Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PROBLÉMAMEGOLDÁS, DÖNTÉS SZERVEZETEKBEN: SZERKEZETEK ÉS MŰKÖDÉSEK
Azonosító
BMEGT41M123
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Ziegler Zsolt
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
ziegler.zsolt@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.06.28.) az 580485/10/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.06.28-től.

Célkitűzések

A kurzuson a döntést tágan értelmezzük, beleértjük az ítéletalkotást (Milyen véleményt alakítunk ki? Mit gondolunk?), a problémamegoldást (Hogyan oldunk meg egy feladatot?) és a választást (Hogyan választunk alternatívák közül?) is. Az egyéni és a csoportos, a racionális és a heurisztikus döntéseket egyaránt tárgyaljuk: A döntések racionális és pszichológiai tényezői. Döntési hibák és javításuk módszerei. Milyen tényezők befolyásolják a csoportos döntéseket? Melyek a csoportos döntés veszélyei, és hogyan védhetők ki? Hogyan lehet elérni, hogy a résztvevők tudása jobban hasznosuljon a döntésekben? Milyen döntéshozatali szabályok vannak, és hogyan kell választani közülük? Hogyan kell az eredményes döntéshozatali értekezleteket előkészíteni és vezetni?

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a problémamegoldás, döntés módszertani alapjaikat.
  2. Ismeri a tudomány, az oktatás, a társadalom és média összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit.
  3. Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
  4. Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.
Képesség
  1. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
  2. Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni.
  3. Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
  4. Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
  5. Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
  6. Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
  7. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
  1. Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
  2. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
  3. Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
  1. Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
  2. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
  3. Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
  4. Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
  5. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Kommunikáció írásban és szóban.

Tanulástámogató anyagok

  • PPT-k a tárgy Moodle oldalán.
  • Slides on the Moodle site of the subject

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: egy írásbeli összegző tanulmányi teljesítményértékelés. Ez elvégezhető a szorgalmi időszakban vagy a vizsgaidőszakban. A két időszakban teljesíthető írásbeli összegző tanulmányi teljesítményértékelés ugyanolyan arányban van jelen az érdemjegyben (30%). 2. Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): Az aláírás megszerzésének feltétele az órák legalább 70%-án való részvétel. 3. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): az egyéni feladatok határidőre történő beadása, órai bemutatása. Az egyéni feladatok (a munka egy része az óra gyakorlati részében végezhető, másik része otthonra marad) célja, hogy kialakítsák a tanult jelenségek felismerésének és kezelésének képességét a hallgatókban.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (kiváltható) : 30
  • Részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50
  • Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) : 20
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (kiváltható) : 30
  • összesen: 30

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltételei: Az órák legalább 70%-án való részvétel. Az egyéni (órai vagy házi) feladatok határidőre történő beadása, órai bemutatása. A vizsgajegy megszerzésének feltétele az írásbeli összegző tanulmányi teljesítményértékelés teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 86–90
74–85
Közepes 62–73
Elégséges 50–61
Elégtelen 49

Javítás és pótlás

Legfeljebb egy egyéni feladat pótolható az utolsó órát követő hét végéig. A pótlás és javítás rendjét a hatályos TVSZ. szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés a gyakorlatokra 20
felkészülés a teljesítményértékelésekre 20
házi feladat elkészítése 54
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.06.05.) az 580420/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.06.05-től.

A félévben sorra vett témák

Bevezetés. Racionális döntési eljárás I. – Probléma definiálása Racionális döntési eljárás II. – Döntési diagramok Valószínűségszámítás – Bayesiánus valószínűség Valószínűségszámítás – Statisztikai valószínűség a döntésekben Heurisztikus torzítások I. – Bevezetés a döntés-neurológiába Heurisztikus torzítások II. – Reprezentációs torzítások Heurisztikus torzítások III. – Statisztikus torzítások Heurisztikus torzítások IV. – Bizonytalanságban hozott döntések elemzése és kockázatelemzés A racionális döntések javítása, torzítások elkerülése Csoportos döntési folyamatok I. Torzítások Csoportos döntési folyamatok II. Moderálási alapelvek Csoportos döntések elemzésének alapelvei ZH

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.