Verziók
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A kurzuson a döntést tágan értelmezzük, beleértjük az ítéletalkotást (Milyen véleményt alakítunk ki? Mit gondolunk?), a problémamegoldást (Hogyan oldunk meg egy feladatot?) és a választást (Hogyan választunk alternatívák közül?) is. Az egyéni és a csoportos, a racionális és a heurisztikus döntéseket egyaránt tárgyaljuk: A döntések racionális és pszichológiai tényezői. Döntési hibák és javításuk módszerei. Milyen tényezők befolyásolják a csoportos döntéseket? Melyek a csoportos döntés veszélyei, és hogyan védhetők ki? Hogyan lehet elérni, hogy a résztvevők tudása jobban hasznosuljon a döntésekben? Milyen döntéshozatali szabályok vannak, és hogyan kell választani közülük? Hogyan kell az eredményes döntéshozatali értekezleteket előkészíteni és vezetni?
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a problémamegoldás, döntés módszertani alapjaikat.
- Ismeri a tudomány, az oktatás, a társadalom és média összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit.
- Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
- Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.
Képesség
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
- Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni.
- Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
- Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
- Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
- Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
- Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
- Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Kommunikáció írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- PPT-k a tárgy Moodle oldalán.
- Slides on the Moodle site of the subject
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: egy írásbeli összegző tanulmányi teljesítményértékelés. Ez elvégezhető a szorgalmi időszakban vagy a vizsgaidőszakban. A két időszakban teljesíthető írásbeli összegző tanulmányi teljesítményértékelés ugyanolyan arányban van jelen az érdemjegyben (30%). 2. Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): Az aláírás megszerzésének feltétele az órák legalább 70%-án való részvétel. 3. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): az egyéni feladatok határidőre történő beadása, órai bemutatása. Az egyéni feladatok (a munka egy része az óra gyakorlati részében végezhető, másik része otthonra marad) célja, hogy kialakítsák a tanult jelenségek felismerésének és kezelésének képességét a hallgatókban.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (kiváltható) : 30
- Részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50
- Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) : 20
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (kiváltható) : 30
- összesen: 30
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltételei: Az órák legalább 70%-án való részvétel. Az egyéni (órai vagy házi) feladatok határidőre történő beadása, órai bemutatása. A vizsgajegy megszerzésének feltétele az írásbeli összegző tanulmányi teljesítményértékelés teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 74–85 |
Közepes | 62–73 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 49 |
Javítás és pótlás
Legfeljebb egy egyéni feladat pótolható az utolsó órát követő hét végéig. A pótlás és javítás rendjét a hatályos TVSZ. szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 20 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 20 |
házi feladat elkészítése | 54 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.06.05.) az 580420/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.06.05-től.
A félévben sorra vett témák
Bevezetés. Racionális döntési eljárás I. – Probléma definiálása Racionális döntési eljárás II. – Döntési diagramok Valószínűségszámítás – Bayesiánus valószínűség Valószínűségszámítás – Statisztikai valószínűség a döntésekben Heurisztikus torzítások I. – Bevezetés a döntés-neurológiába Heurisztikus torzítások II. – Reprezentációs torzítások Heurisztikus torzítások III. – Statisztikus torzítások Heurisztikus torzítások IV. – Bizonytalanságban hozott döntések elemzése és kockázatelemzés A racionális döntések javítása, torzítások elkerülése Csoportos döntési folyamatok I. Torzítások Csoportos döntési folyamatok II. Moderálási alapelvek Csoportos döntések elemzésének alapelvei ZH
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.