Programme: Course organiser postgraduate specialist training programme with public road/air/waterway/railway specialisation
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Objectives
To enable the student to recognise and apply the efficiency-enhancing factors inherent in organisational communication. To be helped to recognise and manage communication interactions in an institutional organisation. Teach a communication style that enables the trainees to express their thoughts and opinions effectively and confidently without offending others or causing misunderstanding. The aim of the training is to improve participants' effectiveness in situations where they need to assert their interests or influence their interlocutors.
Academic results
Knowledge
- 1. Awareness of the importance of organisational communication in the development of the pedagogical climate, efficiency and organisational culture.
- 2. Will know the use of organisational communication techniques and their role in the prevention of organisational conflicts.
- 3. Will become familiar with his/her own influencing and communication style.
- 4. Will learn methods to keep his/her own behaviour and that of his/her partners inside and outside the organisation in the zone of assertiveness.
Skills
- 1. Be able to recognise the specificities of the organisation and to manage the communication of organisational processes.
- 2. Be able to design the image of the organisation and to communicate the organisational culture and traditions in an up-to-date way.
- 3. Be able to position and present the organisation.
Attitude
- 1. Develops a willingness to cooperate, to strive for convergence of individual and organisational goals.
- 2. Can sense the state and changes of the organizational climate and communication, recognizes the necessary and possible points of intervention.
- 3. Be open to mutual communication and exchange of experience.
Independence and responsibility
- 1. According to the place, role and position in the hierarchy of the institution, it authentically conveys the dimensions of the organisational culture, strengthens the development of the "we" consciousness.
- 2. Assumes responsibility for the organisation and its human resources.
Teaching methodology
Exploration of the training topic illustrated by a presentation, handing out group assignments, managing the preparation. A plenary presentation of the groups' work will be made by each student. Individual manifestations, plenary discussion, individual, pair, small group exercises, test, completion and analysis of communication questionnaire, situational exercises, developmental trainer feedback.
Materials supporting learning
- Oktató által készített prezentáció
- Benedek István (2020): 2. szemeszter Hallgatói Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció
- Benedek István (2020): 2. szemeszter Konzulensi Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció
- Benedek István (2019): Szervezettan BME GTK Műszaki Pedagógiai Tanszék Budapest, Jegyzet, p.105.
- Szvetelszky Zsuzsanna (2017): Rejtett szervezetek - Az informális kommunikáció hatalma. Typotex Kiadó, Budapest
- Cialdini, Robert, B. (2017): Előhatás. HVG Könyvek Kiadó, Budapest
- Értékelő- és feladatlapok
General Rules
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. • teszt megoldása
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- kontaktórákon nyújtott teljesítmény: 30
- teszt: 70
Percentage of exam elements within the rating
- központi teszt: 70
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 88-94 |
Good | 75-87 |
Satisfactory | 62-74 |
Pass | 50-61 |
Fail | -50 |
Retake and late completion
3-5 oldal terjedelmű beadandó dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
felkészülés a tréningre | 34 |
tréning kontaktóra | 5 |
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) | 30 |
teszt kitöltése | 1 |
egyéb felkészülés | 20 |
Összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.
Topics covered during the term
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a felsorolt tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | - Basic communication skills. |
2. | - Social communication. |
3. | - The role of communication in the functioning of an organisation |
4. | - Types and levels of communication and their directions |
5. | - Communication laws |
6. | - The meaning, method and use of listening, avoiding misunderstandings, listening to others |
7. | - Characteristics of organisational culture. |
8. | - Communication within the organisation (internal). |
9. | - Tools for effective internal communication |
10. | - (External) communication between the organisation and its environment |
11. | - The subjects of communication |
12. | - Forms and channels of communication with public authorities |
13. | - The role of verbal and non-verbal communication in communication |
14. | - The usefulness and importance of assertive communication in the workplace |
15. | - Interactive presentation of the assertiveness model |
16. | - Recognising patterns of human behaviour |
17. | - Differences between aggressive, passive and assertive communication |
18. | - Getting stuck in aggressive-passive communication, exiting through assertiveness |
19. | - Functioning and application of assertive communication through verbal and non-verbal channels, their effectiveness in organizational culture |
20. | - Formulation of assertive communication, self-messages, toolbox |
21. | - Winning-winning communication situations, dealing with deadlocks |
22. | - Managing communication barriers |
23. | - Self-assertion |
24. | - What have we learned, what do we take with us? Evaluation of the training |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |