Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgató ismerje meg a hazai iparoktatás/szakoktatás történetét és ennek az iparfejlődéssel való kapcsolatát. Ezt saját szakmáján belül kutatni és értelmezni, valamint mások számára bemutatni tudja.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató megismeri a hazai szakoktatás történetét és az iparfejlődéssel való kapcsolatát
- Elmélyül saját szakmájának történeti ismeretiben.
- Megismeri saját vagy gyakorló oktatási intézményének történetét, oktatási gyakorlatának hagyományait és fejlődési útjait.
- Párhuzamot von az általános szakmatörténeti fejlődés általános hazai vonatkozásai és az intézmény szakmatörténeti fejlődése között.
- Az embervilág összetettségének tükrében, pedagógiai szemlélettel vizsgálja múlt hatásait és elemzi eredményeit.
Képesség
- Képes összefüggéseiben szemlélni saját szakmájának oktatástörténeti ívét.
- Képes az erről szóló forrásokat felkutatni, kiválogatni és önállóan értelmezni.
- Képes szakmájának múltjából kiindulva reflektálni a fejlődés útjaira.
- Képes szakmájának múltját értelmező és elemző módon bemutatni.
Attitűd
- Elfogadóan és tisztelettel tekint saját szakmájának és általában az iparoktatás múltjának hazai útjaira.
- A szakmák hazai fejlődését és saját szakmáját képes gazdasági- és társadalomtörténeti viszonylatokban vizsgálni, elemezni.
- Szívesen és érzékenyítő jelleggel tudja tudását továbbadni a fiatal generációk számára.
- Felvállalja saját szakmája és ezzel a hazai iparoktatás tiszteletét.
Önállóság és felelősség
- Meg tudja tervezni és végig tudja vezetni saját kutatási feladatát.
- Felelősséggel részt vállal az oktatási tevékenység szakmai részének gyakorlati megvalósításában.
- Hitelesen képviseli szakmája gyazdasági szerepét és ennek társadalmi súlyát.
Oktatásmódszertan
Előadás, szemléltetés, IT eszközök használata, szóbeli és írásbeli kommunikáció
Tanulástámogató anyagok
- 1. Tóth Péter (2022): A műszaki rajz tanításának módszertana IV. Fejezzetek az ipari iskolai rajzoktatás történetéből. BME, Budapest.
- 2. Roboz Péter: a magyar középfokú oktatás múltja, jelene és jövőképe. Szakképzési Szemle 1990/3, 13-18. old.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szóbeli vizsga eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az évközi feladat eredménye.
Teljesítményértékelési módszerek
1. A szakdolgozati formakövetélmenyeknek megfelelő formátumban leadott írásbeli dolgozat, amely bemutatja a hallgató saját szakmájának rövid történetét és/vagy intézményének szakmaspecifikus pedagógiai múltját elemző, értékelő módon. 2. Órai aktív részvétel B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. Az írásbeli munka szóbeli bemutatása a csoport számára (PPT). A tanárképzés viszonylatában nincsenek kihagyható értékelési folyamatok. A részteljesítmény értékelése csak minden feladategység teljesülésével valósítható meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Aktív részvétel: 13
- Beadandó feladat szerkesztése és a kutatása: 31
- Összesített félévi teljesítmény: 44
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Szóbeli vizsga: 56
- Évközi eredmények beszámítása: 44
- Összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A szorgalmi időszakban végzett 1-3 részteljesítmény benyújtása.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt órákon | 12 |
házi feladatra felkészülés | 28 |
felkészülés a szóbeli vizsgára | 50 |
össszesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A félév során megismerjük a hazai ipari, a kereskedelmi és a gazdasági szakképzés történetét.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Szakmák kialakulása hazánkban a középkorban |
2. | A török hódoltság hatása és befolyása az ipari fejlődésre és a szakmák kialakulására. Eltérések a három részre szakadt ország területein. |
3. | A Habsburg uralom és hazánk szerepe a birodalom gazdasági életében. |
4. | Kiegyezéstől az I. világháborúig fejlődés, szakmai és ipari fejlesztések, oktatásmodernizáció hazánkban. |
5. | A világháborúk hatása a hazai ipari fejlődésben. A hazai iparoktatás fejlődésének változásai. |
6. | A szocialista gazdaság és az ipari szakmai oktatás szocialista útjai. |
7. | A rendszerváltás és a változások. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.