Szak: Üzleti- és konferenciatolmács szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tolmácsolás mint összetett kognitív folyamat és produkció alapjainak megismertetése; a szóbeli nyelvi közvetítés-hez szükséges alapkészségek, mindenekelőtt az idegen nyelvű beszédkészség és beszédértés aktív, tartós és zökke-nőmentes alkalmazásának szintjére emelésével. A tantárgy lefekteti a hallgatók jegyzetelési technika alapjait, noha ebben a félévben jellemzően egy rövid beszéd jegyzet nélküli, a rövid távú memóriára támaszkodó tolmácsolása a fő cél.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- tisztában vannak a konszekutív tolmácsoláshoz szükséges kompetenciákkal
- tisztában vannak a tolmácsolás különböző móduszaival, valamint a konszekutív tolmácsolás során alkalmazott technikákkal
- átlátják a konszekutív tolmácsolás folyamatának fázisait
- ismerik saját erősségeiket és gyengeségeiket
- ismerik a jegyzetelési technikák elveit, a tolmácsolás céljából készülő jegyzet sajátosságait
Képesség
- képesek az aktív és tartós figyelem fenntartatására
- megértik és képesek elemezni az idegen nyelven előadott beszédet (szöveg szinten, kulcsszavak és logikai elemek szintjén),
- fel tudják mérni a konszekutív tolmácsolás egyes fázisaihoz szükséges egyéni kapacitásaikat
- képesek arra, hogy memóriájuk segítségével, jegyzetelés nélkül elsősorban INY-HU irányba rövidszakaszos (2-3 perces) szöveget konszekutív módon tolmácsoljanak, és a szöveg főbb üzenetét átadják, és képesek ugyanerre jegyzeteléssel is
Attitűd
- nyitottak és érdeklődnek az aktualitások iránt (társadalom, politika, gazdaság, kultúra, stb.)
- törekednek a folyamatos önreflexióra, a saját tolmácsolásuk elemzésére és értékelésére
Önállóság és felelősség
- felelősséget vállalnak saját teljesítményükért
- megfelelő módon felkészülnek az órai feladatokra, önállóan végrehajtandó feladataikat autonóm módon elvég-zik, teljesítményükre megfelelően reflektálnak
Oktatásmódszertan
Aktív órai részvétel, 3-4 perces mini-prezentációk általános témában, memóriafeladatok, szószedet összeállítása, félév végi mini-vizsga.
Tanulástámogató anyagok
- https://webgate.ec.europa.eu/
- https://speechpool.net
- https://orcit.eu (angol, német, spanyol, francia)
- https://webgate.ec.europa.eu/
- https://speechpool.net
- https://orcit.eu (English, German, Spanish, French)
- Ajánlott irodalom / Recommended literature:
- Gillies, A. (2017). Note-taking for consecutive interpreting: A short course. Taylor & Francis.
- Jones, Roderick (2002). Conference Interpreting Explained. Manchester: St Jerome Publishing
- Rozan, Jean Francois (2005) Note-taking in Consecutive Interpreting (original: La prise de notes en interprétation consécutive, 1956, Geneve, Georg), 2005 Tertium, Cracow.
- http://ec.europa.eu/dgs/scic/documents-terminology-and-bibliography/basic-texts/index_en.htm
- Láng, G. Zsuzsa (2002). Tolmácsolás felsőfokon. Budapest: Scholastica.
Általános szabályok
A tantárgy oktatása során jellemzően fejlesztő értékelési technikákat alkalmazunk, a hallgatók önértékelése folyamatos.
Teljesítményértékelési módszerek
A hallgatók A és B nyelven tartott előadásait, valamint tolmácsolási teljesítményüket közösen értékeljük különböző módokon (egyéni tanári értékelés, társas és csoportos értékelés, szóban és írásban egyaránt). A félév során a házi fel-adatokat (hangfelvétel, jegyzetek, stb.) készítenek a megadott határidőre. A tantárgy oktatása során jellemzően fejlesz-tő értékelési technikákat alkalmazunk, a hallgatók önértékelése folyamatos.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 3.3 Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések : 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 88-90 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
TVSZ szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 6 |
házi feladat elkészítése | 28 |
kijelölt tananyag önálló elsajátítása, feldolgozása | 30 |
Összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.
A félévben sorra vett témák
Prezentációs technikák, Jegyzetelési technikák, Kompenzációs stratégiák általános, vegyes témákkal.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Prezentációs technikák, jegyzetelési technikák, kompenzációs stratégiák általános, vegyes témákkal. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Szabó Csilla | egyetemi doncens | szabo.csilla@gtk.bme.hu |
Dr. Szabó Gáborné Besznyák Rita | tanársegéd | besznyak.rita@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.