Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Magyar mint anyanyelv
Azonosító
BMEGT60S131
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Hilócki Ágnes
Beosztása
nyelvtanár
Email címe
hiloczki.anges@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Idegen Nyelvi Központ
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-Hu
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Üzleti- és konferenciatolmács szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.10.25.) az 580672/5/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.10.25-től.

Célkitűzések

A magyar nyelv korrekt és választékos használatának gyakoroltatása és fejlesztése; szókincsbővítés, szinonimakere-sés, a nyelvi regiszterek és a nyelvhelyességi normák megismerése; a mondatszerkesztés, a mondatfelépítés, a szö-vegalkotás magyar nyelvre jellemző sajátosságai. A tantárgy fontos részét képezi az idézetek, szólások, közmondá-sok, idiomatikus kifejezések megismertetése és ezek tolmácsolásba történő beillesztésének problematikája.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. • tisztában vannak a legfontosabb nyelvhelyességi normákkal
  2. • tisztában vannak a magyar mondatszerkesztés és szövegalkotás sajátosságaival
  3. • ismerik a nyelvváltozatok jellemzőit
  4. • különbséget tudnak tenni a paronimák jelentései között
Képesség
  1. • megértik és képesek elemezni az írott vagy hallott szöveget
  2. • fel tudják mérni a kommunikációs színteret, valamint a hallgatóság nyelvi szintjét, és beszédprodukciójukat ezekhez igazítják
  3. • képesek arra, hogy az idegen nyelvi idézetekre és idiomatikus kifejezésekre megtalálják a magyar megfelelőt
  4. • képesek egy adott szöveget más stílusban parafrazeálni
  5. • képesek egy dolgot vagy fogalmat körülírni, illetve definiálni
Attitűd
  1. • nyitottak és érdeklődnek a nyelvi-nyelvhelyességi kérdések iránt
  2. • törekednek az igényes beszédre
  3. • törekednek a folyamatos önreflexióra, a saját beszédprodukciójuk elemzésére és értékelésére
Önállóság és felelősség
  1. • felelősséget vállalnak saját teljesítményükért
  2. • megfelelő módon felkészülnek az órai feladatokra, önállóan végrehajtandó feladataikat autonóm módon elvég-zik, teljesítményükre megfelelően reflektálnak

Oktatásmódszertan

Aktív órai részvétel, 3-4 perces prezentációk, szószedetek összeállítása, szállóigék és idézetek gyűjtése (idegen nyelvi megfelelőkkel), félév végi mini vizsga.

Tanulástámogató anyagok

  • Annus – Lengyel – Tóth –Vass. 1993.: Beszédről – nyelvről tanárjelölteknek. Szeged.
  • É. Kiss Katalin – Kiefer Ferenc – Siptár Péter. 1998. Új magyar nyelvtan. Osiris Kiadó: Budapest.
  • Grétsy László – Kovalovszky Miklós (szerk.) 1985. Nyelvművelő kézikönyv I-II. Akadémiai Kiadó: Budapest.
  • Balázs Géza (szerk.). 2001. Magyar nyelvhelyességi lexikon. Corvina: Budapest.
  • Dobos Csilla (szerk.) 2010. Szaknyelvi kommunikáció. Tinta Kiadó: Budapest.
  • Kiefer Ferenc (szerk.). 2006. Magyar nyelv. Akadémia Kiadó: Budapest.
  • Szikszainé Nagy Irma. 2007. Magyar stilisztika. Osiris: Budapest.
  • Tolcsvai Nagy Gábor. 2001. A magyar nyelv szövegtana. Nemzeti Tankönyvkiadó: Budapest.
  • Nyelv és tudomány: www.nyest.hu

Általános szabályok

A vizsgaérdemjegy az évközi tanulmányi teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából áll, az így szerzett érdemjegy a vizsgaidőszakban tett írásbeli vizsgával javítható.

Teljesítményértékelési módszerek

A hallgatók előadásait közösen értékeljük különböző módokon (egyéni tanári értékelés, társas és csoportos értékelés, szóban és írásban egyaránt). A félév során a hallgatók házi feladatokat készítenek (hangfelvétel, írásbeli szövegalko-tás stb.) megadott határidőre. A kurzus során jellemzően fejlesztő értékelési technikákat alkalmazunk, a hallgatók önértékelése folyamatos. A vizsgaérdemjegy az évközi tanulmányi teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából áll, az így szerzett érdemjegy a vizsgaidőszakban tett írásbeli vizsgával javítható.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • gyakorlati feladatok teljesítése: 50
  • házi feladatok teljesítése: 20
  • írásbeli teljesítményértékelés (zh): 30

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • évközi tanulmányi teljesítményértékelések teljes beszámítása : 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A házi feladatok 80%-ának elkészítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 88-90
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Tvsz szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés a gyakorlatokra 28
házi feladat elkészítése 14
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 14
felkészülés zh-ra 6
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.

A félévben sorra vett témák

Nyelvhelyességi normák, Nyelvváltozatok, Grammatikai és lexikai hibák, Szaknyelvi terminológia, Stilisztika.

Előadások témái
1. Nyelvhelyességi normák, nyelvváltozatok, grammatikai és lexikai hibák, szaknyelvi terminológia, stilisztika.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.