I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Environmental Psychology
ID (subject code)
BMEGT43M402
Type of subject
class
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term mark
Number of credits
2
Subject Coordinator
Name
Dr. Dúll Andrea
Position
professor
Contact details
dull.andrea@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Sociology and Communication
Subject website
Language of the subject
magyar
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580485/10/2023 registration number. Valid from: 28.06.2023.

Objectives

In the course, we deal with the communication aspects of the physical environment in a broad sense, more specifically with the environmental communication context of positive quality of life (happiness). Several popularizing books (see Literature below) have been published about the material-environmental context in Scandinavian societies for the fact that Scandinavian (mainly Danish and Swedish) people report greater happiness (hygge, i.e. lagom) than residents of other European countries. In the course, from the point of view of environmental communication, we will subject some books published on the subject to a critical analysis, and in the form of a mini-research, we will examine whether and, if so, how these sociophysical conditions prevail under Hungarian conditions. Students receive research assignments hour by hour. The next task is often revealed in class, as the course of the research matches the preliminary class examination process.

Academic results

Knowledge
  1. Solid knowledge of the conceptualization for studying social processes
  2. Basic knowledge of social science methodologies
Skills
  1. Openness to acquire new sectors of knowledge and ability to effectively acquire them
  2. Ability to accomplish scientific literature research
  3. Ability to participate in argumentative and rational debate
  4. Research skills
  5. Analytical skills
Attitude
  1. Critical openness to innovation
  2. Social sensitivity, solidarity
  3. Openness to self-criticism and self-improvement
  4. Self-reflection of one's own abilities
  5. Adoption and enforcement of professional standards
  6. Constructiveness and assertiveness in the context of institutional operation
Independence and responsibility
  1. Display one’s own worldview in a professional setting

Teaching methodology

lecturing, classroom discussions, presentation

Materials supporting learning

  • Baudrillard, J. 1987. A tárgyak rendszere. Budapest: Gondolat.
  • Brones, A. 2018. Lagom. A boldogság svéd titka.Budapest: Bookline.
  • Dúll, A. 2009. Tárgyi környezet és pszichológia. In A. Dúll A környezetpszichológia alapkérdései – Helyek, tárgyak, viselkedés (pp. 135–156). Budapest: L’Harmattan.
  • Dúll, A. 2014. A környezeti kommunikáció vázlata. In Szász Antónia, Kirzsa Fruzsina (Eds.) A kultúra rejtelmei (pp. 162–173). Budapest: MAKAT.
  • Thomsen Brits, L. Hygge. 2017. Harmónia dán módra. Budapest: Jaffa.
  • Részben saját kutatás eredménye, részben az órán kerül kiosztásra (pdf formátumban).

General Rules

A kurzus teljesítési feltételei: jelenlét az órákon a TVsz. szerint 1 választott referátum a szakirodalmakból (prezentáció készítése, és egyeztetett időpontban a szóbeli referátum megtartása) aktív részvétel az órai munkában kutatási feladatok elvégzése és beszámoló ezekről (létszámtól függően csoportos vagy egyéni munkavégzés).

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A kurzus során fontos kreatív kutatói szemlélet, az ismeretterjesztő irodalom átfordítása kutatási anyaggá szakirodalom beépítése a kutatási tervbe kutatómódszerek kreatív alkalmazása.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • összegző teljesítményértékelés: 80
  • részleges teljesítményértékelés: 20

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 85–95
Good 70–84
Satisfactory 60–69
Pass 50-59
Fail < 50

Retake and late completion

Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
classes 28
prep. for classes 15
homeworks 5
prep. for presentation 12
total 60

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 05.06.2023.

Topics covered during the term

1. A környezetpszichológia alapjai és módszerei, 2. Épített környezet és emberi élmények: Érzékelés és észlelés, 3. Környezetpszichológiai tervezési elvek: Funkció és használhatóság, 4. Terek és közösségek, 5. Érzelmek: Hangulat és identitás, 6. Környezetpszichológia és ergonómia: Komfort és hatékonyság, 7. Fenntarthatóság: ökológiai tudatosság, 8. Navigáció és térhasználat, 9. Terápiás környezetek, 10. Eletminőség, 11. Környezetpszichológia és helyspecifikus tervezés: Kulturális és történeti kontextus, 12. Esettanulmányok, 13. Kutatás és innováció: Új irányok és jövőbeli trendek

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements