Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése, hogy betekintést nyújtson a termékekkel kapcsolatos élményeinkbe, valamint ezek izgalmas és sokszínű interdiszciplináris tudományos hátterébe. A tematika a termékélmény egyes speciális aspektusain halad végig a termék és az ember szemszögéből, felvonultatva a kapcsolódó tudományterületeket valamint rávilágít a termékélményben megjelenő legfontosabb alapismeretekre és felhívja a figyelmet a tudományterületek közötti összefüggésekre.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a termékélmény interdiszciplináris szakterületéhez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb össze-függéseket és elméleteket,
- ismeri a termékélményekhez kötődő fő ergonómiai elméleteket,
- ismeri a termékélményekhez kötődő fő közgazdasági elméleteket,
- ismeri a termékélményekhez kötődő fogyasztói magatartás trendeket.
Képesség
- Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- képes megérteni és használni a termékélmény és design témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
- képes arra, hogy a termékélményeire szakmai tudás alapján reflektáljon,
- képes használni kreativitását.
Attitűd
- Nyitott a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
- Nyitott, érdeklődő mások véleménye iránt.
- Igénye van a korábban megszerzett tudásának más tudomány területek ismereteivel való bővítésére.
Önállóság és felelősség
- Egyes feladatok esetében a csapat részeként együttműködik hallgatótársaival a feladat megoldásában.
- Felelősséget vállal saját munkájáért.
- Gondolkodásában a különböző tudomány területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.
Oktatásmódszertan
Előadások, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Izsó L., Becker Gy. (szerk.): Termékélmény. Akadémiai Kiadó, Budapest 2011.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése önreflexió elkészítése és házi feladat (esettanulmány) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (házi feladat, önreflexió): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat; amely kapcsolódik az előadások és gyakorlatok témáihoz. Jelen tárgyban a házi feladat esettanulmány alapú. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg. Az esettanulmányok mellett az előadásokról önreflexiót is kell készíteni. Az önreflexió írása tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (Esettanulmány készítése és prezentálása): 80
- Részteljesítmény értékelés (önreflexió készítés): 20
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A gyakorlati foglalkozások, laboratóriumi gyakorlati foglalkozások összóraszámának harminc százalékát meghaladó hiányzás esetén a tantárgy kreditje nem szerezhető meg.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85-89 |
Jó | 70-84 |
Közepes | 55-69 |
Elégséges | 40-54 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
Az esettanulmány feladat késedelmesen a pótlási hét péntek napján 23:59 óráig adható be elektronikus formában, ha a hallgató a prezentáción a munkáját bemutatta.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12 |
félévközi önreflexió készítés | 4 |
házi feladat elkészítése | 30 |
esettanulmány prezentáció elkészítése | 10 |
esettanulmány prezentálása | 4 |
Összesítve | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés: az érintett tudományterületek bemutatása, kapcsolódási pontjainak áttekintése a termékélmény és a dizájn témakörbenPszichológiai alapok I.: Az észlelés és érzékelés szerepe a termékélményben. (Látás, hallás, tapintás, ízlelés, szaglás)Pszichológiai alapok II.: Az érzelmek szerepe a termékélményben és dizájnban.Pszichológiai alapok III. A társas és személyiség jellemzők szerepe a termékélményben és a dizájn megítélésében.Design szerepe a termékélményben: A design szemantika jelentősége, hatása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Pataki-Bittó Fruzsina | adjunktus | bitto.fruzsina@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.