Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célkitűzése, hogy felkészítse a hallgatót a közösségfejlesztés fontosságának felismerésére és a közösség formálás megvalósítására. Legyen képes támogató tanulási környezetet biztosítani a diákoknak. Rendelkezzen ismeretekkel a középiskolai tanulócsoportok és környezetük megismerésére vonatkozóan. Legyen képes a diákokat érintő társadalmi folyamatok és azok esetleges negatív hatásainak értelmezésére. A tantárgy lehetőséget kínál az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésére a szakirodalom elemzése és a kutatási eredmények bemutatása révén.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a tanulók életkori sajátosságait, megismerésének módszereit.
- 2. Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkát segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjairól.
- 3. Ismeri a tanulóközpontú tanulási környezet fizikai, emocionális, társas, tanulási sajátosságait.
Képesség
- Képes a tanulókkal a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére, az együttműködési elvek és formák közös kialakítására, elfogadtatására.
- Szakmai szituációkban képes szakszerű, közérthető, nyílt és hiteles kommunikációra diákokkal, szülőkkel.
- Képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához.
- Képes az idegen nyelvű szakirodalom elemzésére, a kutatási eredmények bemutatására.
Attitűd
- 1. Tiszteli a tanulók személyiségét.
- 2. Nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása, illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen és elfogadjon.
- 3. Szociális érzékenység és segítőkészség jellemzi. Előítéletektől mentesen végzi oktatómunkáját.
- Az idegen nyelvű szakirodalmat önállóan elemzi, az eredményeket önállóan megjeleníti.
Önállóság és felelősség
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.
Oktatásmódszertan
Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok / Textbooks, notes, downloads
- 1. Arapovics Mária: A közösségfejlesztés alapfogalmai és a kulturális közösségfejlesztés paradigmái - Kulturális Szemle, Balogh László és Tóth László: Fejezetek a Pedagógiai Pszichológia Köréből https://mek.oszk.hu/04600/04669/html/
- 2. Kovács Henrietta : A közösségfejlesztésalapjai és a többfunkciós közösségiterek- Kulturális Szemle
- 3. https://education.ec.europa.eu/hu/focus-topics/improving-quality/key-competences
- 4. Bodó Márton, Molnár Karolina, Uzsa lyné Pécsi Rita: Az Iskolai Közösségi Szolgálat bevezetésének tapasztalatai 2015. OFI (2015) ISBN 978-963-682-886-8
- 5. https://mek.oszk.hu/04600/04669/html/balogh_pedpszich0015/balogh_pedpszich0015.html
- 6. https://osztalyfonok.hu/32
- 7. G Crow, G Allan – 2014 https://books.google.hu/books?hl=hu&lr=&id=33AABAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=community&ots=zyCu1qXAV1&sig=SRlOuI0ov2sN0VEip3qMvoO0HBY&redir_esc=y#v=onepage&q=community&f=false
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése évközi írásbeli teljesítménymérés, beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. Teljesítményértékelési módszerek. . Idegen nyelvű szakirodalom feldolgozása 1 kredit értékben, melyet a 3. házi feladat keretében lehet teljesíteni.
Teljesítményértékelési módszerek
Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): 1. Összegző teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, 2. Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. 3. Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 40
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 30
- 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat) : 30
- összesen:: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 87-95 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | <50 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 16 |
házi feladatra felkészülés | 30 |
Házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven | 20 |
egyéb felkészülés | 24 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Közösségfejlesztéssel kapcsolatos alapfogalmak. |
2. | A közösségfejlesztés színterei. |
3. | Közösségfejlesztési lehetőségek a szakképző iskolákban |
4. | A külső értékelés hatása a motivációra. |
5. | Szorongás, stressz, megküzdés az iskolában. |
6. | Csoportdinamikai jelenségek a közösségben. |
7. | Versengés és együttműködés |
8. | Az oktató kapcsolatrendszerei. |
9. | A tanuló-oktató, oktató-szülő, oktató-tantestület kapcsolatok dinamikája. |
10. | A kooperatív oktatási módszer fogalma. |
11. | A kooperatív oktatási módszer általános jellemzői. |
12. | Az oktató szerepe a kooperatív oktatási módszer alkalmazása során. |
13. | Válsághelyzetek a középiskolás diákok életében. |
14. | Káros szenvedélyek: dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás, droghasználat. |
15. | Védőfaktorok kialakításának iskolai lehetőségei. |
16. | Jó gyakorlatok a szakképző iskolákban. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Feketéné dr. Szakos Éva | egyetemi docens / assistant professor | feketene.szakos.eva@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.