Objectives
In the course, we deal with the communication aspects of the physical environment in a broad sense, more specifically with the environmental communication context of positive quality of life (happiness). Several popularizing books (see Literature below) have been published about the material-environmental context in Scandinavian societies for the fact that Scandinavian (mainly Danish and Swedish) people report greater happiness (hygge, i.e. lagom) than residents of other European countries. In the course, from the point of view of environmental communication, we will subject some books published on the subject to a critical analysis, and in the form of a mini-research, we will examine whether and, if so, how these sociophysical conditions prevail under Hungarian conditions. Students receive research assignments hour by hour. The next task is often revealed in class, as the course of the research matches the preliminary class examination process.
Academic results
Knowledge
- Solid knowledge of the conceptualization for studying social processes
- Basic knowledge of social science methodologies
Skills
- Openness to acquire new sectors of knowledge and ability to effectively acquire them
- Ability to accomplish scientific literature research
- Ability to participate in argumentative and rational debate
- Research skills
- Analytical skills
Attitude
- Critical openness to innovation
- Social sensitivity, solidarity
- Openness to self-criticism and self-improvement
- Self-reflection of one's own abilities
- Adoption and enforcement of professional standards
- Constructiveness and assertiveness in the context of institutional operation
Independence and responsibility
- Display one’s own worldview in a professional setting
Teaching methodology
lecturing, classroom discussions, presentation
Materials supporting learning
- Baudrillard, J. 1987. A tárgyak rendszere. Budapest: Gondolat.
- Brones, A. 2018. Lagom. A boldogság svéd titka.Budapest: Bookline.
- Dúll, A. 2009. Tárgyi környezet és pszichológia. In A. Dúll A környezetpszichológia alapkérdései – Helyek, tárgyak, viselkedés (pp. 135–156). Budapest: L’Harmattan.
- Dúll, A. 2014. A környezeti kommunikáció vázlata. In Szász Antónia, Kirzsa Fruzsina (Eds.) A kultúra rejtelmei (pp. 162–173). Budapest: MAKAT.
- Thomsen Brits, L. Hygge. 2017. Harmónia dán módra. Budapest: Jaffa.
- Részben saját kutatás eredménye, részben az órán kerül kiosztásra (pdf formátumban).
General Rules
A kurzus teljesítési feltételei: jelenlét az órákon a TVsz. szerint 1 választott referátum a szakirodalmakból (prezentáció készítése, és egyeztetett időpontban a szóbeli referátum megtartása) aktív részvétel az órai munkában kutatási feladatok elvégzése és beszámoló ezekről (létszámtól függően csoportos vagy egyéni munkavégzés).
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A kurzus során fontos kreatív kutatói szemlélet, az ismeretterjesztő irodalom átfordítása kutatási anyaggá szakirodalom beépítése a kutatási tervbe kutatómódszerek kreatív alkalmazása.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- összegző teljesítményértékelés: 80
- részleges teljesítményértékelés: 20
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 85–95 |
Good | 70–84 |
Satisfactory | 60–69 |
Pass | 50-59 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
classes | 28 |
prep. for classes | 15 |
homeworks | 5 |
prep. for presentation | 12 |
total | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 05.06.2023.
Topics covered during the term
1. A környezetpszichológia alapjai és módszerei, 2. Épített környezet és emberi élmények: Érzékelés és észlelés, 3. Környezetpszichológiai tervezési elvek: Funkció és használhatóság, 4. Terek és közösségek, 5. Érzelmek: Hangulat és identitás, 6. Környezetpszichológia és ergonómia: Komfort és hatékonyság, 7. Fenntarthatóság: ökológiai tudatosság, 8. Navigáció és térhasználat, 9. Terápiás környezetek, 10. Eletminőség, 11. Környezetpszichológia és helyspecifikus tervezés: Kulturális és történeti kontextus, 12. Esettanulmányok, 13. Kutatás és innováció: Új irányok és jövőbeli trendek
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|