Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
CSAPATÉPÍTÉS
Azonosító
BMEGT51S607
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Szandi-Varga Péter 
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
a) Az alábbi alapképzési szakok (korábban főiskolai szintű képzések) valamelyikén szerzett végzettség: óvodapedagógus alapképzési szak, tanító alapképzési szak, gyógypedagógia alapképzési szak, szociálpedagógia alapképzési szak, konduktor alapképzési szak, szakoktató alapképzési szak, csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak, andragógia alapképzési szak, közösségszervezés alapképzési szak, egyházi/felekezeti közösségszervező alapképzési szak és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy b)    egyéb alapképzési szakon (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség esetében további jelentkezési feltétel tanári mesterképzési szakon, gyógypedagógia mesterképzési szakon, szociálpedagógia mesterképzési szakon vagy andragógia mesterképzési szakon szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy c)    tanári osztatlan képzésben szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy d)    bármely képzési területen legalább alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 2 éves gyakorlat.
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a képzés résztvevői megtapasztalják a csapatban való munka sajátosságait. A saját élmény során megszerzett tudás birtokában tudatosuljanak a hallgatóban a hatékony team munka jellemzői, valamint ismereteket kapjanak a csapatépítés folyamatáról. A csapatok életciklusának ismeretében ismerjék fel, hogy mikor van szükség beavatkozásra a csapatmunka javítása és az eredményesebb együttműködés érdekében, az egy csapatban dolgozó munkavállalók teljesítményének növelése és az összefogás erősítése okán.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Felismeri az egyéni gyengeségeket, erősségeket, csoportban rejlő lehetőségeket, mindezek megoszlását
  2. 2. Ismeri a csapatfejlődés szakaszait
  3. 3. Ismeri a csoportjelenségeket
  4. 4. Ismeri a csapatban betöltött szerepek jellemzőit
  5. 5. Ismeri a csapatmunkára való alkalmasság feltételeit
  6. 6. Ismeri a homogén és heterogén csoportok jellemzőit
  7. 7. Ismeri a nehéz csoporttagokkal való konfliktusok kezelését
  8. 8. Ismeri a csapatmunka előnyeit, jellemzőit
  9. 9. Ismeri a csoportdinamika jellemzőit, a csoportfenntartó szerepeket
  10. 10. Felismeri, hogy az egyes résztvevők hogyan és milyen mértékben használják fel készségeiket, mindez milyen hatással van a csapat többi tagjára és a feladatok megoldására
Képesség
  1. 1. Képes együttműködésre, másokra odafigyelni, mások motiválására
  2. 2. Képes a csoportban való vezetői szerepének tudatosítására
  3. 3. Képes a csoport életszakaszának megfelelő vezetői stílus megválasztására
  4. 4. Képes a csoport tagjainak motiválására
  5. 5. Képes az önreflexióra
  6. 6. Képes az egyéni képességek felfedezésére, kifejlesztésére és hasznosítására a munkatársakkal való csapatmunkában
  7. 7. Képes a bizalomépítésre, a csapatkohézió erősítésére, az együttműködésre
  8. 8. Képes a közös döntéshozatalra, stratégia alkotásra
Attitűd
  1. 1. Nyitott és kreatív a csoport problémáinak kezelésére
  2. 2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező magatartás jellemzi
  3. 3. Nyitott és befogadó lesz az új ismeretek és technikák befogadására
  4. 4. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket
  5. 5. Képessé válik a toleranciára, empátiára
Önállóság és felelősség
  1. 1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végig gondolását, elemzését, majd felelősséggel tesz javaslatot a döntések meghozatala során
  2. 2. Felismeri azokat a helyzeteket, amikor a csoport tagjainak segítségre van szüksége, saját hatáskörében hozza meg döntéseit
  3. 3. Felelősséget vállal a csoport teljesítményéért
  4. 4. Felelősséget vállal a személyiségformálás terén meghozott döntéseiért

Oktatásmódszertan

Előadások, team munka, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, témától függően önállóan és csoportban készített feladatok, önreflexió, visszacsatolás

Tanulástámogató anyagok

  • Oktató által készített prezentáció
  • Ludányi Ágnes – Pacsuta István: Vezetési ismeretek, szervezetfejlesztés, Eszterházy Károly Főiskola 2000.
  • Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia, Edge 2000 Kft., Budapest 2009.
  • Mászáros Aranka (szerk): A munkahely szociálpszichológiai jelenségvilága I., Z-Press Kiadó, Kft. Miskolc 2015
  • Klein Balázs – Klein Sándor: A szervezet lelke. Edge 2000 Kft., Budapest 2008.
  • Belbin, M.: A team, avagy az együttműködő csapat. Edge 2000 Kft., Budapest 2003.
  • Friss és aktuális weblapok, bogok magyar és angol nyelven
  • Lencioni, Patrick (2023): Szuperképességek a csapatban - Tudd meg, mitől szárnyalsz és mitől égsz ki! HVG Könyvek Kiadó
  • Lencioni, Patrick (2016): Az ideális csapatjátékos - Hogyan fejlesszük az együttműködés alapkészségeit? HVG Könyvek Kiadó

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.

Teljesítményértékelési módszerek

• a tréningen való részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. • teszt megoldása

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • kontaktórákon nyújtott teljesítmény: 30
  • teszt: 70

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen <50

Javítás és pótlás

3-5 oldal terjedelmű beadandó dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a tréningre 10
részvétel a tréningen 5
vizsgára való felkészülés 40
gyakorló teszt kitöltése 20
központi teszt kitöltése 1
egyéb felkészülés 14
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a felsorolt tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. • A csoport fogalma, típusai. A csapat fogalmának értelmezése. (Saját csoportélmények bemutatása.)
2. • A csapatmunka előnyei. A leggyakoribb csapatmunka lehetőségei a munkahelyen. A munkamegosztás, a csapatmunkára való alkalmasság kérdései
3. • Egyéni- és csapatigények feltérképezése, motiválás.
4. • A csoportfejlődés szakaszai, a csapatalakítás fázisai.
5. • Az egyéni, a csoport és a feladat által támasztott követelmények alakulása.
6. • A vezető szerepe a csapatépítésben.
7. • A szerepek alakulása a csoportban.
8. • DISC modell
9. • Szabályalkotás és normák a csoportban
10. • Csoportkohéziót erősítő gyakorlatok
11. • Szerepjátékok, szerepek kialakulása, egyéni működésmód
12. • A csoportban kialakuló struktúra és szerepmegosztás
13. • Együttműködést segítő feladatok
14. • Versengés és/vagy együttműködés? Mikor melyik a hatékonyabb?
15. • Közös döntéshozatali technikák, egyéni kreativitás felszabadítása
16. • Csoporton belüli szerepek. Mindenki a helyén van?
17. • Működési zavarok, konfliktusok
18. • Tapasztalatok feldolgozása, átültetése a munkahelyi élet területére
19. • Mit tanultunk, mint viszünk magunkkal? A tréning értékelése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. - szandi-varga.peter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.