I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
RENDSZER ÉS FENNTARTHATÓSÁG
Azonosító
BMEGT51S592
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. HORVÁTH György Ádám Phd
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
horvath.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: A fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgató képet kapjon a modell és a rendszer közötti különbségekről, megismerkedjen az emergenciaelvvel, a rendszer és környezet kapcsolatával, a nyílt-, zárt-, izolált rendszerekkel, az entrópia jelenségével, stabil- és instabil rendszerekkel. Tisztában legyen az irányítás, vezérlés, szabályozás, pozitív és negatív visszacsatolások fogalmával, valamint a rendszerek rezilienciájával, és az ökológiai rendszerek hierarchiájával és az ökológiai niche fogalmával. Ismerje az indikátorelvet.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. ismeri és érti a modell és a rendszer közötti különbségeket;
  2. 2. Ismeri az emergencia elvét;
  3. 3. Tisztában van a rendszer és környezet kapcsolatával;
  4. 4. Ismeri a különböző rendszerek jellegét, így a nyílt-, zárt-, izolált rendszereket, valamint a stabil- és instabil rendszereket;
  5. 5. Ismeri az entrópia fogalmát;
  6. 6. Tisztában van az irányítás, vezérlés, szabályozás, pozitív és negatív visszacsatolások fogalmával;
  7. 7. Tisztában van a rendszerek rezilienciájával;
  8. 8. Tisztában van az ökológiai rendszerek hierarchiájával és az ökológiai niche fogalmával;
  9. 9. Ismerje az indikátorelvet.
Képesség
  1. 1. Képes a globális problémák, fenntarthatósági kihívások kontextusában rendszerekben gondolkodni.
  2. 2. Képes a makroszintű rendszerekből fakadó problémákat az egyén szintjére vetíteni.
  3. 3. Képes a megszerzett tudás alapján rendszerszintű megoldásokat tervezni, azok erősségeit és gyengeségeit értékelni.
  4. 4. Képes az egyén és a mikroközösségek elvárásai alapján rendszerszintű változásokat kezdeményezni.
  5. 5. Képes a megszerzett természettudományos, társadalomtudományi és gazdaságtudományi ismereteket szintézisben alkalmazni.
Attitűd
  1. 1. elkötelezett a fenntarthatóság elvének rendszerszintű alkalmazásának szükségességének megismerése mellett;
  2. 2. nyitott a globális és lokális együttműködési kényszer jobb megismerésére;
  3. 3. figyel saját és mások környezettel kapcsolatos környezeti problémákra reflektáló érzéseire;
  4. 4. nyitott az együttműködésekre és proaktív a megoldások keresésében a fenntarthatósági célok megvalósítása érdekében.
Önállóság és felelősség
  1. 1. felelősséget vállal a fenntarthatóság szemléletének tanítási, tanulási folyamatába történő beépítéséért;
  2. 2. felelősséget vállal a fenntarthatóság gondolatának intézményszintű megjelenéséért.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. https://www.nfft.hu/muhelytanulmanyok
  • 2. Órai előadásanyagok.

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények értékelését a következő teljesítményértékelési módszerek szolgálják: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése), 3. a tananyag elsajátítását segítő, önállóan/ csoportosan elkészítendő páros/ csoportos feladatok.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Kötelező,összegző értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés - projektfeladat: a tananyag elsajátítását szolgáló a csoport nagyságától és összetételétől függő önállóan vagy párban, esetleg csoportosan elkészítendő feladat a tananyag elsajátítására vonatkozóan (a csoport által választott fenntarthatósági kihíváshoz kapcsolódó akciótervezés megalapozását szolgáló status quo analízis és akcióterv) figyelembe véve, hogy a TVSZ 110. § (3) bekezdés c) pontja szerinti részteljesítmény értékelések együttes száma vizsgaérdemjeggyel értékelt tantárgy esetén legfeljebb kettő (111. § b) pontja alapján). 3. Kötelező részteljesítményértékelés - aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés leírása (vizsga) 1. A tárgy félévközi érdemjeggyel zárul, a vizsgaidőszakban nincs külön vizsga.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
  • 1. részteljesítmény értékelés (projektfeladat): 40
  • 2. részteljesítmény értékelés (órai munka): 20
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 86-95
76-85
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen <50

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítések (házi feladat) a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
félévközi készülés órákra 32
felkészülés a teljesítményértékelésekre 30
házi feladat elkészítése 20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 30
vizsgafelkészülés 0
Összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Modell és rendszer. Emergencia: rend a rendetlenségből
2. Rendszer és környezet kapcsolata: nyílt, zárt, izolált rendszerek. Az entrópia fogalma. Stabil és instabil rendszerek.
3. Irányítás, vezérlés és szabályozás.
4. Pozitív és negatív visszacsatolások.
5. A rendszer rezilienciája.
6. Az ökológiai rendszerek hierarchiája
7. Az indikátorelv
8. Ökológiai szempontok: rendszerek és az ökológiai niche

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.