Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célkitűzése, hogy felkészítse a hallgatót a közösségfejlesztés fontosságának felismerésére és a közösség formálás megvalósítására. Legyen képes támogató tanulási környezetet biztosítani a diákoknak. Rendelkezzen ismeretekkel a középiskolai tanulócsoportok és környezetük megismerésére vonatkozóan. Legyen képes a diákokat érintő társadalmi folyamatok és azok esetleges negatív hatásainak értelmezésére.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a tanulók életkori sajátosságait, megismerésének módszereit.
- 2. Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkát segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjairól.
- 3. Ismeri a tanulóközpontú tanulási környezet fizikai, emocionális, társas, tanulási sajátosságait.
Képesség
- 1. Képes a tanulókkal a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére, az együttműködési elvek és formák közös kialakítására, elfogadtatására.
- 2. Szakmai szituációkban képes szakszerű, közérthető, nyílt és hiteles kommunikációra diákokkal, szülőkkel.
- 3. Képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához.
Attitűd
- 1. Tiszteli a tanulók személyiségét.
- 2. Nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása, illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen és elfogadjon.
- 3. Szociális érzékenység és segítőkészség jellemzi. Előítéletektől mentesen végzi oktatómunkáját.
Önállóság és felelősség
- 1. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- 2. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében.
- 3. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.
Oktatásmódszertan
Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok / Textbooks, notes, downloads
- 1. Arapovics Mária: A közösségfejlesztés alapfogalmai és a kulturális közösségfejlesztés paradigmái - Kulturális Szemle, Balogh László és Tóth László: Fejezetek a Pedagógiai Pszichológia Köréből https://mek.oszk.hu/04600/04669/html/
- 2. Kovács Henrietta : A közösségfejlesztésalapjai és a többfunkciós közösségiterek- Kulturális Szemle
- 3. https://education.ec.europa.eu/hu/focus-topics/improving-quality/key-competences
- 4. Bodó Márton, Molnár Karolina, Uzsa lyné Pécsi Rita: Az Iskolai Közösségi Szolgálat bevezetésének tapasztalatai 2015. OFI (2015) ISBN 978-963-682-886-8
- 5. https://mek.oszk.hu/04600/04669/html/balogh_pedpszich0015/balogh_pedpszich0015.html
- 6. https://osztalyfonok.hu/32
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése évközi írásbeli teljesítménymérés, beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): 1. Összegző teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, 2. Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. 3. Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) X
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 40
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 30
- 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat) : 30
- összesen:: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 87-95 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 51-61 |
Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 16 |
házi feladatra felkészülés | 50 |
egyéb felkészülés | 24 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Közösségfejlesztéssel kapcsolatos alapfogalmak. A közösségfejlesztés színterei. Közösségfejlesztési lehetőségek a szakképző iskolákbanA külső értékelés hatása a motivációra. Szorongás, stressz, megküzdés az iskolában.Csoportdinamikai jelenségek a közösségben. Versengés és együttműködésAz oktató kapcsolatrendszerei. A tanuló-oktató, oktató-szülő, oktató-tantestület kapcsolatok dinamikája.A kooperatív oktatási módszer fogalma. A kooperatív oktatási módszer általános jellemzői. Az oktató szerepe a kooperatív oktatási módszer alkalmazása során.Válsághelyzetek a középiskolás diákok életében.Káros szenvedélyek: dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás, droghasználat. Védőfaktorok kialakításának iskolai lehetőségei.Jó gyakorlatok a szakképző iskolákban. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Feketéné dr. Szakos Éva | egyetemi docens / assistant professor | feketene.szakos.eva@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.