Szak: Üzleti- és konferenciatolmács szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A magyar nyelv korrekt és választékos használatának gyakoroltatása és fejlesztése; szókincsbővítés, szinonimakere-sés, a nyelvi regiszterek és a nyelvhelyességi normák megismerése; a mondatszerkesztés, a mondatfelépítés, a szö-vegalkotás magyar nyelvre jellemző sajátosságai. A tantárgy fontos részét képezi az idézetek, szólások, közmondá-sok, idiomatikus kifejezések megismertetése és ezek tolmácsolásba történő beillesztésének problematikája.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- • tisztában vannak a legfontosabb nyelvhelyességi normákkal
- • tisztában vannak a magyar mondatszerkesztés és szövegalkotás sajátosságaival
- • ismerik a nyelvváltozatok jellemzőit
- • különbséget tudnak tenni a paronimák jelentései között
Képesség
- • megértik és képesek elemezni az írott vagy hallott szöveget
- • fel tudják mérni a kommunikációs színteret, valamint a hallgatóság nyelvi szintjét, és beszédprodukciójukat ezekhez igazítják
- • képesek arra, hogy az idegen nyelvi idézetekre és idiomatikus kifejezésekre megtalálják a magyar megfelelőt
- • képesek egy adott szöveget más stílusban parafrazeálni
- • képesek egy dolgot vagy fogalmat körülírni, illetve definiálni
Attitűd
- • nyitottak és érdeklődnek a nyelvi-nyelvhelyességi kérdések iránt
- • törekednek az igényes beszédre
- • törekednek a folyamatos önreflexióra, a saját beszédprodukciójuk elemzésére és értékelésére
Önállóság és felelősség
- • felelősséget vállalnak saját teljesítményükért
- • megfelelő módon felkészülnek az órai feladatokra, önállóan végrehajtandó feladataikat autonóm módon elvég-zik, teljesítményükre megfelelően reflektálnak
Oktatásmódszertan
Aktív órai részvétel, 3-4 perces prezentációk, szószedetek összeállítása, szállóigék és idézetek gyűjtése (idegen nyelvi megfelelőkkel), félév végi mini vizsga.
Tanulástámogató anyagok
- Annus – Lengyel – Tóth –Vass. 1993.: Beszédről – nyelvről tanárjelölteknek. Szeged.
- É. Kiss Katalin – Kiefer Ferenc – Siptár Péter. 1998. Új magyar nyelvtan. Osiris Kiadó: Budapest.
- Grétsy László – Kovalovszky Miklós (szerk.) 1985. Nyelvművelő kézikönyv I-II. Akadémiai Kiadó: Budapest.
- Balázs Géza (szerk.). 2001. Magyar nyelvhelyességi lexikon. Corvina: Budapest.
- Dobos Csilla (szerk.) 2010. Szaknyelvi kommunikáció. Tinta Kiadó: Budapest.
- Kiefer Ferenc (szerk.). 2006. Magyar nyelv. Akadémia Kiadó: Budapest.
- Szikszainé Nagy Irma. 2007. Magyar stilisztika. Osiris: Budapest.
- Tolcsvai Nagy Gábor. 2001. A magyar nyelv szövegtana. Nemzeti Tankönyvkiadó: Budapest.
- Nyelv és tudomány: www.nyest.hu
Általános szabályok
A vizsgaérdemjegy az évközi tanulmányi teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából áll, az így szerzett érdemjegy a vizsgaidőszakban tett írásbeli vizsgával javítható.
Teljesítményértékelési módszerek
A hallgatók előadásait közösen értékeljük különböző módokon (egyéni tanári értékelés, társas és csoportos értékelés, szóban és írásban egyaránt). A félév során a hallgatók házi feladatokat készítenek (hangfelvétel, írásbeli szövegalko-tás stb.) megadott határidőre. A kurzus során jellemzően fejlesztő értékelési technikákat alkalmazunk, a hallgatók önértékelése folyamatos. A vizsgaérdemjegy az évközi tanulmányi teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából áll, az így szerzett érdemjegy a vizsgaidőszakban tett írásbeli vizsgával javítható.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- gyakorlati feladatok teljesítése: 50
- házi feladatok teljesítése: 20
- írásbeli teljesítményértékelés (zh): 30
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- évközi tanulmányi teljesítményértékelések teljes beszámítása : 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A házi feladatok 80%-ának elkészítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 88-90 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Tvsz szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 28 |
házi feladat elkészítése | 14 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 14 |
felkészülés zh-ra | 6 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.
A félévben sorra vett témák
Nyelvhelyességi normák, Nyelvváltozatok, Grammatikai és lexikai hibák, Szaknyelvi terminológia, Stilisztika.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Nyelvhelyességi normák, nyelvváltozatok, grammatikai és lexikai hibák, szaknyelvi terminológia, stilisztika. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.