Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZAKOKTATÓ PÁLYAKÉP
Azonosító
BMEGT51A550
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
16
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Feketéné Szakos Éva
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
feketene.dr.szakos.eva@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU ( kredit idegen nyelven teljesíthető)
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a szakoktatás történelmi hagyományaival, illetve ezzel párhuzamosan képet kapjanak a szakképzés jelenéről. Különösen fontos felvázolni a szakképzés intézményrendszerét, a képzési struktúrát, illetve a duális képzésben rejlő lehetőségek sorát. Fontos továbbá feltárni a magyar társadalom jellemzőin keresztül azon tényezőket, melyek befolyásolással vannak a karrieresélyekre. A tantárgy oktatásánál szempont, hogy elkalauzoljuk a leendő szakoktatókat az iskola világába, bemutatva, milyen lehetőségek rejlenek a szakoktói pályán. A tantárgy lehetőséget kínál az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésére a szakirodalom elemzése és a kutatási eredmények bemutatása révén.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a pedagógus szakma jogi és etikai szabályait, normáit.
  2. 2. Ismeretekkel rendelkezik a reflektív gondolkodás szerepéről a szakmai fejlődésben, a továbbképzés lehetőségeiről, a lelki egészség megőrzésének elméleti és gyakorlati módszereiről.
  3. 3. Ismeri a gyakorlati foglalkozások (iskolai, vállalati) tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok szervezésének alapelveit, a differenciálás, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás alapfogalmait.
Képesség
  1. 1. Képes a konfliktusok hatékony kezelésére.
  2. 2. Képes a tanulókkal a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére, az együttműködési elvek és formák közös kialakítására, elfogadtatására.
  3. 3. Szakmai szituációkban képes szakszerű, közérthető, nyílt és hiteles kommunikációra diákokkal, szülőkkel, a szaktárgyainak megfelelő szakterületek képviselőivel, az iskolai és iskolán kívüli munkatársakkal a partnerek életkorának, kultúrájának megfelelően.
  4. 4. Képes a szaktárgyainak tanításával, tanulásirányításával kapcsolatos átfogó, megalapozó szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására.
  5. 5. Képes az idegen nyelvű szakirodalom elemzésére, a kutatási eredmények bemutatására.
Attitűd
  1. 1. Tiszteli a tanulók személyiségét.
  2. 2. Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
  3. 3. Törekszik az aktív együttműködésre a szakmai elméleti tárgyak tanáraival.
  4. 4. Nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása, illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen és elfogadjon.
  5. 5. Az idegen nyelvű szakirodalmat önállóan elemzi, az eredményeket önállóan megjeleníti.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
  2. 2. Elkötelezett a tanulók tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg szaktárgya oktatásban betöltött szerepét.
  3. 3. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
  4. 4. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Dr. Budavári Takács Ildikó (2011): Karriertervezés. https://regi.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop412A/2010-0019_Karriertervezes/ch13.html
  • Tóth Péter-Duchon Jenő (szerk.): Kutatások és innovatív megoldások a szakképzésben és a szakmai tanárképzésben Sipeki Irén (2018): Társadalmi egyenlőtlenségek és pályaválasztás
  • Szabó Csilla Marianna (2014): Szakképzés belülnézetből – tanulói vélemények és attitűdök. In: Tóth Péter - Ősz Rita - Hajnal Andrea (szerk.): Új kihívások a felsőoktatásban és a pedagógusképzésben. III. Trefort Ágoston Szakmai Tanárképzési Konferencia. Tanulmánykötet. 227-244.o.
  • Kathy Zsigmond (2009): A szakképzés helyzete napjainkban. In: Új Katedra. 2009./11.
  • http://www.ujkatedra.hu/ujkatedra/kiemelt-cikkeink/szakkepzes-helyzete
  • Parragh László (2012): A Magyar Kereskedelni és Iparkamara szerepvállalása a duális szakképzés indításában. Szakképzési Tanévnyitó 2012. konferenciaelőadás. https://www.nive.hu
  • MV Lewis - 2001 - ERIC . Major Needs of Career and Technical Education in the Year 2000: Views from the Field. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED455366.pdf

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt három házi feladat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel. Idegen nyelvű szakirodalom feldolgozása 1 kredit értékben, melyet a 3. házi feladat keretében lehet teljesíteni.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 33
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 33
  • 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 34
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 87-95
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen <50

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 32
Házi feladatra felkészülés 48
Házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven 20
Egyéb felkészülés 20
Összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A tantárgy céljainak bemutatása.
2. Követelmények megbeszélése.
3. A szakoktatás múltja.
4. A szakképzési stratégiák története a középkortól a XX. századig
5. A szakképzés helyzetképe a szakképzésről szóló 2011.évi új törvény fényében
6. Szakképzés 4.0
7. A szakképzés intézményei
8. Követelmények az elméleti és gyakorlati tárgyat oktatókkal szemben
9. A duális képzés
10. A szakképzési rendszerek alakulása Nyugat-Európában
11. Pályaválasztás és fogalmának változásai
12. Az első generációs oktatók pályaképe
13. A hagyományos iskola és a pályaválasztás
14. A magyar társadalom a rendszerváltás idején
15. A magyar társadalom helyzete manapság
16. Kormányok vs. oktatás
17. A karrierépítés történeti áttekintése
18. Életút és karrier
19. Szociokulturális tényezők - karrieresélyek
20. Pályaidentitás és karrier
21. A XXI. századi karrierteóriák
22. A tanítás tanulása
23. A tanítás művészete
24. Pályakonstrukció és pályaalkalmasság
25. Az életút-támogató pályaorientáció rendszere
26. A munkaerőpiaci esélyek megjelenése a pályaorientáció folyamatában
27. Pályaorientáció és tanárképzés
28. A tanárképzés rendszerének történeti aspektusa
29. A tanárképzés
30. A középfokú szakképzés a szakképzésben tanulók szemszögéből
31. Társadalmi egyenlőtlenségek és a pályaválasztás
32. Innováció a szakoktatásban
33. A szakoktatás jövője

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kattein-Pornói Rita egyetemi adjunktus kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.