I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Az iparoktatás története
Azonosító
BMEGT51A570
A tantárgy jellege
kontakt órás tananyagegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
12
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Berzsenyi Emese
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar; HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a hallgató ismerje meg a hazai iparoktatás/szakoktatás történetét és ennek az iparfejlődéssel való kapcsolatát. Ezt saját szakmáján belül kutatni és értelmezni, valamint mások számára bemutatni tudja.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató megismeri a hazai szakoktatás történetét és az iparfejlődéssel való kapcsolatát
  2. Elmélyül saját szakmájának történeti ismeretiben.
  3. Megismeri saját vagy gyakorló oktatási intézményének történetét, oktatási gyakorlatának hagyományait és fejlődési útjait.
  4. Párhuzamot von az általános szakmatörténeti fejlődés általános hazai vonatkozásai és az intézmény szakmatörténeti fejlődése között.
  5. Az embervilág összetettségének tükrében, pedagógiai szemlélettel vizsgálja múlt hatásait és elemzi eredményeit.
Képesség
  1. Képes összefüggéseiben szemlélni saját szakmájának oktatástörténeti ívét.
  2. Képes az erről szóló forrásokat felkutatni, kiválogatni és önállóan értelmezni.
  3. Képes szakmájának múltjából kiindulva reflektálni a fejlődés útjaira.
  4. Képes szakmájának múltját értelmező és elemző módon bemutatni.
Attitűd
  1. Elfogadóan és tisztelettel tekint saját szakmájának és általában az iparoktatás múltjának hazai útjaira.
  2. A szakmák hazai fejlődését és saját szakmáját képes gazdasági- és társadalomtörténeti viszonylatokban vizsgálni, elemezni.
  3. Szívesen és érzékenyítő jelleggel tudja tudását továbbadni a fiatal generációk számára.
  4. Felvállalja saját szakmája és ezzel a hazai iparoktatás tiszteletét.
Önállóság és felelősség
  1. Meg tudja tervezni és végig tudja vezetni saját kutatási feladatát.
  2. Felelősséggel részt vállal az oktatási tevékenység szakmai részének gyakorlati megvalósításában.
  3. Hitelesen képviseli szakmája gyazdasági szerepét és ennek társadalmi súlyát.

Oktatásmódszertan

Előadás, szemléltetés, IT eszközök használata, szóbeli és írásbeli kommunikáció

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Tóth Péter (2022): A műszaki rajz tanításának módszertana IV. Fejezzetek az ipari iskolai rajzoktatás történetéből. BME, Budapest.
  • 2. Roboz Péter: a magyar középfokú oktatás múltja, jelene és jövőképe. Szakképzési Szemle 1990/3, 13-18. old.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szóbeli vizsga eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az évközi feladat eredménye.

Teljesítményértékelési módszerek

1. A szakdolgozati formakövetélmenyeknek megfelelő formátumban leadott írásbeli dolgozat, amely bemutatja a hallgató saját szakmájának rövid történetét és/vagy intézményének szakmaspecifikus pedagógiai múltját elemző, értékelő módon. 2. Órai aktív részvétel B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. Az írásbeli munka szóbeli bemutatása a csoport számára (PPT). A tanárképzés viszonylatában nincsenek kihagyható értékelési folyamatok. A részteljesítmény értékelése csak minden feladategység teljesülésével valósítható meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Aktív részvétel: 13
  • Beadandó feladat szerkesztése és a kutatása: 31
  • Összesített félévi teljesítmény: 44

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Szóbeli vizsga: 56
  • Évközi eredmények beszámítása: 44
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A szorgalmi időszakban végzett 1-3 részteljesítmény benyújtása.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95
76-87
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt órákon 12
házi feladatra felkészülés 28
felkészülés a szóbeli vizsgára 50
össszesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A félév során megismerjük a hazai ipari, a kereskedelmi és a gazdasági szakképzés történetét.

Előadások témái
1. Szakmák kialakulása hazánkban a középkorban
2. A török hódoltság hatása és befolyása az ipari fejlődésre és a szakmák kialakulására. Eltérések a három részre szakadt ország területein.
3. A Habsburg uralom és hazánk szerepe a birodalom gazdasági életében.
4. Kiegyezéstől az I. világháborúig fejlődés, szakmai és ipari fejlesztések, oktatásmodernizáció hazánkban.
5. A világháborúk hatása a hazai ipari fejlődésben. A hazai iparoktatás fejlődésének változásai.
6. A szocialista gazdaság és az ipari szakmai oktatás szocialista útjai.
7. A rendszerváltás és a változások.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.