadalmi kommunikáció.
3. • A kommunikáció mibenléte a szervezet működésében
4. • A kommunikáció fajtái és szintjei, irányai
5. • Kommunikációs törvények
6. • Az értő figyelem jelentése, módszere és alkalmazása, félreértések elkerülése, másik meghallgatása
7. • Szervezeti kultúra jellemzői.
8. • A szervezeten belüli (belső) kommunikáció.
9. • A belső kommunikáció hatékonyságát segítő eszközök
10. • A szervezet és környezete közötti (külső) kommunikáció
11. • A kommunikáció alanyai
12. • A hatósági kapcsolattartás formái és csatornái
13. • A verbális és nonverbális kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
14. • Az asszertív kommunikáció hasznossága, jelentősége a munkahelyi szférában
15. • Az asszertivitás modelljének interaktív bemutatása
16. • Az emberi magatartásminták felismerése
17. • Agresszív, passzív, asszertív kommunikáció különbségei
18. • Bennragadás az agresszív-passzív kommunikációban, kilépés az asszertivitás segítségével
19. • Az asszertív kommunikáció működése és alkalmazása a verbális és nonverbális csatornákon keresztül, ezek eredményessége a szervezeti kultúrában
20. • Az asszertív közlés megfogalmazása, én-üzenetek, eszköztár
21. • Nyertes-nyertes kommunikációs helyzetek, patthelyzetek kezelése
22. • Kommunikációs gátak kezelése
23. • Önérvényesítés
24. • Mit tanultunk, mint viszünk magunkkal? A tréning értékelése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.