Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókat a regionális gazdaságtan alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, a regionális gazdaságtan kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel, az alkalmazott regionális gazdaságtan és a térségi gazdaságfejlesztés fontosabb témaköreivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a jóléti államok működésének alapvető összefüggéseit, az államszervezés alapvető modelljeit;
- Ismeri a kormányzati hierarchia különböző szintjeit, a kormányzatiság európai és globális vonatkozásait;
- Ismeri az önkormányzatiság globális és európai alakítóit;
- Tisztában van az önkormányzatiságot formáló jogszabályok alapjaival, alapvető összefüggéseivel;
- Ismeri az önkormányzati rendszer jogállását, gazdasági alapjait és pénzügyi szabályozásának jellemzőit;
- Tisztában van a településgazdálkodás pénzügyi forrásaival, az adókkal, díjakkal, a hitelekkel és a PPP szerepével;
- Tisztában van a szolgáltatások megszervezésének alapvető kérdéseivel, a helyi közfeladat-ellátás lehetséges szervezeti kereteivel;
- Ismeri a települések tervezési rendszerét, tisztában van a gazdasági programok/stratégiák, költségvetések, rendezési és fejlesztési tervek összefüggéseivel;
- Ismeri a helyi vagyongazdálkodás alapvető kérdéseit;
- Ismeri a települési beruházási döntések, a fejlesztések fenntarthatóságának kérdéseit;
- Tisztában van az önkormányzatok éghajlatvédelemben és a fenntartható fejlődésben betöltött szerepével.
Képesség
- Képes a különböző államszervezési modellek előnyeit, hátrányait, az azokban rejlő lehetőségeket és kockázatokat beazonosítani;
- Képes alapvető gazdasági, pénzügyi, tervezési kérdésekre adható válaszokat adni, azokat értékelni;
- Képes az önkormányzatok költségvetéseit értelmezni, alapvető értékeléseket elvégezni, a költségvetésekkel kapcsolatosan kritikai észrevételeket megfogalmazni;
- Képes a települési beruházási döntésekről, azok fenntarthatóságáról észrevételeket megfogalmazni;
- Valamint képes az éghajlatvédelem és a fenntartható fejlődés céljait az önkormányzatok feladatrendszerében elhelyezni.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik komplex kormányzati rendszerek működésének megértésére,
- törekszik a társadalom jólétének előteremtésének és fenntartásának érdekében a kormányzati és önkormányzati működés minél jobb megértésére, a konfliktusok feloldásához szükséges tényezők értékelésére,
- empatikusan és kellő érdeklődéssel viseltetik a társadalom többi tagja iránt, körültekintéssel és megértően, az elvárható tisztelettel dolgozik a társadalom közös céljai érdekében.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a kormányzati problémák elemzését, egyénileg is képes azokra válaszokat adni,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza,
- törekszik arra, hogy az elvárható ismeretek terén felmerülő hiányosságait – különösképpen a társadalomismeret és a gazdasági ismeretek terén – a lehető leghamarabb pótolja.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.
Tanulástámogató anyagok
- Vigvári András: Közpénzügyek, önkormányzati pénzügyek, KJK-KERSZÖV 2002.
- Vigvári András: Közpénzügyeink, KJK-KERSZÖV 2005.
- Sivák J.- Szemlér T.- Vigvári A: A magyar államháztartás és az Európai Unió közpénzügyei. CompLex Kiadó, 2013.
- Folyóiratcikkek és további, folyamatosan kiadott oktatástámogató anyagok
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelésének két pillére: 1. az elemzési és tervezési készségeket bemutató részteljesítményértékelés (munkaterv elkészítése); 2. valamint a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló összegző értékelés (vizsgadolgozat leadása) jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítményértékelés (munkaterv elkészítése): a leadandó vizsgadolgozat munkatervének elkészítése. B. A vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése vizsgadolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított alapismeretek felmérésére, valamint a meghatározó összefüggések ismeretének feltárására összpontosít. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (munkaterv elkészítése): 10
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsgadolgozat: 90
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Aláírás feltétele: a kidolgozandó feladat munkatervének elkészítése, és oktató általi jóváhagyása.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 87–94 |
Jó | 75–86 |
Közepes | 63–74 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések esetében időben történt leadás esetén a pótlási időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 2) A részteljesítményértékelések késedelmesen beadhatók. A késedelmes beadás legkésőbbi időpontja a pótlási időszak utolsó napja.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 24 |
félévközi készülés órákra | 12 |
munkaterv elkészítése | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 30 |
vizsgadolgozat elkészítése | 44 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A modern jóléti államok kialakulása és működése, gazdasági alapjai. |
2. | Az államszervezés alapvető modelljei, alapkérdései és válaszai. |
3. | A kormányzati szintek közötti kapcsolatok. Az önkormányzati rendszer jogállása és keretei. |
4. | Az önkormányzatiság gazdasági alapjai. |
5. | Önkormányzati bevételek. |
6. | Önkormányzati vagyongazdálkodás. |
7. | Az önkormányzatok kiadásai, a helyi közszolgáltatások rendszere. |
8. | Önkormányzati fejlesztések. Az önkormányzatok pénzintézeti kapcsolatai. |
9. | Az önkormányzatok gazdálkodásának ellenőrzése. Csődbe mehetnek az önkormányzatok? |
10. | Önkormányzati rendszerek Európában. |
11. | Az önkormányzatok teljesítményértékelése. Az önkormányzatok modernizációja. |
12. | Az önkormányzatok feladatai az éghajlatvédelemben és a fenntartható fejlődésben. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.