Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetmenedzsment
Azonosító
BMEGT42A013
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zilahy Gyula
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser alapszak BSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 7

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy sikeres elvégzésével a résztvevők: • Megértik a vállalatok szerepét a fenntartható fejlődés céljainak a megvalósításában. • Megismerik a vállalati fenntarthatósági stratégiát meghatározó legfontosabb tényezőket és képesek lesznek feltérképezni egy-egy vállalat által követett fenntarthatósági stratégiát, illetve javaslatot tenni, hogy adott iparágban és piaci körülmények között milyen stratégiát érdemes követni. • Megismerik a vállalatok számára rendelkezésre álló legfontosabb környezeti menedzsment eszközöket, azok előnyeit és hátrányait. • Megismerkednek a CSR (vállalati társadalmi felelősségvállalás) legfontosabb elveivel és eszközeivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A vállalatok hatása a fenntartható fejlődés környezeti és társadalmi vonatkozásaira,
  2. Vállalati környezeti teljesítmény,
  3. A vállalati környezeti stratégia fogalma, meghatározó tényezői, fajtái,
  4. A környezeti kockázatok hatása a vállalati stratégiára, fajtái, azok csoportosítása,
  5. A vállalati környezeti menedzsment eszközök és szerepük a fenntartható vállalatvezetésben,
  6. A környezeti marketing dilemmája, alapelvei, eszközei,
  7. Környezeti konfliktusok eredete és kezelésük,
  8. A vállalati CSR elemei, alkalmazása.
Képesség
  1. Képes elemezni a vállalkozások tevékenységével járó környezeti és társadalmi hatásokat,
  2. Kritikusan fel tudja mérni egy-egy vállalat környezeti stratégiáját, a mögötte meghúzódó tényezőket,
  3. Képes a környezeti menedzsment eszközeinek alapfokú alkalmazására,
  4. Képes egy vállalati CSR stratégia felvázolására.
Attitűd
  1. Érzékeny a társadalmi és környezeti problémák iránt,
  2. Nyitott a hagyományos vállalati tevékenység újszerű megközelítésére,
  3. Kritikusan tekint a gazdasági szereplők piaci tevékenységére,
  4. Nyitott az együttműködésre a fenntartható fejlődés céljainak a megvalósítása érdekében.
Önállóság és felelősség
  1. Érzékeli a vállalatvezetők felelősségét környezeti és társadalmi kérdésekben,
  2. Felismeri azokat a lehetőségeket, illetve azok korlátait, melyek egyaránt képesek a vállalati gazdasági teljesítmény és a környezeti és társadalmi teljesítmény javítására,
  3. Képes és hajlandó feltárni az egyén és a társadalom számára egyaránt kedvező vállalati megoldásokat.

Oktatásmódszertan

Interaktív előadások, esettanulmányok, csapatmunka, hallgatói prezentációk.

Tanulástámogató anyagok

  • Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2006.). ISBN 963-9664-07-3
  • Csutora Mária – Kerekes Sándor: A környezetbarát vállalatirányítás eszközei. KJK Kerszöv, 2004.
  • Moodle-re feltöltött cikkek / Literature uploaded to Moodle
  • Órai előadások diasorai / Slideshows of the lectures
  • Journal of Cleaner Production
  • Sustainable Development
  • Sustainability

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 összegző tanulmányi teljesítményértékelés, illetve egy csoportos prezentáció alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A félév során kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév során kettő zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok feleletválasztós kérdésekből és hosszabb kifejtős, problémamegoldó részből állnak. A megoldásukra rendelkezésre álló idő 30-50 perc. Prezentáció: a félév elején kialakított hallgatói munkacsoportok az általuk kiválasztott iparág előre megadott szempontrendszer és struktúra szerinti elemzésén dolgoznak (általánosan és konkrét vállalati példákon keresztül). Munkájukról csoportos kiselőadás (15 perc) formájában számolnak be az oktató által előre megjelölt tanórai időpontban. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: Egyszerű vizsga: a vizsga az évközi tanulmányi teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából adódik.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 40
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
  • részteljesítmény értékelés (prezentáció): 20
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsga: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltételei a zárthelyi dolgozatok - együttesen - legalább elégségesre való teljesítése (50%) és a prezentáció megtartása.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80–89
70–79
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések a pótlási időszakban egyenként díjmentesen pótolhatók vagy javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 2) A prezentáció nem pótolható. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az összegző tanulmányi teljesítményértékelések eredményes teljesítésre. 4) Az évközi eredmények teljes beszámításával megszerzett érdemjegyet a vizsgaidőszakban tett vizsgán módosíthatja a hallgató.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés órákra 14
felkészülés a teljesítményértékelésre 20
prezentáció elkészítése 35
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 10
vizsgafelkészülés 15
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés a környezetmenedzsmentbe
2. Környezeti trendek és a gazdasági keretrendszerdek
3. Környezeti kockázatok
4. A vállalati környezetvédelem irányzatai
5. Vállalati környezeti stratégiák
6. Környezeti menedzsment rendszerek
7. Környezeti teljesítményértékelés és indikátorok
8. Környezeti marketing
9. Vállalatok társadalmi felelősségvállalása
10. Környezeti konfliktusok és azok kezelése
11. Környezeti számvitel és pénzügyek
12. Fenntartható üzleti modellek és fenntartható fogyasztás

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Csuvár Ádám egyetemi adjunktus csuvar.adam@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.