Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MODERN ÁRAZÁS
Azonosító
BMEGT20ML76
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Danyi Pál
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
danyi.pal@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Marketing MSc 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 4

Szak: Master of Business Administration MSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.10.25.) az 580672/5/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.10.25-től.

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése, hogy a hallgatók megértsék, mit jelent az árazás a modern technológiai környezetben. Az elmúlt 10-15 évben jelentősen átalakult az árazás gyakorlata mind a B2C, mind a B2B piacokon. Megjelentek az árösszehasonlítók, az áraukciók, a dinamikus árazás és legújabban a személyre-szabott árazás. A mesterséges intelligencia is kopogtat. Ugyanakkor a KKV-k legnagyobb része még 19. századi árazási gyakorlatot követ. Az előadások során az elméleti alapokat a marketing adja, árpolitika, árképzés és ár-elméleti összefüggések bemutatásával, majd ezt követően végigtekintjük a legújabb gyakorlati technikákat is. Sok példával, esettanulmánnyal bemutatjuk, hogy hol tart a világ árazás tekintetében, mit jelent az adatvezérelt árazás a napjainkban. Az évközi csoportos projektfeladat során árazási módszereket modelleznek a hallgatók, ami segít az elméleti ismeretek gyakorlatba való átültetésében.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik az árazás alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, összefüggéseinek ismeretével
  2. Elsajátította az alapvető árazási és hozzá kapcsolódó adatgyűjtési módszereket.
  3. Megismerte a világ kurrens, informatika eszközökkel támogatott árazási gyakorlatát.
  4. Megértette, hogy mit jelent az adatvezérelt árazás.
  5. Megértette, hogy miért válik egyre fontosabbá az árazás és válik kritikus marketing elemmé a következő években.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes a saját vállalatának és vállalkozásának árazási gyakorlatát kritikusan szemlélni, értékelni, megújítani.
  2. Képes javaslatokat készíteni új árazási stratégia kidolgozására
  3. Képes megfogalmazni a modern árazásra vonatkozó követelményeket, igényeket a vállalatára vonatkozó-an.
  4. Képes együttdolgozni és együttgondolkodni a marketing és árazási kollégákkal a jelenlegi folyamatok javításában
  5. Képes az összegyűjtött igények alapján egy árazástámogató rendszer megvalósíthatósági tanulmányának és funkcionális specifikációjának elkészítésére.
Attitűd
  1. Fogékony lesz az új informatikai eszközök használatára.
  2. Megérti a 21. század technológiai újításainak alkalmazási lehetőségeit a marketingben és árazásban.
Önállóság és felelősség
  1. Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan tanul és végzi el a meghatározott feladatokat.
  2. Aktívan részt vesz órákon és a projektfeladatban.
  3. Csapatban is aktívan dolgozik, segíti társait, hogy a csapat együttes teljesítménye is javuljon.
  4. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során.

Tanulástámogató anyagok

  • Danyi P. – Rekettye G. – Veres I.: Modern árazás. Akadémiai Kiadó, 2021. Digitális kiadás: mersz.hu (2020): https://mersz.hu/danyi-rekettye-veres-modern-arazas/
  • Egyéb javasolt irodalom:
  • Dolan, R.J., Simon H. (2000) Árképzés okosan: Profitnövelő stratégiák. Geomédia Szakköny-vek, Budapest.
  • Baker, W.L., Marn, M.V., Zawada, C.C. (2010) The Price Advantage, 2nd Ed. McKinsey & Company and Wiley.
  • Hunt, P., Saunders, J. (2013) World Class Pricing: The Journey. iUniverse Inc., Bloomington.
  • Rekettye G.: Multidimenzionális árazás. Akadémiai kiadó (2011). Angolul: Rekettye, G., Liu, J. (2018) Pricing – The New Frontier, Transnational Press, London.
  • Simon, H. (2015) Confessions of the Pricing Man: How Price Affects Everything. Springer.
  • Smith T.J. (2012) Pricing Strategy: Setting Price Levels, Managing Price Discounts, and Estab-lishing Price Structures. South-Western Cengage Learning.
  • Macdivitt, H., Wilkinson, M. (2012) Value-based Pricing. McGraw-Hill.
  • Interneten talált blogcikkek árazás/Pricing témakörben

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése önként vállalt házi feladatok, illetve vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Önként vállalt házi feladat írásban és/vagy szóban teljesíthető a félév során kiadott témákban. A teljesítéssel maximum 20% vizsga-részarány szerezhető, ami hozzáadódik a vizsgaeredményhez. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés: A vizsga írásbeli és tartalmazhat mind tesztkérdést, mind esettanulmányt.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Opcionális házi feladat: 100
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga: 100
  • Opcionális házi feladat: 20
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Nincs aláírás megszerzési kötelezettség.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 87,5–90
75–87
Közepes 62–74,5
Elégséges 50–61,5
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A házi feladat pótlására, javítására nincs lehetőség. A vizsga pótlása, javítása a TVSZ szerint történhet.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 18
felkészülés az órákra 18
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása és vizsgafelkészülés 50
vizsga 4
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Az ezerarcú ár – elméleti ismeretek; ár és közgazdaság; ár és vállalat; ár és vevő; klasszikus alapfogalmak: árrugalmasság, fedezeti pont, árrés ill. felár.
2. Az ár szerepe a marketingben – elmélet + gyakorlati ismeretek; ár a 4P-n belül; árpolitika, árstratégia; árdöntések: árpszichológia, árspirál, ártudatosság, árelfogadás; árazási modellek; 3 alapmodell: költség-, versenytárs-, és érték-alap.
3. Termék, ár és fogyasztó kapcsolatai – gyakorlati ismeretek; termék és az ár egyes összefüggései; fogyasztó, ár és márka háromszög; nemzetközi árpolitika egyes kérdései.
4. Árazási folyamat; árazási folyamatlépések; adatgyűjtés, paraméterezés; árazási algoritmusok, ERP és CRM rendszerek árazás moduljai.
5. Dinamikus árazás és gyakorlata; árdiszkrimináció és árdifferenciálás; rugalmas és személyre szabott árazás és korlátai, jogi megfontolások; big data technikák alkalmazása; esettanulmányok„Okos” árazás; adat-alapú elemzések (data-driven pricing); online árazás, árösszehasonlítók; szoftverek: adatelemzés, konkurenciafigyelés; mesterséges intelligencia és gépi tanulás az árazásban.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Veres István egyetemi adjunktus veres.istvan@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.