Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TERMÉKÉLMÉNY
Azonosító
BMEGT52M114
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kapusy Katalin Zita
Beosztása
adjunktus
Email címe
kapusy.kata@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs - none
Gyenge
nincs - none
Párhuzamos
nincs - none
Kizáró feltételek
nincs - none
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.10.25.) az 580672/5/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.10.25-től.

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése, hogy betekintést nyújtson a termékekkel kapcsolatos élményeinkbe, valamint ezek izgalmas és sokszínű interdiszciplináris tudományos hátterébe. A tematika a termékélmény egyes speciális aspektusain halad végig a termék és az ember szemszögéből, felvonultatva a kapcsolódó tudományterületeket valamint rávilágít a termékélményben megjelenő legfontosabb alapismeretekre és felhívja a figyelmet a tudományterületek közötti összefüggésekre.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a termékélmény interdiszciplináris szakterületéhez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb össze-függéseket és elméleteket,
  2. ismeri a termékélményekhez kötődő fő ergonómiai elméleteket,
  3. ismeri a termékélményekhez kötődő fő közgazdasági elméleteket,
  4. ismeri a termékélményekhez kötődő fogyasztói magatartás trendeket.
Képesség
  1. Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. képes megérteni és használni a termékélmény és design témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
  3. képes arra, hogy a termékélményeire szakmai tudás alapján reflektáljon,
  4. képes használni kreativitását.
Attitűd
  1. Nyitott a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
  2. Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
  3. Nyitott, érdeklődő mások véleménye iránt.
  4. Igénye van a korábban megszerzett tudásának más tudomány területek ismereteivel való bővítésére.
Önállóság és felelősség
  1. Egyes feladatok esetében a csapat részeként együttműködik hallgatótársaival a feladat megoldásában.
  2. Felelősséget vállal saját munkájáért.
  3. Gondolkodásában a különböző tudomány területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.

Oktatásmódszertan

Előadások, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Izsó L., Becker Gy. (szerk.): Termékélmény. Akadémiai Kiadó, Budapest 2011.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése önreflexió elkészítése és házi feladat (esettanulmány) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (házi feladat, önreflexió): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat; amely kapcsolódik az előadások és gyakorlatok témáihoz. Jelen tárgyban a házi feladat esettanulmány alapú. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg. Az esettanulmányok mellett az előadásokról önreflexiót is kell készíteni. Az önreflexió írása tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (Esettanulmány készítése és prezentálása): 80
  • Részteljesítmény értékelés (önreflexió készítés): 20

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • nincs: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A gyakorlati foglalkozások, laboratóriumi gyakorlati foglalkozások összóraszámának harminc százalékát meghaladó hiányzás esetén a tantárgy kreditje nem szerezhető meg.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85-89
70-84
Közepes 55-69
Elégséges 40-54
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

Az esettanulmány feladat késedelmesen a pótlási hét péntek napján 23:59 óráig adható be elektronikus formában, ha a hallgató a prezentáción a munkáját bemutatta.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12
félévközi önreflexió készítés 4
házi feladat elkészítése 30
esettanulmány prezentáció elkészítése 10
esettanulmány prezentálása 4
Összesítve 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés: az érintett tudományterületek bemutatása, kapcsolódási pontjainak áttekintése a termékélmény és a dizájn témakörbenPszichológiai alapok I.: Az észlelés és érzékelés szerepe a termékélményben. (Látás, hallás, tapintás, ízlelés, szaglás)Pszichológiai alapok II.: Az érzelmek szerepe a termékélményben és dizájnban.Pszichológiai alapok III. A társas és személyiség jellemzők szerepe a termékélményben és a dizájn megítélésében.Design szerepe a termékélményben: A design szemantika jelentősége, hatása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Pataki-Bittó Fruzsina adjunktus bitto.fruzsina@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.