Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 6
Célkitűzések
A tárgy megismerteti a hallgatókkal a projektmenedzsmenttel kapcsolatos terminológiát, alapvető eszközöket és technikákat. A tananyag röviden, strukturáltan, a tárgy kereteihez mérten összefoglalja egy projekt menedzseléséhez szükséges alaptudást.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a projektmenedzsment fogalomkészletének minden fontosabb elemét.
- Ismeri és érti a szakterület műszaki folyamatainak szervezési és üzemeltetési eljárásait.
- Érti a vállalati működés és a projektmenedzsment területei közötti összefüggéseket.
- Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó vállalati folyamatokról és a szakterület módszereinek lehetséges alkalmazásáról.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a projektmenedzsment különböző területein, érti és átlátja azok alkalmazási lehetőségeit és perspektíváit.
Képesség
- Képes a projektmenedzsment alapvető elméleteinek és koncepcióinak szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a projektekkel kapcsolatos kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
- Képes műszaki, technológiai, beruházási, gyártási, logisztikai, minőségbiztosítási, informatikai folyamatok irányítására, szervezésére, ellenőrzésére és fejlesztésük összehangolására.
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a projektmenedzsment szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
- Elfogadja, hogy bizonyos projektmenedzselési folyamatok javítása, optimális működése kvantitatív technikákkal elérhető.
- Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
- Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint velük együttműködésben hozza meg.
- Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik a projektmenedzsment területén.
Önállóság és felelősség
- Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
- A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok.
Tanulástámogató anyagok
- Sebestyén Z. Projektmenedzsment. Oktatási segédanyag (online elérhető), 2016
- ajánlott:
- Anderson, D. R.-Sweeney, D.J., Williams, T.A. An Introduction to Management Science, West Publishing Company, 1994
- Görög M. Bevezetés a projektmenedzsmentbe, Aula Kiadó, 1999
- Nemeslaki A. Projektmenedzsment és hálós tervezési technikák, International Management Center, 1995
- Project Management Body of Knowledge (PMBOK), PMI Standards Committe, 2013
- Waters, C. D. J. Operations Management, Addison-Wesley Publishing Company, 1991
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) formájában történik, amelyet az órai aktivitás kiegészít.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgyon belüli további tanulmányok eredményes elvégzéséhez feltétlenül szükséges tudás típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában (ellenőrző dolgozat); az ellenőrző dolgozatok a lexikális tudást ellenőrző kérdésekből (beugrók); kifejtendő elméleti kérdésekből, és számítási feladatokból állhatnak. 2. Ezen felül az órán való aktív részvétellel is szerezhető pont (órai aktivitáson felül ezek lehetnek órai tesztek, kiselőadások, szorgalmi feladatok, országos versenyen való eredményes részvétel stb.) Az összes megszerzett pont alapján vizsgajegyet ajánlunk meg, melynek elfogadásáról az oktató által megadott módon kell rendelkezni. Az aláírás és a megajánlás feltétele az összes zárthelyi pont legalább 50%-ának elérése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (beugró), amely az elméleti háttér magabiztos ismeretére fókuszál. A beugró feltétele a dolgozat megírásának. A vizsga beugrója 50%-os teljesítésnél sikeres. 2. Írásbeli teljesítményértékelés (dolgozat), amely nagyobb mértékben a projekttechnikákra és számítási feladatokra, kisebb mértékben az elméleti háttér ismeretére fókuszál.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 45
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 45
- Órai munka: 10
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga: 90
- Évközi eredmények beszámítása (órai aktivitás): 10
- Összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A tantárgyból korábban szerzett megajánlott vizsgaérdemjegy csak az adott félévben érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-94 |
Jó | 75-89 |
Közepes | 60-74 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, de egyenkénti pótlásuk lehetséges a félév elején meghirdetett időpontokban. 2) Az egyszeri pótlásokon túl más teljesítési lehetőség nincs.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 30 |
vizsgafelkészülés | 12 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezető, projekt definíciója. |
2. | Fázisok. |
3. | Szereplők, közreműködők. |
4. | Munkalebontási szerkezet elkészítése. |
5. | Közvetlen és közvetett megelőzési és követési listák alkalmazása, átalakítása. |
6. | Háló felrajzolása. |
7. | Végrehajtási idő és munkaráfordítás. |
8. | Sávos ütemterv, ciklogram. |
9. | Mérföldkövek. |
10. | Látszattevékenységek. |
11. | Tevékenység-élű hálók elemzése, teljes projektidő számítása. |
12. | Tevékenység- és eseményidők. |
13. | Kritikus út. |
14. | Tevékenység és esemény tartalékidők: teljes és szabad tartalékidő, számítási módok. |
15. | Tevékenység-csomópontú hálók elemzése, teljes projektidő számítása. |
16. | Kritikus út. |
17. | Tevékenység és esemény tartalékidők: teljes és szabad tartalékidő. |
18. | Tartalékidők számítási szabályai. |
19. | Többszörös függőségi kapcsolatok. |
20. | Négy alapvető kapcsolat. |
21. | Teljes projektmegvalósítási idő csökkentése. |
22. | Időbeli megvalósítás és pénzáramlás nyomon követése. |
23. | Projektek kockázatmenedzsmentjének lépései. |
24. | Kockázati források. |
25. | Kockázatenyhítési módok. |
26. | Projekt-team tagjainak kiválasztása: készség-szaktudás adatbázis használata. |
27. | Felelős kiválasztás, tevékenységhez rendelés: tevékenység-felelős hozzárendelési mátrix. |
28. | Alapvető szerződéstípusok, elszámolási módok. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.