Verziók
Szak: Műszaki menedzser mesterszak MSc
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 2
Szak: Vezetés és szervezés MSc
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy alapvető célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a minőségügyi rendszerek hatékony működéséhez és a termelési/szolgáltatási folyamatok minőségellenőrzéséhez használt legfontosabb módszerekkel és elemzési technikákkal. A tantárgy másodlagos célja, hogy a hallgatók az elméleti alapokon túl a gyakorlati alkalmazásban is kellő jártasságot szerezzenek.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a minőségmenedzsment és a megbízhatóság általánosan használt fogalomrendszerét.
- Áttekintéssel rendelkezik a folyamatszabályozás, -fejlesztés során használható minőségeszközökről.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik az eszközök alkalmazásáról, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási és kombinációs lehetőségeit.
Képesség
- Képes a megtanult elméleti és módszertani ismereteket a gyakorlatban is alkalmazni.
- Képes kételkedni, alternatívákban gondolkodni, ismereteket integrálni.
- Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
- Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
- Azt az eszközt és olyan formában alkalmazza a minőségmenedzsment technikák közül, amelyik a legnagyobb esélyt nyújtja a folyamat megértésére, fejlesztésére.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Önállóság és felelősség
- Alkalmas önálló munkavégzésre (módszertan, technika kiválasztása; a munka szervezése, tervezése, irányítása; az adatok gyűjtése, rendszerezése, elemzése, értékelése; általános és szakmai fejlődése).
Oktatásmódszertan
Előadások, alkalmanként önállóan vagy kiscsoportban végzendő gyakorlati feladatok megoldása.
Tanulástámogató anyagok
- Oktatási segédanyagok / Educational materials (https://edu.gtk.bme.hu)
- Erdei J. Minőségmenedzsment módszerek, oktatási segédanyag, BME GTK, 2018
- Kemény S.: Statisztikai minőség- (megfelelőség-) szabályozás, Műszaki Könyvkiadó - Magyar Minőség Társaság, Budapest, 1999
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A tárgy félévközi jeggyel zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Gyakorlati órákon a kiadott feladatok megoldása, ezekkel max. 100 pont szerezhető, melyből max. 70 pont kerül beszámításra a végső jegybe. A szorgalmi időszakban az előadásokon való aktív részvételt az oktatók pluszpontokkal értékelhetik, mely a félév végén beszámításra kerül a végső jegybe. A pluszpontokból egy hallgatónál legfeljebb 20 pont vehető figyelembe. A tárgy teljesítésének követelménye, a zárthelyi dolgozaton min. 50% elérése; és a gyakorlatokból, az aktív részvételből és a zárthelyi dolgozatból együttesen elért min. 50 pont.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- órákon feladatok megoldása : 70
- aktív részvétel: 20
- zárthelyi dolgozat: 30
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88-94 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 64-75 |
Elégséges | 50-63 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel és a gyakorlati feladatok – jellegükből adódóan – nem pótolhatók, nem javíthatók, továbbá más módon nem kiválthatók vagy helyettesíthetők. A félév végi zárthelyi dolgozat a TVSz előírásainak megfelelően pótolható, javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés az órákra | 14 |
gyakorlati feladatok elvégzése | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 34 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Minőségmenedzsment módszerek: alapfogalmak, folyamatok |
2. | Folyamatszabályozó módszerek |
3. | Hibaelemző módszerek |
4. | Ötletgyűjtő, problémamegoldó módszerek |
5. | Folyamatok leírására, modellezésére szolgáló módszerek |
6. | Egyéb minőségmenedzsment módszerek |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Benedek Petra | egyetemi adjunktus | benedek.petra@gtk.bme.hu |
Erdei János | mesteroktató | erdei.janos@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.