I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
PROFESSIONAL SCHOOL PRACTICE
ID (subject code)
BMEGT51M114
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
0
Laboratory
3
Type of assessment
term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
dr. Kattein-Pornói Rita
Position
assistant professor
Contact details
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar- HU (1 kredit idegen nyelven teljesíthető)
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Teacher of Economics (2 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Engineering (2 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Economics (4 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580515/8/2024 registration number. Valid from: 26.06.2024.

Objectives

A szakmai tanári szakirány szempontjából adekvát szakképesítések szakképző intézményi szervezetének megismerése, iskolai alapdokumentumok értelmező elemzése. A szaktárgyi tanórák és a tanórán kívüli tevékenységek didaktikai szempontú megfigyelése, elemzése, az pedagógiai-pszichológiai elméleti ismeretek gyakorlati tapasztalatokkal történő integrálása, valamint – a részidejű képzés időtartamát és szakmai tanárképzés szakrendszerű sajátosságait szem előtt tartva - az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat előkészítése és a saját szaktanári tapasztalatok reflektív elemzése. A tantárgy lehetőséget kínál az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésére a szakirodalom elemzése és a kutatási eredmények bemutatása révén.

Academic results

Knowledge
  1. képessé válik a jelölt a látott tanóra/tanórán kívüli tevékenységek során tapasztaltak összevetésére a didaktikai szempontokkal (így: az óra célja és tartalma, az óra felépítése és szervezése, az órán alklmazott oktatási stratégia és módszerek, a tanulók munkája és magatartása, az óra eredményessége)
  2. A motiváció módjainak és a tanulásirányi formák megismerése
Skills
  1. az elméleti és gyakorlati megfigyelések komplex és összefüggésekben történő szemlélet és értelmezés fejlődése
  2. a tanítási órán/tanórán kívüli tevékenységekben alkalmazható módszerek értékeklésében való jártasság megszerzése
  3. az osztályfőnöki- és a tanórán kívüli tevékenységek feladatainak, formáinak megismerése
  4. a csoportos hospitálások alkalmával kooperációs képesség erősítése
  5. Able to analyze foreign language literature and present research results.
Attitude
  1. a reflektív gondolkodás, a reflektív, szakmai elemző technika elsajátítása
  2. portfolió dokumentum készítés elsajátítása (hospitálási napló, feljegyzések, reflexiók, stb)
Independence and responsibility
  1. It analyzes foreign language literature independently.
  2. She displays the results independently.

Teaching methodology

Gaining personal experience, making class observations and analyses. Individual works, written and oral communication, use of ICT-based tools and techniques.

Materials supporting learning

  • Kötelező irodalom:
  • Ballér Endre, Golnhofer Erzsébet, Falus Iván, Kotschy Beáta, M. Nádasi Mária, Nahalka István, Petriné Feyér Judit, Réthy Endréné, Szivák Judit, Vámos Ágnes: Didaktika Budapest, 2011. Digitális tankönyv (Az iskolai oktatómunka tervezése c. fejezet)
  • https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_519_42498_2/adatok.html
  • Hunyady Györgyné – M. Nádasi Mária: Pedagógiai tervezés. Comenius Bt., Pécs, 2000.
  • A gyakorlati pedagógiai néhány alapkérdése Hatékony tanulás (2006) Szerk.: M. Nádasi Mária ELTE PPK Neveléstudományi Intézet (94-109) http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf
  • Réthy Endréné: Motiváció, tanítás, tanulás. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.
  • Hajdú Erzsébet (szerk.): Praxis. Módszertani útmutató az iskolai gyakorlathoz és dokumentumok elkészítéséhez. ELTE, BIP, 2003.
  • Benedek, András (szerk.): A szakképzés-pedagógia alapkérdései, Budapest, Magyarország: Typotex Kiadó, (2006) pp. 217 pp.
  • Muhammad Solih, Alfi Hafifah Habibah, Ayu Putri Julia, Hafni Lativah, Ryan Fazli Zulna, Syahfira Amanda,Inom Nasution: Teacher’s Professional Role In Improving The Learning Process In: Edumaspul Jurnal Pendidikan Vol. 6 – No. 2, year (2022), page 2115-2120
  • Sonu Joseph, Sherine Joy: Learning Attitudes and Resistance to Learning Language in Engineering Students In: International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering (IJITEE) ISSN: 2278-3075, Volume-8 Issue-10, August 2019
  • Wenli Yang ,Nanqi Yuan ,Winyu Chinthammit, Byeong Kan: A distributed case- and project-based learning to design 3D lab on electronic engineering education. In:Wiley Received: 1 July 2018 | Accepted: 26 August 2018 DOI: 10.1002/cae.22087
  • Rosa Rodríguez1 and Gonzalo Rubio (2016) : Teaching Quality and Academic Research

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. Idegen nyelvű szakirodalom feldolgozása 1 kredit értékben, melyet a 2. házi feladat keretében lehet teljesíteni.

Performance assessment methods

1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a pedagógiai folyamat tervezése-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat illetve hospitálási naplók, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a pedagógiai folyamat tervezése -, kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az iskolai foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
  • 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40
  • összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Aktív részvétel a tanórákon, házi feladat elkészítése.

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 86-95
Good 74-85
Satisfactory 62-73
Pass 50-61
Fail 0-49

Retake and late completion

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 22
félévközi készülés a gyakorlatokra 14
házi feladat elkészítése 20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 14
házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven 20
Összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.

Lecture topics
1. Analytical aspects of classroom observations and experiences.
2. Observation and analysis of motivational situations.
3. Didactic observation of lessons and extracurricular activities.
4. Acquaintance and analysis of basic institutional documents.
5. Getting to know the organizational culture of the given institution.
6. Criteria system and preparation of hospitalization diary.
7. Structure of a thematic plan Process and form of creating a lesson plan.
8. Getting to know subject courses.
9. Practical application of pedagogical-psychological theoretical knowledge and experience.
10. Reflectivity in the teacher's work.
11. The preparation of the connected individual school practice and the reflective analysis of one's own experience as a specialist teacher.
12. Analysis of the pedagogical program of the known institution.
13. Discussion analysis of the observed sessions, reflections.

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin egyetemi adjunktus kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Dr. Berzsenyi Emese egyetemi adjunktus berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Dr. Bükki Eszter egyetemi adjunktus bukki.eszter@gtk.bme.hu
Manojlovic Heléna tanársegéd helenamanojlovic@edu.bme.hu
Szandi-Varga Péter egyetemi adjunktus szandi-varga.peter@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements