Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TANÜGYIGAZGATÁS
Azonosító
BMEGT51S220
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
7
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyva 2017. előtt, következő felülvizsgálat: 2021. szeptember

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgató átfogó, általános jellegű, de a gyakorlatban is hasznosítható ismereteket szerezzen a köznevelési intézmények működéséről, annak jogszabályi kereteiről. Ismerje a tanulói jogviszonnyal összefüggő tanügyigazgatási feladatokat, jártas legyen a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok ellátásában, ismerje a tanulói jogok és kötelezettségek érvényre juttatásának formáit, a szabályozás területeit. Legyen tisztában a pedagógus munkakört érintő munkajogi szabályozásokkal.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a köznevelés intézményeire vonatkozó jogszabályokat
  2. Ismeri a köznevelési intézmények tanügyigazgatási feladataihoz tartozó feladat- és hatásköröket
  3. Ismeri a köznevelési ismeretek dokumentumait, iratkezelési rendszerét
  4. Ismeri a tanügyigazgatás keretében hozott hatósági döntéseket
Képesség
  1. Képes a köznevelési intézményekben folyó tanügyigazgatási feladatok elvégzésére.
  2. Képes a tanulói jogviszonnyal kapcsolatos döntések meghozatalára
  3. Képes a tanulókkal kapcsolatos szociális- és egészségügyi jelzőrendszer működtetésére
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Dr. Bosch Márta: Iskolaigazgatás, jegyzet, BME Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019.
  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról

Általános szabályok

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt három házi feladat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: a konzultációkon való aktív részvétel B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. szóbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Érdemjegy-megállapítás

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 87–100
75-87
Közepes 62-75
Elégséges 50-62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A vizsga mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
vizsgára felkészülés
egyéb felkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti

A félévben sorra vett témák

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A köznevelési intézmény működése, önállósága. A köznevelési intézmény jogi személy.Intézményi autonómia, vagy központi intézményfenntartás. A köznevelési intézmények önállóságának területei. A köznevelési intézmények nevelési, oktatási feladatainak jogi szabályozói.Intézményi programok .Működési önállóság, szabályzatok. A nevelési és a nevelési-tanítási idő felosztásának általános szabályai, szervezési feladatok.Önállóság az igazgatásban. Az intézményben működő közösségek, feladataik jogaik és kötelességeik.
2. A tanulókkal összefüggő tanügyigazgatási feladatok.A gyermekek, tanulók jogai és kötelességei. Az óvodai felvétel, óvodai jogviszony létesítése. A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek óvodáztatásának támogatására irányuló szabályozás.Az iskoláztatás, a tankötelezettség teljesítésének feltételei.A sajátos nevelési igényű tanulók iskolázási kötelezettsége.A tanulói jogviszony. A tanuló kötelességei. A gyermeknek, a tanulónak joga. A tanulók szociális ellátása.Tankönyvellátás. Rendkívüli segély.A tanulók napközbeni ellátása.Gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok.A gyermek egészséges, biztonságos munkavégzése.A közösségi szolgálattal kapcsolatos rendelkezések.A tanulói kötelezettségek megszegése,A tanuló kártérítési felelőssége. Az intézmények kártérítési felelőssége,A hiányzások jogkövetkezményei, Az óvodai elhelyezés, a tanulói jogviszony és a kollégiumi tagsági viszony megszűnése.
3. Az intézmények ügyvitele, ügyiratkezelése, nyilvántartásai.A nevelési-oktatási intézmények dokumentumainak nyilvánossága.Az iratkezelés és az ügyintézés szabályai.A kötelezően használt nyomtatványok. A tanügyi nyilvántartások vezetése. Diákigazolvány.Személyes adatok kezelése az intézményben.
4. Személyi döntések az iskolában.A közalkalmazotti jogviszony szabályozása. Érdekegyeztetés, belső munkaügyi szabályok. Munkaerő-tervezés a köznevelési intézményekben.A köznevelésben az alkalmazás feltétele.Vagyonnyilatkozat, A pedagógusok előmeneteli rendszere. A nevelési-oktatási intézményvezetői megbízás feltételei. Pedagógusok munkavégzés. Jubileumi jutalomra jogosultság.A közalkalmazotti jogviszony megszűnése, megszüntetése.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.