Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Tanítsunk Magyarországért! Mentor-hallgató képzés
Azonosító
BMEGT51V119
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
30
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kattein-Pornói Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Bármely szak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja az egyetemi hallgatók mentorszerepre történő felkészítése, amelynek során kompetenssé válnak, az elsősorban 7-8. osztályos, hátrányos helyzetű/roma tanulók mentorálására, a munkerőpiacon történő megjelenésük elősegítésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató a kurzus során megismeri a mentorálás fogalmát, a mentor szerepét és feladatát. Jártas lesz a hátrányos helyzetű, elsősorban roma közösségekkel folytatott hatékony kommunikáció megteremtésének a technikájában.
  2. Tudását bővíti a serdülőkor pszichológiai sajátosságaival kapcsolatban.
  3. Megismeri a hátrányos helyzetű, elsősorban a roma közösségek gazdasági és kulturális jellemzői, életviteli sajátosságait.
  4. Tudja a hátrányos helyzetű közegekből érkező gyerekekkel való bánásmód pedagógiáját.
  5. Jártas lesz a roma gyerekeknek, mint mentoráltak számára a program tervezés technikájában.
Képesség
  1. A hallgató kompetenssé válik, az elsősorban 7-8. osztályos, hátrányos helyzetű/roma tanulók mentorálására, a munkaerőpiacon történő megjelenésük elősegítésére.
Attitűd
  1. A kurzus elvégzése során nyitottá és elfogadóvá válik a sokszínű tanulói és családi környezettel, felismeri a megváltozott tanári/mentori szerepek jelentőségét, hisz a kortárs-segítés erejében, felismeri az érzelmi intelligencia és a formatív értékelés jelentőségét a tanulás támogatásában. A felmerülő problémahelyzeteket kihívásként, önfejlesztési helyzetként, önfejlesztési lehetőségként értelmezi, és azokhoz pozitív attitűddel közelít, törekszik azok pozitív átkeretezésére.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Mentori munkáját önállóan és felelősségteljesen végzi.
  2. 2. Felelősséget érez a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatása kapcsán.
  3. 3. Önállóan képes döntéseket hoznia mentori munka és diáksegítés folyamatában.
  4. 4. Felelősséggel kiválasztja a mentori munka leghatékonyabb eszközeit és alkalmazza a mentorálás folyamán.

Oktatásmódszertan

Előadások, helyszíni vizsgálatok, szituációs gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Bencsik Andrea – Juhász Tímea (2017): A mentori gyakorlat elmélete. In: Vilmányi Márton – Kazár Klára (szerk.) 2017: Menedzsment innovációk az üzleti és a nonbusiness szférákban. SZTE Gazdaságtudományi Kar, Szeged, 379–390. o.
  • Dávid Mária – Gefferth Éva – Nagy Tamás – Tamás Márta (2014): Mentorálás a tehetséggondozásban. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége
  • Suplicz Sándor és Fűzi Beatrix (2014): A mentorálás pedagógiája (TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0002. A műszaki és humán szakterület szakmai pedagógusképzésének és képzők hálózatának fejlesztése. https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/20130002_mentoralas_pedagogiaja/tananyag/00-borito-150604a-halvanysarga-17-Suplicz.Sandor.htmlDaniel Goleman (2008) Érzelmi intelligencia. Háttér Kiadó.
  • Sallai Éva, Medveczky Katalin, Kozmáné Kovásznai Mária, Ficsór Józsefné (2006): Professzionális tanári kommunikáció. suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht.
  • http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/az-egeszseges-eletmod/az-egeszseges-eletmod/a-lelki-egeszsegrol-serduloknek/a-serdulokor-altalanos-jellemzese
  • Fábiánné Andrónyi Katalin (szerk.) Dr. Balogh Zoltán, Fábiánné Andrónyi Katalin (2012): Romológiai ismeretek. Budapest, Szt. István Társulat. Pázmány szociális tudományok sorozat.
  • Dávid Mária – Gefferth Éva – Nagy Tamás – Tamás Márta (2014): Mentorálás a tehetséggondozásban. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége
  • Sallai Éva (2008): Módszerek a hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességéhez http://hiszem.hu/sites/default/files/modszerek_a_hht_segitesere.pdf
  • Sallai Éva-Szilvási Léna-Trencsényi László (2008). Módszerek a hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének a megteremtéséhez http://www.hiszem.hu/sites/default/files/ped_szulo_egyuttmukodes_szgy_pcs.pdf
  • Fábiánné Andrónyi Katalin (szerk.) Dr. Balogh Zoltán, Fábiánné Andrónyi Katalin (2012): Romológiai ismeretek. Budapest, Szt. István Társulat. Pázmány szociális tudományok sorozat.
  • K. Nagy Emese (2015): KIP Könyv I-II. Miskolci Egyetemi Kiadó.
  • Dávid Mária − Estefánné Varga Magdolna − Farkas Zsuzsanna − Hídvégi Márta − Lukács István (2006): Hatékony tanulómegismerési technikák: Oktatási segédletek pedagógus továbbképzésben résztvevők számára, Budapest: SuliNova Kht.
  • Falus Iván (szerk.) 2003): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó
  • K. Nagy Emese (2015): KIP Könyv I-II. Miskolci Egyetemi Kiadó.
  • Kagan, Spencer (2009): Kooperatív tanulás. Önkonet Kft., Budapest.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a gyakorlat befejezést követően.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való 100/-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • tematikus dolgozat leadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Gyakorlaton való aktív részvétel: 60
  • Tematikus dolgozat leadása: 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A gyakorlatokon való aktív részvétel és a házi feladat elkészítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 97-100
Jeles 86-96
75-85
Közepes 64-74
Elégséges 51-63
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Gyakorlatokon való részvétel 30
Felkészülés a gyakorlatra 10
Dolgozat elkészítése 12
Egyéb felkészülés 8
Összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

1. Bevezetés. A témára történő ráhangolás. 2. A mentorálás fogalma. A mentor szerepe, feladata Interakció és kommunikáció 3. Betekintés a serdülők pszichológiai sajátosságaiba 4. A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet fogalma. A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, elsősorban a roma közösségek gazdasági és kulturális jellemzői, életviteli sajátosságai 5. Hatékony kommunikáció - A hátrányos helyzetű, elsősorban roma közösségekkel folytatott eredményes kommunikáció jellemzői. Helyzetgyakorlatok 6. A hátrányos helyzetű, elsősorban roma tanulók beilleszkedésének a nehézségei 7. A hátrányos helyzetű közegekből érkező gyerekekkel az iskolában 8. A tanulás tanítása. Digitális tanulás lehetőségei. 9. A szűkebb és tágabb környezet megismerése – 1. blokk. Programtervezés, a középfokú oktatási intézmények megismerése – szakközépiskola, szakgimnázium, gimnázium, továbbtanulás felsőoktatási intézményben 10. A szűkebb és tágabb környezet megismerése – 2. blokk. Programtervezés: a szabadidő hasznos eltöltése – művészetek, sport, életgyakorlat, szakmák – cégek, vállalatok, vállalkozások 11. Terepgyakorlat: A szűkebb és tágabb környezet megismerése – 3. blokk: munkaügyi központ felkeresése, az általa ajánlott lehetőségek megismerése – munkaerőpiaci lehetőségek 12. Jövőkép. Jövőképtervezés. A kurzus zárása

Előadások témái
1. 1. Bevezetés. A témára történő ráhangolás.
2. 2. A mentorálás fogalma. A mentor szerepe, feladata Interakció és kommunikáció
3. 3. Betekintés a serdülők pszichológiai sajátosságaiba
4. 4. A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet fogalma. A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, elsősorban a roma közösségek gazdasági és kulturális jellemzői, életviteli sajátosságai
5. 5. Hatékony kommunikáció - A hátrányos helyzetű, elsősorban roma közösségekkel folytatott eredményes kommunikáció jellemzői. Helyzetgyakorlatok
6. 6. A hátrányos helyzetű, elsősorban roma tanulók beilleszkedésének a nehézségei
7. 7. A hátrányos helyzetű közegekből érkező gyerekekkel az iskolában
8. 8. A tanulás tanítása. Digitális tanulás lehetőségei.
9. 9. A szűkebb és tágabb környezet megismerése – 1. blokk. Programtervezés, a középfokú oktatási intézmények megismerése – szakközépiskola, szakgimnázium, gimnázium, továbbtanulás felsőoktatási intézményben
10. 10. A szűkebb és tágabb környezet megismerése – 2. blokk. Programtervezés: a szabadidő hasznos eltöltése – művészetek, sport, életgyakorlat, szakmák – cégek, vállalatok, vállalkozások
11. 11. Terepgyakorlat: A szűkebb és tágabb környezet megismerése – 3. blokk: munkaügyi központ felkeresése, az általa ajánlott lehetőségek megismerése – munkaerőpiaci lehetőségek
12. 12. Jövőkép. Jövőképtervezés. A kurzus zárása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
dr. Berzsenyi Emese egyetemi adjunktus berzsenyi.emese@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.