Szak: A fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató képet kapjon a modell és a rendszer közötti különbségekről, megismerkedjen az emergenciaelvvel, a rendszer és környezet kapcsolatával, a nyílt-, zárt-, izolált rendszerekkel, az entrópia jelenségével, stabil- és instabil rendszerekkel. Tisztában legyen az irányítás, vezérlés, szabályozás, pozitív és negatív visszacsatolások fogalmával, valamint a rendszerek rezilienciájával, és az ökológiai rendszerek hierarchiájával és az ökológiai niche fogalmával. Ismerje az indikátorelvet.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. ismeri és érti a modell és a rendszer közötti különbségeket;
- 2. Ismeri az emergencia elvét;
- 3. Tisztában van a rendszer és környezet kapcsolatával;
- 4. Ismeri a különböző rendszerek jellegét, így a nyílt-, zárt-, izolált rendszereket, valamint a stabil- és instabil rendszereket;
- 5. Ismeri az entrópia fogalmát;
- 6. Tisztában van az irányítás, vezérlés, szabályozás, pozitív és negatív visszacsatolások fogalmával;
- 7. Tisztában van a rendszerek rezilienciájával;
- 8. Tisztában van az ökológiai rendszerek hierarchiájával és az ökológiai niche fogalmával;
- 9. Ismerje az indikátorelvet.
Képesség
- 1. Képes a globális problémák, fenntarthatósági kihívások kontextusában rendszerekben gondolkodni.
- 2. Képes a makroszintű rendszerekből fakadó problémákat az egyén szintjére vetíteni.
- 3. Képes a megszerzett tudás alapján rendszerszintű megoldásokat tervezni, azok erősségeit és gyengeségeit értékelni.
- 4. Képes az egyén és a mikroközösségek elvárásai alapján rendszerszintű változásokat kezdeményezni.
- 5. Képes a megszerzett természettudományos, társadalomtudományi és gazdaságtudományi ismereteket szintézisben alkalmazni.
Attitűd
- 1. elkötelezett a fenntarthatóság elvének rendszerszintű alkalmazásának szükségességének megismerése mellett;
- 2. nyitott a globális és lokális együttműködési kényszer jobb megismerésére;
- 3. figyel saját és mások környezettel kapcsolatos környezeti problémákra reflektáló érzéseire;
- 4. nyitott az együttműködésekre és proaktív a megoldások keresésében a fenntarthatósági célok megvalósítása érdekében.
Önállóság és felelősség
- 1. felelősséget vállal a fenntarthatóság szemléletének tanítási, tanulási folyamatába történő beépítéséért;
- 2. felelősséget vállal a fenntarthatóság gondolatának intézményszintű megjelenéséért.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- 1. https://www.nfft.hu/muhelytanulmanyok
- 2. Órai előadásanyagok.
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények értékelését a következő teljesítményértékelési módszerek szolgálják: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése), 3. a tananyag elsajátítását segítő, önállóan/ csoportosan elkészítendő páros/ csoportos feladatok.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Kötelező,összegző értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés - projektfeladat: a tananyag elsajátítását szolgáló a csoport nagyságától és összetételétől függő önállóan vagy párban, esetleg csoportosan elkészítendő feladat a tananyag elsajátítására vonatkozóan (a csoport által választott fenntarthatósági kihíváshoz kapcsolódó akciótervezés megalapozását szolgáló status quo analízis és akcióterv) figyelembe véve, hogy a TVSZ 110. § (3) bekezdés c) pontja szerinti részteljesítmény értékelések együttes száma vizsgaérdemjeggyel értékelt tantárgy esetén legfeljebb kettő (111. § b) pontja alapján). 3. Kötelező részteljesítményértékelés - aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés leírása (vizsga) 1. A tárgy félévközi érdemjeggyel zárul, a vizsgaidőszakban nincs külön vizsga.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
- 1. részteljesítmény értékelés (projektfeladat): 40
- 2. részteljesítmény értékelés (órai munka): 20
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 86-95 |
Jó | 76-85 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | <50 |
Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítések (házi feladat) a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
félévközi készülés órákra | 32 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 30 |
házi feladat elkészítése | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 30 |
vizsgafelkészülés | 0 |
Összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Modell és rendszer. Emergencia: rend a rendetlenségből |
2. | Rendszer és környezet kapcsolata: nyílt, zárt, izolált rendszerek. Az entrópia fogalma. Stabil és instabil rendszerek. |
3. | Irányítás, vezérlés és szabályozás. |
4. | Pozitív és negatív visszacsatolások. |
5. | A rendszer rezilienciája. |
6. | Az ökológiai rendszerek hierarchiája |
7. | Az indikátorelv |
8. | Ökológiai szempontok: rendszerek és az ökológiai niche |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.