Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetpszichológia
Azonosító
BMEGT43M402
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Dúll Andrea
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
dull.andrea@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.06.28.) az 580485/10/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.06.28-től.

Célkitűzések

A kurzuson tág értelemben a tárgyi környezet kommunikációs vonatkozásaival foglalkozunk, konkrétabban a pozitív életminőség (boldogság) környezeti kommunikációs kontextusával. Több népszerűsítő könyv (lásd alább Irodalom) is megjelent arról, hogy a skandináv társadalmakban milyen tárgyi-környezeti kontextusa van annak, hogy a skandináv (elsősorban dán és svéd) emberek nagyobb boldogságról (hygge, ill. lagom) számolnak be más európai országok lakóinál. A kurzuson környezeti kommunikációs szempontból kritikai elemzésnek vetjük alá a témában megjelent néhány könyvet, és minikutatás formájában megvizsgáljuk, hogy magyar feltételek között érvényesülnek-e és, ha igen, hogyan, ezek a szociofizikai feltételek. A kutatási feladatokat óráról órára kapják a hallgatók. A következő feladat gyakran az órán derül ki, mivel a kutatás menete illeszkedik az előzetes órai vizsgálatfolyamathoz.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
  2. Társadalomtudományi módszertanok ismerete
Képesség
  1. Új ismeretek elsajátításának képessége
  2. Jártasság a szakirodalom-kutatásban
  3. Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége
  4. Kutatási képességek
  5. Elemzési képesség
Attitűd
  1. Az innovációra való kritikai nyitottság
  2. Társadalmi érzékenység, szolidaritás
  3. Önkritikára és önfejlesztésre való nyitottság
  4. Saját képességek önreflexiója
  5. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
  6. Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében
Önállóság és felelősség
  1. Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése

Oktatásmódszertan

előadás, órai diszkusszió, prezentációk

Tanulástámogató anyagok

  • Baudrillard, J. 1987. A tárgyak rendszere. Budapest: Gondolat.
  • Brones, A. 2018. Lagom. A boldogság svéd titka.Budapest: Bookline.
  • Dúll, A. 2009. Tárgyi környezet és pszichológia. In A. Dúll A környezetpszichológia alapkérdései – Helyek, tárgyak, viselkedés (pp. 135–156). Budapest: L’Harmattan.
  • Dúll, A. 2014. A környezeti kommunikáció vázlata. In Szász Antónia, Kirzsa Fruzsina (Eds.) A kultúra rejtelmei (pp. 162–173). Budapest: MAKAT.
  • Thomsen Brits, L. Hygge. 2017. Harmónia dán módra. Budapest: Jaffa.
  • Részben saját kutatás eredménye, részben az órán kerül kiosztásra (pdf formátumban).

Általános szabályok

A kurzus teljesítési feltételei: jelenlét az órákon a TVsz. szerint 1 választott referátum a szakirodalmakból (prezentáció készítése, és egyeztetett időpontban a szóbeli referátum megtartása) aktív részvétel az órai munkában kutatási feladatok elvégzése és beszámoló ezekről (létszámtól függően csoportos vagy egyéni munkavégzés).

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A kurzus során fontos kreatív kutatói szemlélet, az ismeretterjesztő irodalom átfordítása kutatási anyaggá szakirodalom beépítése a kutatási tervbe kutatómódszerek kreatív alkalmazása.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző teljesítményértékelés: 80
  • részleges teljesítményértékelés: 20

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 85–95
70–84
Közepes 60–69
Elégséges 50-59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés a gyakorlatokra 15
házi feladat elkészítése 5
prezentálás 12
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.06.05.) az 580420/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.06.05-től.

A félévben sorra vett témák

1. A környezetpszichológia alapjai és módszerei, 2. Épített környezet és emberi élmények: Érzékelés és észlelés, 3. Környezetpszichológiai tervezési elvek: Funkció és használhatóság, 4. Terek és közösségek, 5. Érzelmek: Hangulat és identitás, 6. Környezetpszichológia és ergonómia: Komfort és hatékonyság, 7. Fenntarthatóság: ökológiai tudatosság, 8. Navigáció és térhasználat, 9. Terápiás környezetek, 10. Eletminőség, 11. Környezetpszichológia és helyspecifikus tervezés: Kulturális és történeti kontextus, 12. Esettanulmányok, 13. Kutatás és innováció: Új irányok és jövőbeli trendek

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.