Verziók
Célkitűzések
A kurzuson tág értelemben a tárgyi környezet kommunikációs vonatkozásaival foglalkozunk, konkrétabban a pozitív életminőség (boldogság) környezeti kommunikációs kontextusával. Több népszerűsítő könyv (lásd alább Irodalom) is megjelent arról, hogy a skandináv társadalmakban milyen tárgyi-környezeti kontextusa van annak, hogy a skandináv (elsősorban dán és svéd) emberek nagyobb boldogságról (hygge, ill. lagom) számolnak be más európai országok lakóinál. A kurzuson környezeti kommunikációs szempontból kritikai elemzésnek vetjük alá a témában megjelent néhány könyvet, és minikutatás formájában megvizsgáljuk, hogy magyar feltételek között érvényesülnek-e és, ha igen, hogyan, ezek a szociofizikai feltételek. A kutatási feladatokat óráról órára kapják a hallgatók. A következő feladat gyakran az órán derül ki, mivel a kutatás menete illeszkedik az előzetes órai vizsgálatfolyamathoz.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
- Társadalomtudományi módszertanok ismerete
Képesség
- Új ismeretek elsajátításának képessége
- Jártasság a szakirodalom-kutatásban
- Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége
- Kutatási képességek
- Elemzési képesség
Attitűd
- Az innovációra való kritikai nyitottság
- Társadalmi érzékenység, szolidaritás
- Önkritikára és önfejlesztésre való nyitottság
- Saját képességek önreflexiója
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
- Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében
Önállóság és felelősség
- Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése
Oktatásmódszertan
előadás, órai diszkusszió, prezentációk
Tanulástámogató anyagok
- Baudrillard, J. 1987. A tárgyak rendszere. Budapest: Gondolat.
- Brones, A. 2018. Lagom. A boldogság svéd titka.Budapest: Bookline.
- Dúll, A. 2009. Tárgyi környezet és pszichológia. In A. Dúll A környezetpszichológia alapkérdései – Helyek, tárgyak, viselkedés (pp. 135–156). Budapest: L’Harmattan.
- Dúll, A. 2014. A környezeti kommunikáció vázlata. In Szász Antónia, Kirzsa Fruzsina (Eds.) A kultúra rejtelmei (pp. 162–173). Budapest: MAKAT.
- Thomsen Brits, L. Hygge. 2017. Harmónia dán módra. Budapest: Jaffa.
- Részben saját kutatás eredménye, részben az órán kerül kiosztásra (pdf formátumban).
Általános szabályok
A kurzus teljesítési feltételei: jelenlét az órákon a TVsz. szerint 1 választott referátum a szakirodalmakból (prezentáció készítése, és egyeztetett időpontban a szóbeli referátum megtartása) aktív részvétel az órai munkában kutatási feladatok elvégzése és beszámoló ezekről (létszámtól függően csoportos vagy egyéni munkavégzés).
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A kurzus során fontos kreatív kutatói szemlélet, az ismeretterjesztő irodalom átfordítása kutatási anyaggá szakirodalom beépítése a kutatási tervbe kutatómódszerek kreatív alkalmazása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző teljesítményértékelés: 80
- részleges teljesítményértékelés: 20
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 85–95 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 60–69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 15 |
házi feladat elkészítése | 5 |
prezentálás | 12 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.06.05.) az 580420/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.06.05-től.
A félévben sorra vett témák
1. A környezetpszichológia alapjai és módszerei, 2. Épített környezet és emberi élmények: Érzékelés és észlelés, 3. Környezetpszichológiai tervezési elvek: Funkció és használhatóság, 4. Terek és közösségek, 5. Érzelmek: Hangulat és identitás, 6. Környezetpszichológia és ergonómia: Komfort és hatékonyság, 7. Fenntarthatóság: ökológiai tudatosság, 8. Navigáció és térhasználat, 9. Terápiás környezetek, 10. Eletminőség, 11. Környezetpszichológia és helyspecifikus tervezés: Kulturális és történeti kontextus, 12. Esettanulmányok, 13. Kutatás és innováció: Új irányok és jövőbeli trendek
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.