Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PROJEKTMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT20A021
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Sebestyén Zoltán
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
sebestyen.zoltan@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 6

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Menedzsment alapjai, Vállalatgazdaságtan
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tárgy megismerteti a hallgatókkal a projektmenedzsmenttel kapcsolatos terminológiát, alapvető eszközöket és technikákat. A tananyag röviden, strukturáltan, a tárgy kereteihez mérten összefoglalja egy projekt menedzseléséhez szükséges alaptudást.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a projektmenedzsment fogalomkészletének minden fontosabb elemét.
  2. Ismeri és érti a szakterület műszaki folyamatainak szervezési és üzemeltetési eljárásait.
  3. Érti a vállalati működés és a projektmenedzsment területei közötti összefüggéseket.
  4. Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó vállalati folyamatokról és a szakterület módszereinek lehetséges alkalmazásáról.
  5. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a projektmenedzsment különböző területein, érti és átlátja azok alkalmazási lehetőségeit és perspektíváit.
Képesség
  1. Képes a projektmenedzsment alapvető elméleteinek és koncepcióinak szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a projektekkel kapcsolatos kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
  2. Képes műszaki, technológiai, beruházási, gyártási, logisztikai, minőségbiztosítási, informatikai folyamatok irányítására, szervezésére, ellenőrzésére és fejlesztésük összehangolására.
  3. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a projektmenedzsment szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
  1. Elfogadja, hogy bizonyos projektmenedzselési folyamatok javítása, optimális működése kvantitatív technikákkal elérhető.
  2. Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
  3. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
  4. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
  5. Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint velük együttműködésben hozza meg.
  6. Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik a projektmenedzsment területén.
Önállóság és felelősség
  1. Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
  2. A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
  3. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Sebestyén Z. Projektmenedzsment. Oktatási segédanyag (online elérhető), 2016
  • ajánlott:
  • Anderson, D. R.-Sweeney, D.J., Williams, T.A. An Introduction to Management Science, West Publishing Company, 1994
  • Görög M. Bevezetés a projektmenedzsmentbe, Aula Kiadó, 1999
  • Nemeslaki A. Projektmenedzsment és hálós tervezési technikák, International Management Center, 1995
  • Project Management Body of Knowledge (PMBOK), PMI Standards Committe, 2013
  • Waters, C. D. J. Operations Management, Addison-Wesley Publishing Company, 1991

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) formájában történik, amelyet az órai aktivitás kiegészít.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgyon belüli további tanulmányok eredményes elvégzéséhez feltétlenül szükséges tudás típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában (ellenőrző dolgozat); az ellenőrző dolgozatok a lexikális tudást ellenőrző kérdésekből (beugrók); kifejtendő elméleti kérdésekből, és számítási feladatokból állhatnak. 2. Ezen felül az órán való aktív részvétellel is szerezhető pont (órai aktivitáson felül ezek lehetnek órai tesztek, kiselőadások, szorgalmi feladatok, országos versenyen való eredményes részvétel stb.) Az összes megszerzett pont alapján vizsgajegyet ajánlunk meg, melynek elfogadásáról az oktató által megadott módon kell rendelkezni. Az aláírás és a megajánlás feltétele az összes zárthelyi pont legalább 50%-ának elérése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (beugró), amely az elméleti háttér magabiztos ismeretére fókuszál. A beugró feltétele a dolgozat megírásának. A vizsga beugrója 50%-os teljesítésnél sikeres. 2. Írásbeli teljesítményértékelés (dolgozat), amely nagyobb mértékben a projekttechnikákra és számítási feladatokra, kisebb mértékben az elméleti háttér ismeretére fókuszál.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 45
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 45
  • Órai munka: 10
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga: 90
  • Évközi eredmények beszámítása (órai aktivitás): 10
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A tantárgyból korábban szerzett megajánlott vizsgaérdemjegy csak az adott félévben érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90-94
75-89
Közepes 60-74
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, de egyenkénti pótlásuk lehetséges a félév elején meghirdetett időpontokban. 2) Az egyszeri pótlásokon túl más teljesítési lehetőség nincs.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 30
vizsgafelkészülés 12
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezető, projekt definíciója.
2. Fázisok.
3. Szereplők, közreműködők.
4. Munkalebontási szerkezet elkészítése.
5. Közvetlen és közvetett megelőzési és követési listák alkalmazása, átalakítása.
6. Háló felrajzolása.
7. Végrehajtási idő és munkaráfordítás.
8. Sávos ütemterv, ciklogram.
9. Mérföldkövek.
10. Látszattevékenységek.
11. Tevékenység-élű hálók elemzése, teljes projektidő számítása.
12. Tevékenység- és eseményidők.
13. Kritikus út.
14. Tevékenység és esemény tartalékidők: teljes és szabad tartalékidő, számítási módok.
15. Tevékenység-csomópontú hálók elemzése, teljes projektidő számítása.
16. Kritikus út.
17. Tevékenység és esemény tartalékidők: teljes és szabad tartalékidő.
18. Tartalékidők számítási szabályai.
19. Többszörös függőségi kapcsolatok.
20. Négy alapvető kapcsolat.
21. Teljes projektmegvalósítási idő csökkentése.
22. Időbeli megvalósítás és pénzáramlás nyomon követése.
23. Projektek kockázatmenedzsmentjének lépései.
24. Kockázati források.
25. Kockázatenyhítési módok.
26. Projekt-team tagjainak kiválasztása: készség-szaktudás adatbázis használata.
27. Felelős kiválasztás, tevékenységhez rendelés: tevékenység-felelős hozzárendelési mátrix.
28. Alapvető szerződéstípusok, elszámolási módok.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.