I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Településgazdálkodás
Azonosító
BMEGT42M526
A tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Horváth György Ádám
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
horvath.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
mikro- és makroökonómia / micro- and macroeconomics
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókat a regionális gazdaságtan alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, a regionális gazdaságtan kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel, az alkalmazott regionális gazdaságtan és a térségi gazdaságfejlesztés fontosabb témaköreivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a jóléti államok működésének alapvető összefüggéseit, az államszervezés alapvető modelljeit;
  2. Ismeri a kormányzati hierarchia különböző szintjeit, a kormányzatiság európai és globális vonatkozásait;
  3. Ismeri az önkormányzatiság globális és európai alakítóit;
  4. Tisztában van az önkormányzatiságot formáló jogszabályok alapjaival, alapvető összefüggéseivel;
  5. Ismeri az önkormányzati rendszer jogállását, gazdasági alapjait és pénzügyi szabályozásának jellemzőit;
  6. Tisztában van a településgazdálkodás pénzügyi forrásaival, az adókkal, díjakkal, a hitelekkel és a PPP szerepével;
  7. Tisztában van a szolgáltatások megszervezésének alapvető kérdéseivel, a helyi közfeladat-ellátás lehetséges szervezeti kereteivel;
  8. Ismeri a települések tervezési rendszerét, tisztában van a gazdasági programok/stratégiák, költségvetések, rendezési és fejlesztési tervek összefüggéseivel;
  9. Ismeri a helyi vagyongazdálkodás alapvető kérdéseit;
  10. Ismeri a települési beruházási döntések, a fejlesztések fenntarthatóságának kérdéseit;
  11. Tisztában van az önkormányzatok éghajlatvédelemben és a fenntartható fejlődésben betöltött szerepével.
Képesség
  1. Képes a különböző államszervezési modellek előnyeit, hátrányait, az azokban rejlő lehetőségeket és kockázatokat beazonosítani;
  2. Képes alapvető gazdasági, pénzügyi, tervezési kérdésekre adható válaszokat adni, azokat értékelni;
  3. Képes az önkormányzatok költségvetéseit értelmezni, alapvető értékeléseket elvégezni, a költségvetésekkel kapcsolatosan kritikai észrevételeket megfogalmazni;
  4. Képes a települési beruházási döntésekről, azok fenntarthatóságáról észrevételeket megfogalmazni;
  5. Valamint képes az éghajlatvédelem és a fenntartható fejlődés céljait az önkormányzatok feladatrendszerében elhelyezni.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. törekszik komplex kormányzati rendszerek működésének megértésére,
  5. törekszik a társadalom jólétének előteremtésének és fenntartásának érdekében a kormányzati és önkormányzati működés minél jobb megértésére, a konfliktusok feloldásához szükséges tényezők értékelésére,
  6. empatikusan és kellő érdeklődéssel viseltetik a társadalom többi tagja iránt, körültekintéssel és megértően, az elvárható tisztelettel dolgozik a társadalom közös céljai érdekében.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a kormányzati problémák elemzését, egyénileg is képes azokra válaszokat adni,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza,
  5. törekszik arra, hogy az elvárható ismeretek terén felmerülő hiányosságait – különösképpen a társadalomismeret és a gazdasági ismeretek terén – a lehető leghamarabb pótolja.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.

Tanulástámogató anyagok

  • Vigvári András: Közpénzügyek, önkormányzati pénzügyek, KJK-KERSZÖV 2002.
  • Vigvári András: Közpénzügyeink, KJK-KERSZÖV 2005.
  • Sivák J.- Szemlér T.- Vigvári A: A magyar államháztartás és az Európai Unió közpénzügyei. CompLex Kiadó, 2013.
  • Folyóiratcikkek és további, folyamatosan kiadott oktatástámogató anyagok

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelésének két pillére: 1. az elemzési és tervezési készségeket bemutató részteljesítményértékelés (munkaterv elkészítése); 2. valamint a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló összegző értékelés (vizsgadolgozat leadása) jelenti.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítményértékelés (munkaterv elkészítése): a leadandó vizsgadolgozat munkatervének elkészítése. B. A vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése vizsgadolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított alapismeretek felmérésére, valamint a meghatározó összefüggések ismeretének feltárására összpontosít. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (munkaterv elkészítése): 10

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsgadolgozat: 90

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Aláírás feltétele: a kidolgozandó feladat munkatervének elkészítése, és oktató általi jóváhagyása.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 87–94
75–86
Közepes 63–74
Elégséges 50–62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések esetében időben történt leadás esetén a pótlási időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 2) A részteljesítményértékelések késedelmesen beadhatók. A késedelmes beadás legkésőbbi időpontja a pótlási időszak utolsó napja.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 24
félévközi készülés órákra 12
munkaterv elkészítése 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 30
vizsgadolgozat elkészítése 44
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. A modern jóléti államok kialakulása és működése, gazdasági alapjai.
2. Az államszervezés alapvető modelljei, alapkérdései és válaszai.
3. A kormányzati szintek közötti kapcsolatok. Az önkormányzati rendszer jogállása és keretei.
4. Az önkormányzatiság gazdasági alapjai.
5. Önkormányzati bevételek.
6. Önkormányzati vagyongazdálkodás.
7. Az önkormányzatok kiadásai, a helyi közszolgáltatások rendszere.
8. Önkormányzati fejlesztések. Az önkormányzatok pénzintézeti kapcsolatai.
9. Az önkormányzatok gazdálkodásának ellenőrzése. Csődbe mehetnek az önkormányzatok?
10. Önkormányzati rendszerek Európában.
11. Az önkormányzatok teljesítményértékelése. Az önkormányzatok modernizációja.
12. Az önkormányzatok feladatai az éghajlatvédelemben és a fenntartható fejlődésben.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.