I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZAKMÓDSZERTANI ISKOLAI GYAKORLAT
Azonosító
BMEGT51M114
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
0
Laboratórium
3
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Kattein-Pornói Rita
Beosztása
adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar- HU (1 kredit idegen nyelven teljesíthető)
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A szakmai tanári szakirány szempontjából adekvát szakképesítések szakképző intézményi szervezetének megismerése, iskolai alapdokumentumok értelmező elemzése. A szaktárgyi tanórák és a tanórán kívüli tevékenységek didaktikai szempontú megfigyelése, elemzése, az pedagógiai-pszichológiai elméleti ismeretek gyakorlati tapasztalatokkal történő integrálása, valamint – a részidejű képzés időtartamát és szakmai tanárképzés szakrendszerű sajátosságait szem előtt tartva - az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat előkészítése és a saját szaktanári tapasztalatok reflektív elemzése. A tantárgy lehetőséget kínál az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésére a szakirodalom elemzése és a kutatási eredmények bemutatása révén.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. képessé válik a jelölt a látott tanóra/tanórán kívüli tevékenységek során tapasztaltak összevetésére a didaktikai szempontokkal (így: az óra célja és tartalma, az óra felépítése és szervezése, az órán alklmazott oktatási stratégia és módszerek, a tanulók munkája és magatartása, az óra eredményessége)
  2. A motiváció módjainak és a tanulásirányi formák megismerése
Képesség
  1. az elméleti és gyakorlati megfigyelések komplex és összefüggésekben történő szemlélet és értelmezés fejlődése
  2. a tanítási órán/tanórán kívüli tevékenységekben alkalmazható módszerek értékeklésében való jártasság megszerzése
  3. az osztályfőnöki- és a tanórán kívüli tevékenységek feladatainak, formáinak megismerése
  4. a csoportos hospitálások alkalmával kooperációs képesség erősítése
  5. Képes az idegen nyelvű szakirodalom elemzésére, a kutatási eredmények bemutatására.
Attitűd
  1. a reflektív gondolkodás, a reflektív, szakmai elemző technika elsajátítása
  2. portfolió dokumentum készítés elsajátítása (hospitálási napló, feljegyzések, reflexiók, stb)
Önállóság és felelősség
  1. Az idegen nyelvű szakirodalmat önállóan elemzi.
  2. Az eredményeket önállóan megjeleníti.

Oktatásmódszertan

Saját élményű tapasztalatszerzés, órai megfigyelések és elemzések készítése. Egyéni munkák, kommunikáció írásban és szóban, IKT-alapú eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • Ballér Endre, Golnhofer Erzsébet, Falus Iván, Kotschy Beáta, M. Nádasi Mária, Nahalka István, Petriné Feyér Judit, Réthy Endréné, Szivák Judit, Vámos Ágnes: Didaktika Budapest, 2011. Digitális tankönyv (Az iskolai oktatómunka tervezése c. fejezet)
  • https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_519_42498_2/adatok.html
  • Hunyady Györgyné – M. Nádasi Mária: Pedagógiai tervezés. Comenius Bt., Pécs, 2000.
  • A gyakorlati pedagógiai néhány alapkérdése Hatékony tanulás (2006) Szerk.: M. Nádasi Mária ELTE PPK Neveléstudományi Intézet (94-109) http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf
  • Réthy Endréné: Motiváció, tanítás, tanulás. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.
  • Hajdú Erzsébet (szerk.): Praxis. Módszertani útmutató az iskolai gyakorlathoz és dokumentumok elkészítéséhez. ELTE, BIP, 2003.
  • Benedek, András (szerk.): A szakképzés-pedagógia alapkérdései, Budapest, Magyarország: Typotex Kiadó, (2006) pp. 217 pp.
  • Muhammad Solih, Alfi Hafifah Habibah, Ayu Putri Julia, Hafni Lativah, Ryan Fazli Zulna, Syahfira Amanda,Inom Nasution: Teacher’s Professional Role In Improving The Learning Process In: Edumaspul Jurnal Pendidikan Vol. 6 – No. 2, year (2022), page 2115-2120
  • Sonu Joseph, Sherine Joy: Learning Attitudes and Resistance to Learning Language in Engineering Students In: International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering (IJITEE) ISSN: 2278-3075, Volume-8 Issue-10, August 2019
  • Wenli Yang ,Nanqi Yuan ,Winyu Chinthammit, Byeong Kan: A distributed case- and project-based learning to design 3D lab on electronic engineering education. In:Wiley Received: 1 July 2018 | Accepted: 26 August 2018 DOI: 10.1002/cae.22087
  • Rosa Rodríguez1 and Gonzalo Rubio (2016) : Teaching Quality and Academic Research

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. Idegen nyelvű szakirodalom feldolgozása 1 kredit értékben, melyet a 2. házi feladat keretében lehet teljesíteni.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a pedagógiai folyamat tervezése-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat illetve hospitálási naplók, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a pedagógiai folyamat tervezése -, kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az iskolai foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
  • 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Aktív részvétel a tanórákon, házi feladat elkészítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 86-95
74-85
Közepes 62-73
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 22
félévközi készülés a gyakorlatokra 14
házi feladat elkészítése 20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 14
házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven 20
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.

Előadások témái
1. A tanórai megfigyelések és a tapasztalatok elemzési szempontjai.
2. A motivációs helyzetek megfigyelése, elemzése.
3. A tanórák és a tanórán kívüli tevékenységek didaktikai szempontú megfigyelése.
4. Az intézményi alapdokumentumok megismerése, elemzése.
5. Az adott intézmény szervezeti kultúrájának megismerése.
6. Hospitálási napló szempontrendszere és elkészítése.
7. Tematikus terv felépítéseÓravázlat készítésének menete és formája.
8. Szaktárgyi tanmenetek megismerése.
9. Az pedagógiai-pszichológiai elméleti ismeretek, tapasztalatok gyakorlati alkalmazása.
10. Reflektivitás a tanári munkában.
11. Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat előkészítése és a saját szaktanári tapasztalatok reflektív elemzése.
12. A megismert intézmény pedagógiai programjának elemzése.
13. A megfigyelt foglalkozások megbeszélő elemzése, reflexiók.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin egyetemi adjunktus kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Dr. Berzsenyi Emese egyetemi adjunktus berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Dr. Bükki Eszter egyetemi adjunktus bukki.eszter@gtk.bme.hu
Manojlovic Heléna tanársegéd helenamanojlovic@edu.bme.hu
Szandi-Varga Péter egyetemi adjunktus szandi-varga.peter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.