Programme: Teacher of Economics (2 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Teacher of Engineering (2 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Teacher of Economics (4 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Objectives
A szakmai tanári szakirány szempontjából adekvát szakképesítések szakképző intézményi szervezetének megismerése, iskolai alapdokumentumok értelmező elemzése. A szaktárgyi tanórák és a tanórán kívüli tevékenységek didaktikai szempontú megfigyelése, elemzése, az pedagógiai-pszichológiai elméleti ismeretek gyakorlati tapasztalatokkal történő integrálása, valamint – a részidejű képzés időtartamát és szakmai tanárképzés szakrendszerű sajátosságait szem előtt tartva - az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat előkészítése és a saját szaktanári tapasztalatok reflektív elemzése. A tantárgy lehetőséget kínál az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésére a szakirodalom elemzése és a kutatási eredmények bemutatása révén.
Academic results
Knowledge
- képessé válik a jelölt a látott tanóra/tanórán kívüli tevékenységek során tapasztaltak összevetésére a didaktikai szempontokkal (így: az óra célja és tartalma, az óra felépítése és szervezése, az órán alklmazott oktatási stratégia és módszerek, a tanulók munkája és magatartása, az óra eredményessége)
- A motiváció módjainak és a tanulásirányi formák megismerése
Skills
- az elméleti és gyakorlati megfigyelések komplex és összefüggésekben történő szemlélet és értelmezés fejlődése
- a tanítási órán/tanórán kívüli tevékenységekben alkalmazható módszerek értékeklésében való jártasság megszerzése
- az osztályfőnöki- és a tanórán kívüli tevékenységek feladatainak, formáinak megismerése
- a csoportos hospitálások alkalmával kooperációs képesség erősítése
- Able to analyze foreign language literature and present research results.
Attitude
- a reflektív gondolkodás, a reflektív, szakmai elemző technika elsajátítása
- portfolió dokumentum készítés elsajátítása (hospitálási napló, feljegyzések, reflexiók, stb)
Independence and responsibility
- It analyzes foreign language literature independently.
- She displays the results independently.
Teaching methodology
Gaining personal experience, making class observations and analyses. Individual works, written and oral communication, use of ICT-based tools and techniques.
Materials supporting learning
- Kötelező irodalom:
- Ballér Endre, Golnhofer Erzsébet, Falus Iván, Kotschy Beáta, M. Nádasi Mária, Nahalka István, Petriné Feyér Judit, Réthy Endréné, Szivák Judit, Vámos Ágnes: Didaktika Budapest, 2011. Digitális tankönyv (Az iskolai oktatómunka tervezése c. fejezet)
- https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_519_42498_2/adatok.html
- Hunyady Györgyné – M. Nádasi Mária: Pedagógiai tervezés. Comenius Bt., Pécs, 2000.
- A gyakorlati pedagógiai néhány alapkérdése Hatékony tanulás (2006) Szerk.: M. Nádasi Mária ELTE PPK Neveléstudományi Intézet (94-109) http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf
- Réthy Endréné: Motiváció, tanítás, tanulás. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.
- Hajdú Erzsébet (szerk.): Praxis. Módszertani útmutató az iskolai gyakorlathoz és dokumentumok elkészítéséhez. ELTE, BIP, 2003.
- Benedek, András (szerk.): A szakképzés-pedagógia alapkérdései, Budapest, Magyarország: Typotex Kiadó, (2006) pp. 217 pp.
- Muhammad Solih, Alfi Hafifah Habibah, Ayu Putri Julia, Hafni Lativah, Ryan Fazli Zulna, Syahfira Amanda,Inom Nasution: Teacher’s Professional Role In Improving The Learning Process In: Edumaspul Jurnal Pendidikan Vol. 6 – No. 2, year (2022), page 2115-2120
- Sonu Joseph, Sherine Joy: Learning Attitudes and Resistance to Learning Language in Engineering Students In: International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering (IJITEE) ISSN: 2278-3075, Volume-8 Issue-10, August 2019
- Wenli Yang ,Nanqi Yuan ,Winyu Chinthammit, Byeong Kan: A distributed case- and project-based learning to design 3D lab on electronic engineering education. In:Wiley Received: 1 July 2018 | Accepted: 26 August 2018 DOI: 10.1002/cae.22087
- Rosa Rodríguez1 and Gonzalo Rubio (2016) : Teaching Quality and Academic Research
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. Idegen nyelvű szakirodalom feldolgozása 1 kredit értékben, melyet a 2. házi feladat keretében lehet teljesíteni.
Performance assessment methods
1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a pedagógiai folyamat tervezése-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat illetve hospitálási naplók, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a pedagógiai folyamat tervezése -, kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az iskolai foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
- 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Aktív részvétel a tanórákon, házi feladat elkészítése.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 86-95 |
Good | 74-85 |
Satisfactory | 62-73 |
Pass | 50-61 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 22 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
házi feladat elkészítése | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 14 |
házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven | 20 |
Összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Analytical aspects of classroom observations and experiences. |
2. | Observation and analysis of motivational situations. |
3. | Didactic observation of lessons and extracurricular activities. |
4. | Acquaintance and analysis of basic institutional documents. |
5. | Getting to know the organizational culture of the given institution. |
6. | Criteria system and preparation of hospitalization diary. |
7. | Structure of a thematic plan Process and form of creating a lesson plan. |
8. | Getting to know subject courses. |
9. | Practical application of pedagogical-psychological theoretical knowledge and experience. |
10. | Reflectivity in the teacher's work. |
11. | The preparation of the connected individual school practice and the reflective analysis of one's own experience as a specialist teacher. |
12. | Analysis of the pedagogical program of the known institution. |
13. | Discussion analysis of the observed sessions, reflections. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin | egyetemi adjunktus | kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu |
Dr. Berzsenyi Emese | egyetemi adjunktus | berzsenyi.emese@gtk.bme.hu |
Dr. Bükki Eszter | egyetemi adjunktus | bukki.eszter@gtk.bme.hu |
Manojlovic Heléna | tanársegéd | helenamanojlovic@edu.bme.hu |
Szandi-Varga Péter | egyetemi adjunktus | szandi-varga.peter@gtk.bme.hu |