I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖZÖSSÉGFEJLESZTÉS
Azonosító
BMEGT51A551
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
16
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Feketéné dr. Szakos Éva
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
feketene.szakos.eva@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célkitűzése, hogy felkészítse a hallgatót a közösségfejlesztés fontosságának felismerésére és a közösség formálás megvalósítására. Legyen képes támogató tanulási környezetet biztosítani a diákoknak. Rendelkezzen ismeretekkel a középiskolai tanulócsoportok és környezetük megismerésére vonatkozóan. Legyen képes a diákokat érintő társadalmi folyamatok és azok esetleges negatív hatásainak értelmezésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a tanulók életkori sajátosságait, megismerésének módszereit.
  2. 2. Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkát segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjairól.
  3. 3. Ismeri a tanulóközpontú tanulási környezet fizikai, emocionális, társas, tanulási sajátosságait.
Képesség
  1. 1. Képes a tanulókkal a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére, az együttműködési elvek és formák közös kialakítására, elfogadtatására.
  2. 2. Szakmai szituációkban képes szakszerű, közérthető, nyílt és hiteles kommunikációra diákokkal, szülőkkel.
  3. 3. Képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához.
Attitűd
  1. 1. Tiszteli a tanulók személyiségét.
  2. 2. Nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása, illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen és elfogadjon.
  3. 3. Szociális érzékenység és segítőkészség jellemzi. Előítéletektől mentesen végzi oktatómunkáját.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
  2. 2. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében.
  3. 3. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.

Oktatásmódszertan

Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok / Textbooks, notes, downloads
  • 1. Arapovics Mária: A közösségfejlesztés alapfogalmai és a kulturális közösségfejlesztés paradigmái - Kulturális Szemle, Balogh László és Tóth László: Fejezetek a Pedagógiai Pszichológia Köréből https://mek.oszk.hu/04600/04669/html/
  • 2. Kovács Henrietta : A közösségfejlesztésalapjai és a többfunkciós közösségiterek- Kulturális Szemle
  • 3. https://education.ec.europa.eu/hu/focus-topics/improving-quality/key-competences
  • 4. Bodó Márton, Molnár Karolina, Uzsa lyné Pécsi Rita: Az Iskolai Közösségi Szolgálat bevezetésének tapasztalatai 2015. OFI (2015) ISBN 978-963-682-886-8
  • 5. https://mek.oszk.hu/04600/04669/html/balogh_pedpszich0015/balogh_pedpszich0015.html
  • 6. https://osztalyfonok.hu/32

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése évközi írásbeli teljesítménymérés, beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.Teljesítményértékelési módszerek

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): 1. Összegző teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, 2. Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. 3. Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) X

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 40
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 30
  • 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat) : 30
  • összesen:: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 87-95
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 51-61
Elégtelen 50%

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 16
házi feladatra felkészülés 50
egyéb felkészülés 24
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Közösségfejlesztéssel kapcsolatos alapfogalmak. A közösségfejlesztés színterei. Közösségfejlesztési lehetőségek a szakképző iskolákbanA külső értékelés hatása a motivációra. Szorongás, stressz, megküzdés az iskolában.Csoportdinamikai jelenségek a közösségben. Versengés és együttműködésAz oktató kapcsolatrendszerei. A tanuló-oktató, oktató-szülő, oktató-tantestület kapcsolatok dinamikája.A kooperatív oktatási módszer fogalma. A kooperatív oktatási módszer általános jellemzői. Az oktató szerepe a kooperatív oktatási módszer alkalmazása során.Válsághelyzetek a középiskolás diákok életében.Káros szenvedélyek: dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás, droghasználat. Védőfaktorok kialakításának iskolai lehetőségei.Jó gyakorlatok a szakképző iskolákban.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Feketéné dr. Szakos Éva egyetemi docens / assistant professor feketene.szakos.eva@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.