Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TERMÉKÉLMÉNY ÉS DESIGN
Azonosító
BMEGT52A411
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kapusy Katalin Zita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kapusy.kata@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése, hogy betekintést nyújtson a termékekkel kapcsolatos élményeinkbe, valamint ezek izgalmas és sokszínű interdiszciplináris tudományos hátterébe. A tematika pszichológiai alapok bemutatása után a termékélmény egyes speciális aspektusain halad végig a termék és az ember szemszögéből, felvonultatva a kapcsolódó tudományterületeket valamint rávilágít a termékélményben megjelenő legfontosabb alapismeretekre és felhívja a figyelmet a tudományterületek közötti összefüggésekre

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a termékélmény interdiszciplináris szakterületéhez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb össze-függéseket és elméleteket,
  2. ismeri a termékélményekhez kötődő fő pszichológiai elméleteket,
  3. ismeri a termékélményekhez kötődő fő ergonómiai elméleteket,
  4. ismeri a termékélményekhez kötődő fő közgazdasági elméleteket,
  5. ismeri a termékélményekhez kötődő fogyasztói magatartás trendeket.
Képesség
  1. Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. képes megérteni és használni a termékélmény és design témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
  3. képes arra, hogy a termékélményeire szakmai tudás alapján reflektáljon,
  4. képes használni kreativitását.
Attitűd
  1. Nyitott a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. nyitott, érdeklődő mások véleménye iránt,
  4. igénye van a korábban megszerzett tudásának más tudomány területek ismereteivel való bővítésére.
Önállóság és felelősség
  1. Egyes feladatok esetében a csapat részeként együttműködik hallgatótársaival a feladat megoldásában.
  2. Felelősséget vállal saját munkájáért.
  3. Gondolkodásában a különböző tudomány területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.

Oktatásmódszertan

Előadások, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Izsó L., Becker Gy. (szerk.): Termékélmény. Akadémiai Kiadó, Budapest 2011.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése négyféle módon, 4 típus szerint teljesíthető: Típus 1: két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján Típus 2: egy évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és egyénileg készített önreflexiók alapján Típus 3: egy évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és egyénileg vagy csoportosan készített esettanulmányok alapján Típus 4: egyénileg készített önreflexiók és egyénileg vagy csoportosan készített esettanulmányok alapján

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: részteljesítmény értékelés (ZH): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja egyénileg ZH formájában. részteljesítmény értékelés (önreflexió): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek írásos értékelési módja egyénileg Moodle kurzus oldalon kitölthető teszt formájában. részteljesítmény értékelés (esettanulmány): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek írásos értékelési módja egyénileg vagy csoportosan elkészített beadandó esettanulmányok formájában.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • típus 1: 100
  • 2 részteljesítmény értékelés (ZH): 100
  • típus 2: 100
  • 1 részteljesítmény értékelés (ZH): 70
  • 4 részteljesítmény értékelés (önreflexió): 30
  • típus 3: 100
  • 1 részteljesítmény értékelés (ZH): 70
  • 2 részteljesítmény értékelés (esettanulmány): 30
  • típus 4: 100
  • 6 részteljesítmény értékelés (önreflexió): 48
  • 3 részteljesítmény értékelés (esettanulmány): 52

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A gyakorlati foglalkozások, laboratóriumi gyakorlati foglalkozások összóraszámának harminc százalékát meghaladó hiányzás esetén a tantárgy kreditje nem szerezhető meg.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85-90
70-84
Közepes 55-69
Elégséges 40-54
Elégtelen <40

Javítás és pótlás

A részteljesítmény értékelések – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 23:59-ig feltölthető a Moodle felületre. Mindkét összegző tanulmányi teljesítményértékelés díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény kerül beszámításra.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés az összegző tanulmányi értékelésre és/vagy esettanulmány/önreflexió készítés 30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 32
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés: az érintett tudományterületek bemutatása, kapcsolódási pontjainak áttekintése a termékélmény és a dizájn témakörbenPszichológiai alapok I.: Az észlelés és érzékelés szerepe a termékélményben. (Látás, hallás, tapintás, ízlelés, szaglás)Pszichológiai alapok II.: Az érzelmek szerepe a termékélményben és dizájnban.Pszichológiai alapok III. A társas és személyiség jellemzők szerepe a termékélményben és a dizájn megítélésében.Alkalmazott termékélmény témakörök: a vásárlás élményeNegatív termékélmények: tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok fogyasztóvédelmi megítéléseA fogyasztói döntések háttere: a preferenciák szerepe a termékélményben, a korlátozott racionalitás szerepe a termékélményben. Alkalmazott termékélmény témakörök: a játék élménye / a sport élménye

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Pataki-Bittó Fruzsina adjunktus bitto.fruzsina@gtk.bme.hu
Dr. Lógó Emma docens logo.emma@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.