Szak: Marketing MSc 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 4
Szak: Master of Business Administration MSc
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése, hogy a hallgatók megértsék, mit jelent az árazás a modern technológiai környezetben. Az elmúlt 10-15 évben jelentősen átalakult az árazás gyakorlata mind a B2C, mind a B2B piacokon. Megjelentek az árösszehasonlítók, az áraukciók, a dinamikus árazás és legújabban a személyre-szabott árazás. A mesterséges intelligencia is kopogtat. Ugyanakkor a KKV-k legnagyobb része még 19. századi árazási gyakorlatot követ. Az előadások során az elméleti alapokat a marketing adja, árpolitika, árképzés és ár-elméleti összefüggések bemutatásával, majd ezt követően végigtekintjük a legújabb gyakorlati technikákat is. Sok példával, esettanulmánnyal bemutatjuk, hogy hol tart a világ árazás tekintetében, mit jelent az adatvezérelt árazás a napjainkban. Az évközi csoportos projektfeladat során árazási módszereket modelleznek a hallgatók, ami segít az elméleti ismeretek gyakorlatba való átültetésében.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik az árazás alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, összefüggéseinek ismeretével
 - Elsajátította az alapvető árazási és hozzá kapcsolódó adatgyűjtési módszereket.
 - Megismerte a világ kurrens, informatika eszközökkel támogatott árazási gyakorlatát.
 - Megértette, hogy mit jelent az adatvezérelt árazás.
 - Megértette, hogy miért válik egyre fontosabbá az árazás és válik kritikus marketing elemmé a következő években.
 
Képesség
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes a saját vállalatának és vállalkozásának árazási gyakorlatát kritikusan szemlélni, értékelni, megújítani.
 - Képes javaslatokat készíteni új árazási stratégia kidolgozására
 - Képes megfogalmazni a modern árazásra vonatkozó követelményeket, igényeket a vállalatára vonatkozó-an.
 - Képes együttdolgozni és együttgondolkodni a marketing és árazási kollégákkal a jelenlegi folyamatok javításában
 - Képes az összegyűjtött igények alapján egy árazástámogató rendszer megvalósíthatósági tanulmányának és funkcionális specifikációjának elkészítésére.
 
Attitűd
- Fogékony lesz az új informatikai eszközök használatára.
 - Megérti a 21. század technológiai újításainak alkalmazási lehetőségeit a marketingben és árazásban.
 
Önállóság és felelősség
- Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan tanul és végzi el a meghatározott feladatokat.
 - Aktívan részt vesz órákon és a projektfeladatban.
 - Csapatban is aktívan dolgozik, segíti társait, hogy a csapat együttes teljesítménye is javuljon.
 - Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
 
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során.
Tanulástámogató anyagok
- Danyi P. – Rekettye G. – Veres I.: Modern árazás. Akadémiai Kiadó, 2021. Digitális kiadás: mersz.hu (2020): https://mersz.hu/danyi-rekettye-veres-modern-arazas/
 - Egyéb javasolt irodalom:
 - Dolan, R.J., Simon H. (2000) Árképzés okosan: Profitnövelő stratégiák. Geomédia Szakköny-vek, Budapest.
 - Baker, W.L., Marn, M.V., Zawada, C.C. (2010) The Price Advantage, 2nd Ed. McKinsey & Company and Wiley.
 - Hunt, P., Saunders, J. (2013) World Class Pricing: The Journey. iUniverse Inc., Bloomington.
 - Rekettye G.: Multidimenzionális árazás. Akadémiai kiadó (2011). Angolul: Rekettye, G., Liu, J. (2018) Pricing – The New Frontier, Transnational Press, London.
 - Simon, H. (2015) Confessions of the Pricing Man: How Price Affects Everything. Springer.
 - Smith T.J. (2012) Pricing Strategy: Setting Price Levels, Managing Price Discounts, and Estab-lishing Price Structures. South-Western Cengage Learning.
 - Macdivitt, H., Wilkinson, M. (2012) Value-based Pricing. McGraw-Hill.
 - Interneten talált blogcikkek árazás/Pricing témakörben
 
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése önként vállalt házi feladatok, illetve vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Önként vállalt házi feladat írásban és/vagy szóban teljesíthető a félév során kiadott témákban. A teljesítéssel maximum 20% vizsga-részarány szerezhető, ami hozzáadódik a vizsgaeredményhez. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés: A vizsga írásbeli és tartalmazhat mind tesztkérdést, mind esettanulmányt.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Opcionális házi feladat: 100
 - Összesen: 100
 
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga: 100
 - Opcionális házi feladat: 20
 - Összesen: 100
 
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Nincs aláírás megszerzési kötelezettség.
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 90-100 | 
| Jeles | 87,5–90 | 
| Jó | 75–87 | 
| Közepes | 62–74,5 | 
| Elégséges | 50–61,5 | 
| Elégtelen | 0-49 | 
Javítás és pótlás
A házi feladat pótlására, javítására nincs lehetőség. A vizsga pótlása, javítása a TVSZ szerint történhet.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma | 
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 18 | 
| felkészülés az órákra | 18 | 
| kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása és vizsgafelkészülés | 50 | 
| vizsga | 4 | 
| összesen | 90 | 
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.
A félévben sorra vett témák
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Az ezerarcú ár – elméleti ismeretek; ár és közgazdaság; ár és vállalat; ár és vevő; klasszikus alapfogalmak: árrugalmasság, fedezeti pont, árrés ill. felár. | 
| 2. | Az ár szerepe a marketingben – elmélet + gyakorlati ismeretek; ár a 4P-n belül; árpolitika, árstratégia; árdöntések: árpszichológia, árspirál, ártudatosság, árelfogadás; árazási modellek; 3 alapmodell: költség-, versenytárs-, és érték-alap. | 
| 3. | Termék, ár és fogyasztó kapcsolatai – gyakorlati ismeretek; termék és az ár egyes összefüggései; fogyasztó, ár és márka háromszög; nemzetközi árpolitika egyes kérdései. | 
| 4. | Árazási folyamat; árazási folyamatlépések; adatgyűjtés, paraméterezés; árazási algoritmusok, ERP és CRM rendszerek árazás moduljai. | 
| 5. | Dinamikus árazás és gyakorlata; árdiszkrimináció és árdifferenciálás; rugalmas és személyre szabott árazás és korlátai, jogi megfontolások; big data technikák alkalmazása; esettanulmányok„Okos” árazás; adat-alapú elemzések (data-driven pricing); online árazás, árösszehasonlítók; szoftverek: adatelemzés, konkurenciafigyelés; mesterséges intelligencia és gépi tanulás az árazásban. | 
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség | 
|---|---|---|
| Dr. Veres István | egyetemi adjunktus | veres.istvan@gtk.bme.hu | 
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.