I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
ORGANIZATIONAL COMMUNICATION
ID (subject code)
BMEGT51S608
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
5
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
dr. Kattein-Pornói Rita 
Position
assistant professor
Contact details
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Course organiser postgraduate specialist training programme with public road/air/waterway/railway specialisation

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Direct prerequisites
Strong
a) Az alábbi alapképzési szakok (korábban főiskolai szintű képzések) valamelyikén szerzett végzettség: óvodapedagógus alapképzési szak, tanító alapképzési szak, gyógypedagógia alapképzési szak, szociálpedagógia alapképzési szak, konduktor alapképzési szak, szakoktató alapképzési szak, csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak, andragógia alapképzési szak, közösségszervezés alapképzési szak, egyházi/felekezeti közösségszervező alapképzési szak és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy b)    egyéb alapképzési szakon (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség esetében további jelentkezési feltétel tanári mesterképzési szakon, gyógypedagógia mesterképzési szakon, szociálpedagógia mesterképzési szakon vagy andragógia mesterképzési szakon szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy c)    tanári osztatlan képzésben szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy d)    bármely képzési területen legalább alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 2 éves gyakorlat.
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580884/8/2023 registration number. Valid from: 29.11.2023.

Objectives

To enable the student to recognise and apply the efficiency-enhancing factors inherent in organisational communication. To be helped to recognise and manage communication interactions in an institutional organisation. Teach a communication style that enables the trainees to express their thoughts and opinions effectively and confidently without offending others or causing misunderstanding. The aim of the training is to improve participants' effectiveness in situations where they need to assert their interests or influence their interlocutors.

Academic results

Knowledge
  1. 1. Awareness of the importance of organisational communication in the development of the pedagogical climate, efficiency and organisational culture.
  2. 2. Will know the use of organisational communication techniques and their role in the prevention of organisational conflicts.
  3. 3. Will become familiar with his/her own influencing and communication style.
  4. 4. Will learn methods to keep his/her own behaviour and that of his/her partners inside and outside the organisation in the zone of assertiveness.
Skills
  1. 1. Be able to recognise the specificities of the organisation and to manage the communication of organisational processes.
  2. 2. Be able to design the image of the organisation and to communicate the organisational culture and traditions in an up-to-date way.
  3. 3. Be able to position and present the organisation.
Attitude
  1. 1. Develops a willingness to cooperate, to strive for convergence of individual and organisational goals.
  2. 2. Can sense the state and changes of the organizational climate and communication, recognizes the necessary and possible points of intervention.
  3. 3. Be open to mutual communication and exchange of experience.
Independence and responsibility
  1. 1. According to the place, role and position in the hierarchy of the institution, it authentically conveys the dimensions of the organisational culture, strengthens the development of the "we" consciousness.
  2. 2. Assumes responsibility for the organisation and its human resources.

Teaching methodology

Exploration of the training topic illustrated by a presentation, handing out group assignments, managing the preparation. A plenary presentation of the groups' work will be made by each student. Individual manifestations, plenary discussion, individual, pair, small group exercises, test, completion and analysis of communication questionnaire, situational exercises, developmental trainer feedback.

Materials supporting learning

  • Oktató által készített prezentáció
  • Benedek István (2020): 2. szemeszter Hallgatói Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció
  • Benedek István (2020): 2. szemeszter Konzulensi Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció
  • Benedek István (2019): Szervezettan BME GTK Műszaki Pedagógiai Tanszék Budapest, Jegyzet, p.105.
  • Szvetelszky Zsuzsanna (2017): Rejtett szervezetek - Az informális kommunikáció hatalma. Typotex Kiadó, Budapest
  • Cialdini, Robert, B. (2017): Előhatás. HVG Könyvek Kiadó, Budapest
  • Értékelő- és feladatlapok

General Rules

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. • teszt megoldása

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • kontaktórákon nyújtott teljesítmény: 30
  • teszt: 70

Percentage of exam elements within the rating

  • központi teszt: 70

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

-

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 88-94
Good 75-87
Satisfactory 62-74
Pass 50-61
Fail -50

Retake and late completion

3-5 oldal terjedelmű beadandó dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
felkészülés a tréningre 34
tréning kontaktóra 5
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) 30
teszt kitöltése 1
egyéb felkészülés 20
Összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.

Topics covered during the term

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a felsorolt tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. - Basic communication skills.
2. - Social communication.
3. - The role of communication in the functioning of an organisation
4. - Types and levels of communication and their directions
5. - Communication laws
6. - The meaning, method and use of listening, avoiding misunderstandings, listening to others
7. - Characteristics of organisational culture.
8. - Communication within the organisation (internal).
9. - Tools for effective internal communication
10. - (External) communication between the organisation and its environment
11. - The subjects of communication
12. - Forms and channels of communication with public authorities
13. - The role of verbal and non-verbal communication in communication
14. - The usefulness and importance of assertive communication in the workplace
15. - Interactive presentation of the assertiveness model
16. - Recognising patterns of human behaviour
17. - Differences between aggressive, passive and assertive communication
18. - Getting stuck in aggressive-passive communication, exiting through assertiveness
19. - Functioning and application of assertive communication through verbal and non-verbal channels, their effectiveness in organizational culture
20. - Formulation of assertive communication, self-messages, toolbox
21. - Winning-winning communication situations, dealing with deadlocks
22. - Managing communication barriers
23. - Self-assertion
24. - What have we learned, what do we take with us? Evaluation of the training

Additional lecturers

Name Position Contact details
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements