Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Minőségmenedzsment módszerek
Azonosító
BMEGT20MN57
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Surman Vivien
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
surman.vivien@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser mesterszak MSc

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 2

Szak: Vezetés és szervezés MSc

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs
Gyenge
nincs
Párhuzamos
nincs
Kizáró feltételek
nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy alapvető célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a minőségügyi rendszerek hatékony működéséhez és a termelési/szolgáltatási folyamatok minőségellenőrzéséhez használt legfontosabb módszerekkel és elemzési technikákkal. A tantárgy másodlagos célja, hogy a hallgatók az elméleti alapokon túl a gyakorlati alkalmazásban is kellő jártasságot szerezzenek.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a minőségmenedzsment és a megbízhatóság általánosan használt fogalomrendszerét.
  2. Áttekintéssel rendelkezik a folyamatszabályozás, -fejlesztés során használható minőségeszközökről.
  3. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik az eszközök alkalmazásáról, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási és kombinációs lehetőségeit.
Képesség
  1. Képes a megtanult elméleti és módszertani ismereteket a gyakorlatban is alkalmazni.
  2. Képes kételkedni, alternatívákban gondolkodni, ismereteket integrálni.
  3. Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
  1. Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
  2. Azt az eszközt és olyan formában alkalmazza a minőségmenedzsment technikák közül, amelyik a legnagyobb esélyt nyújtja a folyamat megértésére, fejlesztésére.
  3. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Önállóság és felelősség
  1. Alkalmas önálló munkavégzésre (módszertan, technika kiválasztása; a munka szervezése, tervezése, irányítása; az adatok gyűjtése, rendszerezése, elemzése, értékelése; általános és szakmai fejlődése).

Oktatásmódszertan

Előadások, alkalmanként önállóan vagy kiscsoportban végzendő gyakorlati feladatok megoldása.

Tanulástámogató anyagok

  • Oktatási segédanyagok / Educational materials (https://edu.gtk.bme.hu)
  • Erdei J. Minőségmenedzsment módszerek, oktatási segédanyag, BME GTK, 2018
  • Kemény S.: Statisztikai minőség- (megfelelőség-) szabályozás, Műszaki Könyvkiadó - Magyar Minőség Társaság, Budapest, 1999

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A tárgy félévközi jeggyel zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Gyakorlati órákon a kiadott feladatok megoldása, ezekkel max. 100 pont szerezhető, melyből max. 70 pont kerül beszámításra a végső jegybe. A szorgalmi időszakban az előadásokon való aktív részvételt az oktatók pluszpontokkal értékelhetik, mely a félév végén beszámításra kerül a végső jegybe. A pluszpontokból egy hallgatónál legfeljebb 20 pont vehető figyelembe. A tárgy teljesítésének követelménye, a zárthelyi dolgozaton min. 50% elérése; és a gyakorlatokból, az aktív részvételből és a zárthelyi dolgozatból együttesen elért min. 50 pont.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órákon feladatok megoldása : 70
  • aktív részvétel: 20
  • zárthelyi dolgozat: 30
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94
76-87
Közepes 64-75
Elégséges 50-63
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Az aktív részvétel és a gyakorlati feladatok – jellegükből adódóan – nem pótolhatók, nem javíthatók, továbbá más módon nem kiválthatók vagy helyettesíthetők. A félév végi zárthelyi dolgozat a TVSz előírásainak megfelelően pótolható, javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés az órákra 14
gyakorlati feladatok elvégzése 14
felkészülés a teljesítményértékelésre 34
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Minőségmenedzsment módszerek: alapfogalmak, folyamatok
2. Folyamatszabályozó módszerek
3. Hibaelemző módszerek
4. Ötletgyűjtő, problémamegoldó módszerek
5. Folyamatok leírására, modellezésére szolgáló módszerek
6. Egyéb minőségmenedzsment módszerek

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Benedek Petra egyetemi adjunktus benedek.petra@gtk.bme.hu
Erdei János mesteroktató erdei.janos@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.